گام‌های  امنیت‌بخش

گام‌های امنیت‌بخش

با وجود این‌كه گام چهارم ایران در راستای كاهش تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام بود شاهد انتقادات فراوان از سوی كشورهای اروپایی بودیم و این در حالی است كه این كشورها در طول یك‌سال و نیم گذشته به هیچ تعهدی عمل نكردند. بنابراین آنها در جایگاهی نیستند كه از ایران انتقاد و گلایه‌ای داشته باشند بلكه باید از كشورمان تشكر كنند كه گام بلندتری برنداشته است.
آنها باید به این فكر كنند كه اگر به تعهداتشان عمل نكنند در نهایت جمهوری اسلامی ایران مجبور به كنار گذاشتن تمام تعهدات برجامی خود خواهد شد.
شرایط كنونی نشان می‌دهد كه اروپاییان به دلیل ترس از ترامپ یا جلب نظر وی قصدی برای ایستادگی در برابر آمریكا ندارند، بنابراین تصور نمی‌كنم كه آنها در حال حاضر نیتی برای اجرای تعهداتشان در مقابل ایران داشته باشند. به همین دلیل به نظر می‌رسد همچنان به سوی گام‌های بعدی - كه می‌تواند كاهش نظارت‌ها باشد -  پیش خواهیم رفت. این موضوع می‌تواند حركت مهمی باشد و ایران در نهایت چاره‌ای جز حركت به این سو نخواهد داشت.
با توجه به مقاومت چین و روسیه در مقابل آمریكا، اگر اروپا نیز چنین قصدی داشت می‌توانست همراه با این كشورها در برابر آمریكا مقاومت كند، چرا كه آمریكا نمی‌تواند همه كشورها را تحریم كند.
نكته دیگر این كه حتی اگر اروپا با توجه به گام‌های برداشته شده از سوی ایران بخواهد از برجام خارج شود اتفاق خاصی برای ما رخ نمی‌دهد، زیرا در حال حاضر نیز تحریم هستیم و در صورت از بین رفتن برجام با سرعت بیشتری برنامه هسته‌ای خود را تقویت خواهیم كرد و دیگر محدودیت‌های برجام را نخواهیم داشت.
اروپا و آمریكا باید بدانند در صورت از بین رفتن برجام، آنها دیگر نمی‌توانند چنین برجامی را به‌وجود بیاورند و ایران دیگر به‌راحتی حاضر به مذاكره با كشورهایی نخواهد شد كه به هیچ یك از تعهداتشان پایبند نیستند و در عین حال توانمندی هسته‌ای ایران نیز بیش از گذشته خواهد بود.
امروز حتی به اعتراف دیگران، ایران در منطقه دست برتر را نسبت به آمریكا دارد و این ضریب امنیتی ما را بالا برده است. علی‌رغم دغدغه‌های مردم در مورد موضوعات اقتصادی دیگر مانند چند ماه قبل برخی نگران وقوع جنگ نیستند و این اتفاق محصول افزایش قدرت دفاعی و توانمند شدن متحدان ما در منطقه است.
گام‌هایی كه تاكنون جمهوری اسلامی ایران برداشته در كنار قدرت دفاعی و افزایش قدرت متحدان ما در جبهه مقاومت، موجب افزایش اقتدار كشورمان در اذهان شده است.