لذت تماشای استقلال

گفت‌وگو با پیروز قربانی درباره شرایط این روزهای استقلال

لذت تماشای استقلال

پیروز قربانی، مدافع سابق استقلال از شرایط فوتبال و كلا ورزش گلایه دارد. او معتقد است اگر وضعیت همین‌طور ادامه پیدا كند، ورزش حرفه‌ای نابود خواهد شد. گفت‌وگو با قربانی از استقلال شروع می‌شود و به مجلس می‌رود. حرف‌های او را بخوانید...

   استقلال نتایج خوبی در لیگ گرفته ولی همچنان مشكل در این باشگاه زیاد است. حالا استراماچونی هم باشگاه را به خاطر پرداخت نشدن حقوقش تهدید كرده است. كلا چه خبر است؟
من كه واقعا از نظر فنی از بازی استقلال لذت می‌برم. قبلا منتقد بودم ولی وقتی تیم خوب شده، باید تعریف كرد. در سه چهار بازی گذشته استقلال هم موقعیت ایجاد كرده و هم گل زده است. در خط دفاع هم عالی عمل می‌كند. واقعا استراماچونی توانسته ایده‌هایی را كه  مد نظر دارد، در استقلال پیاده كند. او یك مربی حرفه‌ای است. وقتی تیمش خوب كار می‌كند از باشگاه هم توقع دارد دستمزدش را پرداخت كند.
   بازیكنان انتقاد دارند اگر استقلال از فصل قبل این‌قدر درآمد داشته، چرا باشگاه به آنها همچنان پول نمی‌دهد؟
سازمان‌هایی هستند كه بررسی درآمد و هزینه‌ باشگاه‌ها با آنهاست و من واقعا نمی‌توانم بگویم كه باشگاه چرا در بخش مالی ضعیف عمل كرده است؟ به نظرم متاسفانه ورزش قهرمانی ایران با تصمیماتی که مجلس می‌گیرد، قدم در راه نابودی گذاشته است.
   به چه دلیل؟
كسانی در مجلس برای ورزش تصمیم می‌گیرند كه سررشته‌ای در این زمینه ندارند. شما بررسی كنید که چه كسانی در كمیسیون ورزش مجلس هستند. كدام یک از  آنها قهرمان بوده؟ كدام یك از آنها اصلا ورزش می‌كند؟ من امیدوارم هر چه زودتر اسفندماه برسد. این بار امیدوارم افرادی به مجلس بروند كه ورزشی باشند. واقعا ورزش چقدر در جامعه ما و نشاط آدم‌ها نقش دارد؟
   منظورتان همین پایان دادن به كمك‌های دولتی است؟ و از سوی دیگر واگذاری ورزش به بخش خصوصی؟
در مملكت ما اختلاس‌هایی صورت گرفته كه همه متاسف شده‌اند. خدارا شكر دستگاه قضایی در حال رسیدگی به پرونده این آدم‌هاست. متاسفانه اختلاس‌ها به خاطر سوءاستفاده از قوانین است. وقتی حرف از ورزش می‌شود می‌گویند دولت نباید در آن هزینه كند. شهرداری‌ها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و كلا شركت‌های دولتی نباید پولی به ورزش بدهند. این خودش باعث فساد می‌شود. باعث می‌شود بعضی‌ها قانون را دور بزنند. بعد از آن هزار و یك دزدی و فساد و اختلاس ایجاد می‌شود. چرا وقتی بحث هزینه نكردن مطرح است فقط می‌گویند به ورزش پول ندهید؟ اتفاقا شما به ورزش پول بدهید كه پول جای دیگری نرود. خرج نشاط جامعه شود. همین شهر جم، كم ثرو‌ت دارد؟ روی گنج خوابیده. نباید سالی ده میلیارد برای تیمش هزینه كند؟
   البته دولت هم تعابیر خودش را دارد ولی در مجموع با آن بخش از حرف شما موافق هستیم كه ورزش حرفه‌ای كم كم به سمت نابودی می‌رود.
الان بعضی از باشگاه‌ها نان شب ندارند بخورند. شما لیگ ایران را ببینید. بیشتر تیم‌ها مشكل مالی دارند. بخش‌خصوصی هم اگر وارد شود، ضرر می‌كند. مجال نفس كشیدن به آنها هم داده نمی‌شود. تا تیمی می‌آید جان بگیرد، سریع آن را داغان می‌كنند. من از مردم ایران خواهش می‌كنم در این دوره از انتخابات مجلس با مطالعه وارد شوند. یك‌سری‌ها در مجلس دارند برای ورزش تصمیم می‌گیرند كه سررشته‌ای ندارند. شما ببینید در كشورهای شاخص جهان، ورزش چه نقش و جایگاهی دارد. متاسفانه ورزش حرفه‌ای ما هر روز به سوی نابودی می‌رود. داریم منبع درآمد باشگاه‌ها را می‌گیریم.
   نقش مدیریت در این بحران بزرگ چیست؟ همین استقلال را مثال می‌زنیم. سال گذشته نزدیك به صد میلیارد درآمد داشته كه 50 درصد آن فقط به جیب خارجی‌هایی رفته كه برای باشگاه سود خاصی نداشته‌اند. این دیگر مشكل مدیریت باشگاه است، نیست؟
یكی از مشكلات ورزش ما همین است. مدیران انتصابی هستند. كسی را مدیر باشگاه می‌گذارند كه یا شهرداری‌چی بوده یا مهندس صنایع. طرف سررشته‌ای در ورزش ندارد. ما این همه دانشجو در رشته مدیریت ورزش تربیت كرده‌ایم برای راننده تاكسی شدن؟ طرف در شهرداری عملكرد ضعیف داشته او را می‌آورند و مدیر یك باشگاه می‌گذارند. از طرفی یكی نیست از این مدیران جواب بخواهد. طرف این همه پول هدر داده، یك بار او را سوال و جواب نمی‌كنند. فقط این وسط مردم سركار هستند. 30 میلیون نفر دارند حرص می‌خورند. آقای مدیر هم ككش نمی‌گزد.
   به نظر می‌رسد كلا شرایط برای آوردن خارجی‌ها هم مهیا نیست.
به نظر من وقتی مدیری، مربی یا بازیكن خارجی می‌آورد، باید پاسخگو باشد. وقتی مربی جذب می‌كنیم باید بدانیم از كجا و چطور پول را جور كنیم. باید بدانیم وقتی تحریم هستیم راهی هست که پول را منتقل كنیم یا نه؟ اینها چیزهایی است كه باید اول كار مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مدیر نتواند این كارها را كند، برای چه خارجی آورده است؟! كالدرون، ویلموتس و استراماچونی حق دارند. به آنها ربطی ندارد ما مشكل داریم. طرف می‌گوید اگر مشكل داشتی چرا ما را آوردی.