این مجلس در رأس امور نبوده است

محمدباقر قالیباف در برنامه «دستخط» شبکه 5:

این مجلس در رأس امور نبوده است

 برنامه دستخط این هفته با حضور محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
قالیباف در این برنامه تلویزیونی درباره نامه‌های اخیر خود به جوانان برای حضور در انتخابات مجلس گفت:‌ واقعیت این است كه اگر تاریخ زندگی من را نگاه كنید من هیچ‌گاه در زندگی خودم دلبستگی به جریانات سیاسی به عنوان یك جریان حزبی نداشته‌ام. آن چیزی كه همیشه دغدغه من بوده، همان آرمان‌هایی بود كه در آغاز جوانی از امام عزیزمان دریافت كردیم و آن اسلام سیاسی كه حضرت امام برای ما تبیین فرمودند و در ادامه‌اش هم حضرت آقا به درستی آن مسیر را تبیین كردند و ادامه دادند با شرایطی كه در كشور و جهان و منطقه بود. وی افزود: دغدغه من همیشه این بوده كه دنبال می‌كردم. لذا اگر این نگاه را امروز به جوانان دارم، با همان نگاه دارم. بحث من از این جهت روی مجلس بوده و تاكید كردم كه مجلس در راس امور است؛ این فرموده حضرت امام (رضوان‌ا... علیه) است ولی امروز شاهد هستیم مجلس به هر دلیلی كه بیشتر فكر می‌كنم به كارنامه خود مجلس بازمی‌گردد، در راس امور نیست. خب ما در اسفند می‌خواهیم گام چهار ساله برداریم و خیلی مهم است كه این گام را درست برداریم. من در همین تاكیدی كه در حوزه مجلس داشتم، گفتم مهم است كه مردم ما افرادی را به مجلس بفرستند كه دغدغه مردم را داشته باشند، دغدغه آرمان‌های انقلاب را داشته باشند. قالیباف در پاسخ به این سوال كه منظورش از جمله «مجلس در راس امور نیست»  اشاره به مجلس دهم است یا كل مجالسی كه آمدند و رفتند، توضیح داد:‌ هم مجلس دهم و هم مجموعه برآیند. در یك فرآیندی این اتفاقات افتاده است. مثلاً وقتی در مجلس یا هر انتخاباتی دوقطبی‌های كاذب سیاسی ایجاد می‌كنیم و بعد این دو قطبی‌ها آنجا می‌آیند و همین فضا باقی می‌ماند، دیگر از رسالت اصلی بازمی‌مانیم. نمونه‌های متعددی هست و وجود دارد. همین الان نگاه كنید مثلاً چه معنی می‌دهد برای موضوع شفافیت در مجلس صد و چند ده نفر امضا كنند، ولی بعد كه این را به رای می‌گذارند كمتر از 60 نفر رای می‌دهند.
قالیباف همچنین درباره لوایح مرتبط با FATF گفت:‌ منافع خیلی از بخش‌های حقوقی و اقتصادی را در نظر نگرفته است، نه فقط كشور ما بلكه حتی در اروپا و آمریكای شمالی اینچنین است. امروز اگر نگاه كنید در كانادا وكلای آنجا نسبت به FATF و رفتارهای FATF معترض هستند. خود بخش‌های اقتصادی در اروپا و آمریكا نسبت به FATF معترض هستند. این نیست كه فقط ما معترض هستیم. الان یك بحثی در جامعه است كه می‌گویند همه عضو FATF هستند الا ایران و كره شمالی! خب بله، این از یك نگاه وجود دارد ولی آیا آنهایی كه امروز با FATF همكاری می‌كنند FATF را قبول كردند و از آن راضی هستند یا جزو معترضین آن هستند؟ من نمی‌خواهم این موضوع را مطرح كنم، این موضوع بحث FATF نیست ولی می‌خواهم بگویم چرا باید موضوع مهمی كه اركان اقتصاد ما را ... وقتی می‌گوییم اركان اقتصاد فقط بحث بانك‌ها نیست؛ وقتی مقررات FATF را نگاه كنید، یك بنگاه معاملاتی املاك در هر محله مكلف است گزارش خودش را بهFATF  بدهد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن دفاع از عملكرد قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی، گفت:‌ وقتی یك تصمیم كسی كه سیاست اعمال می‌كند و نظر و برنامه خودش را بیان می‌كند، مسؤول هم هست و اختیار هم دارد، قانون هم به او اختیار داده است نتیجه این می‌شود که فردا صبح ده‌ها هزار نفر در صف خرید سكه قرار می‌گیرند. بعد با آن كسی كه سكه خریده برخورد می‌كنیم، به نظر شما اخلالگر اقتصادی آن كسی است كه در صف سكه ایستاده یا آن كسی كه این تصمیم نابخردانه را گرفته است؟ كدام‌یك از اینها اخلالگر اقتصادی است؟
قالیباف درباره عملکرد خود در شهرداری تهران و مقایسه آن با عملکرد شهردار فعلی هم گفت:‌   یک بنده خدایی که الان عضو شورای شهر هستند و قبلاً شهردار بود و اینجا بود، از ایشان پرسیدم شما آن زمان چقدر تراکم می‌فروختید. این که تراکم فروشی از کجا شروع شد؟ خودشان اذعان کردند که از زمان من شروع شد. از زمان قبل از من بود. آقای حناچی می‌گوید قبل از ما شهر را می‌فروختند و الان ما نمی‌فروشیم. یعنی واقعاً اینطور است که شما همه را فروختید؟  وی افزود:‌ من سوال می‌کنم چه کسی در همان اوایل دهه 70 که در شهرداری آمدند، طرح تفصیلی شهر نوشته شد وزیر مسکن و شهرسازی به شهرداری ابلاغ کرد، چه کسی در کشو گذاشت و با افتخار در آن را بست و گفت من این را اجرا نمی‌کنم و خودش هر کاری خواست انجام داد؟   روزی که ما به شهرداری آمدیم از زمان فرمانفرما تا این زمان شهر طرح جامع نداشت. ما توانستیم طرح جامع به تصویب برسد و طرح ‌تفصیلی‌ها به تصویب برسد و همه اینها تحت سیستم گذاشتیم. من تعجب می‌کنم این روزها جشن می‌گیرند و افتتاح می‌کنند که ما شهرسازی را مکانیزه کردیم. شما تهران دات آی آر را ببینید، در سال 91، 92، 93 و همه این سیستم‌ها هوشمند است و الان شهرداری این افتخار را دارد که آن زمان حتی دولت‌هایی که با ما مخالف بودند، در هوشمندی بالاتفاق چند سال متوالی شهرداری تهران رتبه اول در کشور را داشت. این کارها انجام می‌شد.
قالیباف درباره انتقادات نسبت به بلندمرتبه‌سازی در تهران در دوره مدیریتش در شهرداری هم بیان کرد:  حالا من بخواهم عدد و رقم بدهم، کلاً 12 طبقه به بالا بلندمرتبه‌سازی می‌شود. جالب است بدانید حدود 790 تا ساختمان 12 طبقه و به بالا در شهر تهران بیشتر نیست.     حدود 480 مورد از این هفتصد و خرده‌ای، قبل از سال 84 است که در تهران ساخته شده بود.  این سیصد و خرده‌ای که زمان ما بوده، در حقیقت 160 مورد برای تصمیمات قبلی بوده و 480 موردی که می‌گویم که از قبل ساخته شده، حدود دویست و خرده‌ای پروانه نداشتند و ساخته بودند. این حرف‌ها زده می‌شود. همین الان از شهرداری تهران بپرسید درآمد شهرداری از کجا است؟ 19 هزار میلیارد تومان درآمد دارند، چه کار می‌کنند؟ از کجا می‌آورند؟ در همین کسری بودجه مشخص است که چقدر از محل فروش تراکم است.