سر  مردم کلاه نمی‌رود

رئیس‌جمهور در اجتماع مردم یزد:

سر مردم کلاه نمی‌رود

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سخنرانی رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد، جنس متفاوتی داشت. پیش از انجام این سفر، یک تحلیلگر مسائل سیاسی در مطلبی نوشته بود:‌ ظاهرا سفر روحانی به یزد، آغاز کمپین او برای انتخابات مجلس است. روزنامه آفتاب یزد هم دیروز همزمان با سفر روحانی به یزد در گزارشی درباره این سفر به رئیس‌جمهور توصیه کرده بود از دادن وعده‌های گوناگون و تسویه حساب سیاسی در این سفر بپرهیزد. در بخشی از این مطلب روزنامه آفتاب یزد که تیتر یک شماره دیروز را به خود اختصاص داده بود آمده است:‌ این روزها از نهان و عیان برخی جلسات شنیده می‌شود که حسن روحانی از دست برخی وزرا و مدیران ارشد کشوری به دلیل برخی سکوت‌ها و محافظه‌کاری‌ها و عدم موضعگیری‌های معین و مشخص به سختی شاکی و در پاره‌ای از موارد گلایه‌مند است. حال وقتی ذائقه عمومی یزدی‌ها را بررسی کنیم شاید به این نتیجه برسیم که حسن روحانی می‌تواند در تجمع مردمی یکشنبه 19 آبان 1398، مهر سکوتی را بشکند که ماه‌ها است بر لب نگاه داشته و این یعنی چالش سیاسی برای استانی که می‌کوشد خود را از زیر بار مشکلات عدیده‌ای همچون بیکاری، اشتغال، بی‌آبی، مشکلات محیط زیستی در کنار ناکارآمدی بسیاری از مدیریت‌ها و مدیران خلاصی بخشد. در ادامه گزارش این روزنامه آمده بود: نخستین توصیه دوستانه آفتاب یزد به حسن روحانی که بر سر راه سفر دو روزه به کرمان، توقفی کوتاه نیز در یزد خواهد داشت این است که عرصه سخن و آوردگاه دیدار را به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل نکند.

پیش‌بینی‌ها تایید شد
با وجود چنین توصیه‌هایی، بخش عمده صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد، تاییدکننده پیش‌بینی‌هایی بود که صورت گرفته بود.
روحانی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به بحث مبارزه با فساد پرداخت و خطاب به قوه قضاییه گفت: از  قوه قضاییه می‌خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند درباره مبارزه با فساد چند ده میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح بدهد.
وی بیان کرد: این که هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول این مملکت و مردم را خورد و او را دستگیر کردند و حکم اعدام هم برایش صادر کردند و الان در زندان است، این پول کجا رفت؟ چه کسانی مسؤول هستند؛ چرا درباره آنهایی که در این پرونده نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود. از همه مردم و مسؤولان می‌خواهم دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون را برای مردم روشن کنند که این پول نفت، خزانه و پول بیت‌المال بوده است.
روحانی خاطرنشان کرد: من از همه مسؤولان می‌خواهم ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل 10 ماه وقت داشت این پول را پس بگیرد و دست  دست کرد، توضیح دهند. شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی ‌کند و تا امروز خبری نشده است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: ما می‌خواهیم این پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم روشن شود؛ امروز اگر روز مبارزه با فساد است، فساد میلیارد‌دلاری را برای مردم توضیح بدهید تا مردم خوشحال شوند و بدانند.
روحانی افزود: من از مسؤولان می‌خواهم پرونده ۹۴۷ میلیون دلاری را برای مردم توضیح دهند و در مورد مسؤولان یک نهاد که ۹۴۷ میلیون دلار گرفته و حساب پس نداده‌اند، باید حسابرسی شود و حساب را پس دهد.
وی با طرح این سوال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟ گفت: چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند. درباره این پول‌هایی که امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند و الا مورد به مورد من به مناسبت در استان‌های مختلف این رقم‌ها را اعلام می‌کنم.
بسیج هیات دولت
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اعضای هیات دولت را برای حضور در این کارزاری که پیش رو است بسیج کرد. وی بیان کرد: من درباره نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند، از دستگاه‌ها می‌خواهم برای مردم توضیح دهند و در همین زمینه‌ وزیر نفت را مسؤول می‌کنم که این ارقام را برای مردم توضیح دهد. رئیس بانک مرکزی را مسؤول می‌کنم تا مساله ۲ میلیارد دلار را برای مردم توضیح دهد. دستگاه‌های نظارتی را مسؤول می‌کنم تا ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند به وزیر نفت می‌گویم ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد.
گلایه‌های سابقه‌دار!
مواضع این‌چنینی رئیس‌جمهور البته تازگی نداشت و چندی قبل هم در سخنانی، مشابه این سخنان از سوی روحانی مطرح شده بود با این تفاوت که موضعگیری قبلی رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت بود و خبر شسته رفته تری از آن منتشر شد اما سخنان دیروز روحانی در جمع مردم یزد بود و بازتاب رسانه‌ای بیشتری داشت.
رئیس‌جمهور در اوایل آبان در سخنانی به مبارزه دستگاه قضایی با فساد اشاره کرد و به صورت تلویحی این مساله را اقدامی انتخاباتی دانسته بود.
 وی در این جلسه گفته بود: معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد مردم نمی‌خورد. البته اگر این گونه اقدامات برای انتخابات است، حرفی در آن نیست اما اگر واقعاً به دنبال از بین بردن فساد هستید، باید شفافیت، رقابت سالم و صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند.
 در ادامه صحبت‌های روحانی آمده بود: چنانچه صاحب هر شرکت بزرگی به دلایل مختلف روانه دادگاه شود، قطعاً تقاضایی شکل نخواهد گرفت، البته باید با فساد مبارزه کرد، اما نباید شرکت‌ها تعطیل شود. این‌گونه اقدامات به هر دلیلی از جمله این‌که بخواهید در انتخابات شعاری را مطرح کنید به ضررتان تمام خواهد شد و در فردا روزی خواهم گفت چه کسی کشور را تعطیل کرده است.
دفاع دوباره از توزیع 18 میلیارد دلار ارز
با توجه به انتقاداتی که از عملکرد اقتصادی دولت به‌ویژه در زمینه توزیع 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی صورت می‌گیرد بخشی از سخنان روحانی هم به دفاع از فعالیت دولت در این زمینه اختصاص داشت.
وی اظهار کرد: یک عده از آدم‌هایی که بی‌اخلاق هستند در طول ماه‌های گذشته در برخی روزنامه ها نوشتند که در این دولت در سال گذشته یعنی سال ۹۷‌، ۱۸ میلیارد دلار ارز گم شده است. من به رئیس‌بانک مرکزی دستور دادم تمام پول‌هایی که سال گذشته در شش ماه اول داده شده به هر نرخی بوده آنها را لیست و فهرست آن را اعلام کند البته چند روز پیش نامه‌اش را نوشته و من به بانک مرکزی می‌گویم این نامه را پخش کند تا مردم مطلع باشند.
ماجرای 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی از جمله موضوعات جنجال‌برانگیز در دولت دوم روحانی بوده است و حتی رهبر انقلاب نیز در این زمینه موضعگیری کردند.
رهبر انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم به تاریخ ۲۲/۵/۹۷ به مسأله نحوه توزیع سکه اشاره کردند و فرمودند: «ارز را یا سکه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم می‌کنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را می‌گیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی می‌فروشد؛ یکی آن که این را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد... بالاخره یک تخلفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمی‌گوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمی‌گردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کس‌ها خیانت می‌کنند؛ نه، بالاخره خطا کردند و خطای مهمی کردند که ضررش به مردم برگشت.»
برخورد قاطع‌تر دستگاه قضا
با فساد

سخنان رئیس‌جمهور در مورد مبارزه با فساد در حالی صورت می‌گیرد که قوه‌قضاییه در دوره جدید، برخورد با مفاسد اقتصادی را شدت بخشیده است و طبق آماری که چندی قبل از سوی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شد صرفا در یكی از نواحی دادسرای تهران آن هم فقط در ۹۱فقره پرونده قریب به هفت هزار میلیارد تومان وجه نقد، ۸۷ میلیون و ۸۳۶هزار و ۳۳۷یورو، ۱۲میلیون و ۹۳هزار و ۵۴۱دلار و ۲۹۴میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات به خزانه دولت و بانک‌ها باز گردانده شده است. همچنین از اولین برخوردهای قضایی این دوره می‌توان به برخورد با مفسدان داخل قوه قضاییه اشاره کرد که مهم‌ترین آن در پرونده طبری، معاون اجرایی این دستگاه قابل ارزیابی است. رسیدگی به پرونده خویشاوندان برخی مسؤولان عالیرتبه، از دیگر مواردی است که می‌تواند نشاندهنده عزم جدی دستگاه قضا در مبارزه با فساد بدون هیچ‌گونه خط قرمزی باشد.
رئیس قوه قضاییه هم چندی قبل در سخنانی اعلام کرد عزم دستگاه قضا در مبارزه با فساد تحت تاثیر برخی موضع‌گیری‌ها و واکنش‌ها قرار نمی‌گیرد. سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به تبریز در سخنانی گفت: این‌گونه نیست که برخی با اتهام‌زدن‌ها، ملامت کردن و دوقطبی‌سازی بخواهند ما میدان مبارزه با فساد را خالی کنیم. این میدان مبارزه با فساد با سیاسی‌کاری و ملامت و اتهام‌زنی خالی نمی‌شود.
برخی کارشناسان سیاسی هم معتقدند دستگاه قضا می‌تواند با توجه به طرح موضوعات دیروز، پیگیری مسائل مورد اشاره رئیس‌جمهور را در اولویت قرار دهد و در مورد آنها اطلاع‌رسانی کند تا شبهه‌ای باقی نماند.
در همین زمینه پرویز امینی، کارشناس مسائل سیاسی در مطلبی نوشت: آقای رئیسی! اگر عزمی جزم برای احیای دستگاه عدلیه به عنوان  «مستقل»، «نماد عدالت» و «مظلومیت‌ستیز» دارید، بدانید سخنان توأم با عصبانیت روحانی نه تنها تهدیدی نیست بلکه برای این کار یک فرصت بزرگ است.
امینی در مطلب خود افزوده است: طرح موارد و مصادیق بیان شده از سوی روحانی، فی‌نفسه موضوعیت دارد.‌ دستگاه قضایی به جای پاسخگویی به روحانی، این موارد را با جدیت و دقت، بدون آن که مشمول زمان و کهنگی بشود، پیگیری کند و به مردم درباره آن گزارش دهد.