از زیبایی های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب ...

از زیبایی های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب ...


حالا بیش از دو سال از وقتی كه نام سر
پل ذهاب و قصرشیرین به زلزله، تخریب، پس‌لرزه و كانكس و چادرهای سفید كوچك و سرد، گره خورده، می‌گذرد؛ اما این فقط یك روی سكه است. روی دیگر این شهرهای تاریخی و گرمسیر كرمانشاه، طبیعت زیبای آنهاست، دشت‌ها و آبگیرهایی كه مامن و بهشت پرندگان مهاجر است و همین حالا اگر گذرتان به آنجا بیفتد، این طبیعت زنده و پرغوغا، وجودتان را سرشار از حس زیبای زندگی می‌كند. علی زمان‌خان‌محمدی، رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان كرمانشاه دراین باره به ایسنا می‌گوید: هر سال با شروع فصل سرما پرندگان آبزی و كنار آبزی از نواحی سردسیر به سمت منطقه ما آمده و در نقاط مختلفی از استان فرود می‌آیند كه آبگیرهای مناطق گرمسیر به‌خصوص سد شهدای قصرشیرین و همچنین آبگیرهای دشت ذهاب محل اصلی فرود آنهاست. البته پرندگان مهاجر تالاب هشیلان را هم می‌شناسند، اما خان‌محمدی می‌گوید تعداد پرندگانی كه وارد محدوده تالاب هشیلان می‌شوند، بسیار كمتر از مناطق گرمسیر قصرشیرین و سرپل‌ذهاب است.
پرندگانی كه تالاب‌های كرمانشاه را برای فرود و زمستان گذرانی انتخاب می‌كنند، شامل انواع اردك و غاز، حواصیل، اگرت، ماهی خورك ابلغ، پاشلك و خروس كولی می شوند و ظاهرا گاهی سار‌ها هم به منطقه می‌آیند.
پرندگان مهاجر به طور معمول تا پایان اسفند یا اوایل فروردین در مناطق گرمسیر كرمانشاه می‌مانند و پس از آن به سمت بین‌النهرین و... می‌روند. رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست استان كرمانشاه به مردم و شكارچیان توصیه می‌كند از آسیب رساندن به این پرندگان كه مدتی در كرمانشاه مهمان ما هستند، خودداری كنند.