دل چینی ها شکست

یكی از گردشگران چینی به دلیل بروز مشكلات پزشكی و عدم پاسخگویی بیش از ۴ بیمارستان به نیازش، نا امیدانه به چین بازگشت

دل چینی ها شکست

آن دسته از هموطنانی كه اخبار گردشگری را دقیق دنبال می‌كنند، شاید هنوز نام فیلیپ ماركگراف در ذهن شان مانده باشد، همان گردشگر آلمانی كه كمتر از سه ماه پیش با دوچرخه، خود را به ایران رساند و در یكی از شهرهای شمالی اتفاقات ناگواری را تجربه كرد و در ادامه هم خاطره تلخ دیگری در تهران برایش رقم خورد. فیلیپ درنهایت با خاطره خوشی كشورمان را ترك كرد؛ خاطراتی كه بخش عمده‌ای از آن را مانی رهنما و همسرش رقم زدند؛ زوج هنرمندی كه او را به آموزشگاه موسیقی خود بردند و روز خوشی را برایش ساختند. همیشه اما پایان یك ماجرای تلخ، خوش و خرم نمی‌شود و سهل انگاری‌ها و بداخلاقی‌ها و كوتاهی ما در میزبانی از گردشگرانی كه اصرار به آمدنشان داریم تا پیغام رسان صلح و دوستی و فرهنگ والای ایرانی - اسلامی باشند، به‌شایستگی جبران نمی‌شود. مثل آنچه اخیرا برای یك گردشگر چینی بیمار در كشورمان رقم خورده و او را برای همیشه با دلخوری روانه كشورش كرده است.


و ماجرا از این قرار است که ...
ظاهرا، چندی پیش یعنی همان زمان كه شاهد برگزاری فم تور مدیران دفاتر خدمات مسافرتی كشور چین با همت معاونت گردشگری و بخش خصوصی در ایران بودیم تا با گرداندن مدیران مذكور در برخی استان‌های كشورمان، شاهد برنامه ریزی آنها برای آوردن گردشگران چینی به ایران باشیم، مشكلی برای یكی از 22 مدیر آژانس چینی رخ می‌دهد. ماجرا هم از آن قرار بوده كه یكی از آنها دچار مشكل درمانی شده و نیازمند انتقال به بیمارستان می‌شود. آن‌طور كه همراهان وی گفته‌اند بیمار شب هنگام به بیش از چهار بیمارستان در بالای شهر تهران برده شده تا بتواند خدمات اولیه پزشكی را دریافت كند، اما هیچ یك از چهار بیمارستان مذكور پاسخگوی نیاز پزشكی این گردشگر خارجی نبودند. البته در نهایت یك پزشك به داد گردشگر خارجی رسیده و او را ویزیت كرده و برایش
سیتی اسكن تجویز می‌كند، اما گردشگر چینی كه قرار بوده در سفرهای بعدی كلی گردشگر برایمان بیاورد، با دیدن اوضاع وخیم رسیدگی به مشكل درمانی خود، ترجیح می‌دهد در همان شب اول بلیت برگشت گرفته و به چین برگردد.
 بیمارستان‌ها پاسخ بدهند
عدم رسیدگی درمانی به گردشگر چینی را بگذارید كنار برنامه‌ریزی و تبلیغات گسترده‌ای كه مدتی است وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بخش خصوصی در اولویت كارهای خود برای جذب گردشگر و درآمدزایی از این طریق قرار داده‌اند و همچنین بگذارید كنار این اصل مهم كه سال‌هاست روی جذب گردشگران سلامت و خدمات دهی در مراكز درمانی دولتی و خصوصی كشورمان سرمایه‌گذاری و تبلیغات كرده‌ایم و حالا دست‌كم در گمان این مدیر تور چینی همه آنها باد هواست.
همین موجب شده محمدابراهیم لاریجانی، مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با تشخیص درست پیامدهای تلخ این ماجرا برای گردشگری كشورمان بگوید معاونت گردشگری پاسخگوی چرایی وقوع چنین اتفاقی برای گردشگران خارجی نیست، اما در این موضوع بیمارستانی كه خدمات لازم را به این گردشگر ارائه نداده، حتما باید پاسخگو باشد.
 کسی مستثنا نیست
البته شاید موضوع آن‌قدرها هم كه ما نگرانش هستیم برای لاریجانی مایه نگرانی نیست، زیرا درخصوص لزوم آموزش راهنمایان گردشگری كه در حوزه‌هایی غیر از گردشگری سلامت فعال هستند، به ایلنا گفته نیازی نیست این راهنمایان نسبت به بیمارستان‌هایی كه به گردشگران خدمات ارائه می‌كنند، آگاهی داشته باشند. آنها وظیفه دارند اگر مشكلی برای گردشگران شان پیش آمد، او را به نخستین بیمارستان یا درمانگاه نزدیك برسانند و این كار هم
در خصوص گردشگر چینی انجام شده، اما این‌كه بیمارستان‌های ما در شب خدمات درمانی‌شان اندك است، چیزی است كه برای عموم جامعه صدق می‌كند و كسی از این امر مستثنا نیست.  به گفته این مقام مسوول در وزارت میراث فرهنگی، ما بیمارستان خاصی نداریم كه به گردشگران عادی خدمات ارائه كند، ضمن این‌كه وقتی یك گردشگر خارجی در سفر به ایران دچار مشكلات پزشكی می‌شود، ارتباطی به خدمات گردشگری ندارد.
مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اذعان كرده درعین حال این موضوع می‌تواند توسط بخش نظارت معاونت گردشگری مورد بررسی قرار گیرد، هرچند ارائه خدمات پزشكی به گردشگران معمولی با آنچه در حوزه گردشگری سلامت اتفاق می‌افتد، متفاوت است، چراكه در حوزه گردشگری سلامت،‌ نه تنها قیمت‌ها و خدماتی كه باید ارائه شود از پیش مشخص شده‌اند، بلكه پرونده بیماری كه قرار است در قالب گردشگر سلامت به ایران بیاید قبل از سفر او به ایران ارسال و برنامه‌های لازم برای پذیرش انجام شده است. این گردشگران با هماهنگی‌های از قبل انجام شده به بیمارستان‌هایی اعزام می‌شوند كه دارای استانداردهای IPD  هستند. موضوع گردشگری سلامت به طور كامل با موضوع بیمار شدن یا وقوع حادثه برای سایر گردشگران خارجی متفاوت است.