نقش كمبود ویتامین D  در دردهای استخوانی

نقش كمبود ویتامین D در دردهای استخوانی

 كمبود ویتامین D مشكل شایعی است كه بیش از 80 درصد افراد جامعه ما به آن مبتلا هستند. كمبود ویتامین D در افراد چاق، كسانی كه پوست تیره دارند، كسانی كه عمدتا در محیط داخل منزل و دور از تابش مستقیم نور خورشید هستند، كسانی كه زمان طولانی از كرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌كنند، سالمندان و كسانی كه در رژیم غذایی از گوشت ماهی كمتر استفاده می‌كنند بیشتر اتفاق می‌افتد.
سؤالی كه برای بعضی از بیماران مبتلا به دردهای مزمن مطرح می‌شود این است كه آیا كمبود ویتامین D می‌تواند سبب ایجاد درد شود و تا چه اندازه اصلاح این كمبود در درمان دردهای آنها نقش خواهد داشت. بیماران مبتلا به كمبود ویتامین D می‌توانند علائمی را داشته باشند كه مهم‌ترین آنها عبارتند از: ۱ـ احساس خستگی و ضعف عمومی ۲ـ ابتلای مكرر به بیماری‌های عفونی به‌خصوص بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی ۳ـ افسردگی ۴ـ اختلال در ترمیم زخم ۵ـ پوكی استخوان.  با توجه به نقشی كه این ویتامین در جذب كلسیم و ساخت و ساز استخوان دارد كمبود این ویتامین می‌تواند سبب ایجاد پوكی استخوان شود تا جایی كه در افراد میانسال و به‌خصوص خانم‌ها ریسك شكستگی استخوان‌ها را به‌صورت قابل توجهی افزایش دهد. ۶ـ ریزش مو. به‌خصوص در خانم‌ها می‌تواند ارتباط مستقیم با شدت كمبود ویتامین D داشته باشد. ۷ـ دردهای استخوانی.
با توجه با این‌كه ویتامین D نقش بسیار مهمی در متابولیسم استخوانی دارد كمبود آن می‌تواند دردهای استخوانی را ایجاد كند. شایع‌ترین محل بروز این درد ناحیه كمر است و وقوع كمردرد‌های مزمن و مقاوم به درمان به‌خصوص در افراد بالای ۵۵ سال و خانم‌ها باید احتمال كمبود ویتامین D را مطرح كند. علاوه بر ناحیه كمر، درد در ساق پاها، دنده‌ها و لگن می‌تواند در این بیماری اتفاق بیفتد.
تفاوت كلینیك‌های درد با سایر كلینیك‌ها در تشخیص و درمان درد نوع نگرش پزشك فوق‌تخصص درد در بررسی علت وقوع و درمان بیماری است. معاینات و شرح حال در كلینیك درد به‌صورت هدفدار و حول محور یك بیماری یا یك تشخیص ثابت انجام نمی‌شود. برای مثال در برخورد با بیمار مبتلا به كمر درد علاوه بر تمركز روی دیسك كمر و مشكلات معضلی عضلانی بر نكات دیگری چون كمبود ویتامین‌ها و حتی علل بسیار ساده‌تر تمركز می‌شود. شاید علت ایجاد درد به اندازه‌ای كه خود را نشان می‌دهد سخت و غیر‌قابل درمان نباشد.