جایزه كتابخوان برتر بانه، به یک راننده تاكسی رسید

جایزه كتابخوان برتر بانه، به یک راننده تاكسی رسید

هفته كتابخوانی تمام شد، اما هر روز خبر جالبی از گوشه و كنار كشورمان از این هفته و روزهای برگزاری و اختتامیه‌اش ‌به گوش می‌رسد. یكی از این اخبار جالب از كردستان روی خروجی سایت‌های خبری رفته؛ از سنندج و به‌ویژه از بانه. خبری كه می‌گوید یك راننده تاكسی
درون شهری بانه در آخرین روز از هفته كتاب، به‌عنوان كتابخوان برتر این شهرستان معرفی و تجلیل شده است.
نامش سید‌محمد حسینی است و 48 سال دارد. از پنج سال پیش هم عضو كتابخانه عمومی نبی اكرم(ص) بانه شده و هر هفته سه جلد كتاب به امانت می‌گیرد و روزانه بیش از دو ساعت مطالعه دارد؛ مواردی كه برای داوران مسابقه كتابخوانی بانه هم جالب بوده و سبب شده امسال به عنوان كتابخوان برتر شهرستان‌شان، انتخابش كنند.
این كتابخوان نمونه به ایرنا گفته شب‌ها به صورت مداوم دو ساعت كتاب می‌خوانم و در طول روز هم از هر فرصت كوتاهی هنگام كار برای مطالعه استفاده می‌كنم.
سیدمحمد حسینی اگرچه تا پایه اول دبیرستان درس خوانده اما به گفته خودش در همه موضوع‌ها مطالعه دارد، هرچند بیشتر به رمان و ادبیات داستانی علاقه‌مند است.
غیر از سید‌محمد حسینی كه عضو كتابخانه بانه است و هفته‌ای چند كتاب امانت می‌گیرد، خواهر و برادرش هم كه تحصیلات دانشگاهی دارند، عضو كتابخانه هستند و سید محمد می‌گوید با همكاری آنها سالانه حدود صد جلد كتاب با موضوعات مختلف را می‌خوانم گاهی با همفكری هم كتابی را برای مطالعه انتخاب می‌كنیم.
سیدمحمد غمگین است كه به دلایلی نتوانسته تحصیلاتش را ادامه دهد و مطالعه آزاد را فرصتی و غنیمتی برای جبران عدم ادامه تحصیلش می‌داند و معتقد است شغلش هیچ‌گاه مانع مطالعه نشده و هنگامی كه منتظر مسافر هست همچنان از فرصت استفاده كرده و كتاب می‌خواند.
همه کار می کنیم
تا  شهروندان مان کتابخوان شوند
رئیس كتابخانه‌های عمومی بانه هم درخصوص اعضای كتابخانه‌های عمومی این شهرستان می‌گوید: تعداد كتابخانه‌های بانه 4100 نفر هستند كه ۲۱۹ نفر آنها بالای ۳۵ سال دارند ولی از اعضای فعال ما هستند.
به گفته علی حیدرآقایی، ۱۳۵ نفر از اعضای كتابخانه عمومی بانه ۳۵ تا ۴۰ سال و ۸۴ نفر نیز ۴۰ سال به بالا دارند، اما بیشترین اعضای كتابخانه‌ها كودكان و نوجوانان هستند.
آن طور كه مشخص است در بانه كارهای زیادی برای جلب توجه شهروندان به كتاب و ترغیب آنها به كتابخوانی انجام شده، كه مهم‌ترینش به گفته آقایی، تجلیل از دو نویسنده مشهور محمد حامدی و محمد رئوف‌توكلی در هفته كتاب و همچنین توزیع بسته‌های فرهنگی با هدف معرفی كتابخانه عمومی شهرستان در تعدادی از مدارس بوده كه با همكاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان انجام شده است.
برگزاری نشست‌های معرفی با عنوان نشست كتابخوان مدرسه و كتابخانه به منظور ترویج فرهنگ كتابخوانی و مسابقات مكتوب كتابخوانی استانی ویژه آثار رهبری، نشست مادران قصه‌گو و نشست نمایشنامه‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌های انجام شده در سطح شهرستان بانه بوده است.
آقایی می‌گوید همچنین از ده نفر به عنوان مروجان كتابخوانی در هفته كتاب تجلیل شد كه یكی از مروجان امام جمعه روستای انجینه ابراهیم شمالی در بخش نمشیر است كه در روستای نقطه صفر مرزی با كمترین امكانات اقدام به راه اندازی كتابخانه در مسجد روستا كرده و جوانان و نوجوانان را به كتابخوانی تشویق می‌كند.
به گفته وی، سیدمحمد حسنی، راننده كتابخوان نیز از اعضای فعال كتابخانه عمومی نبی اكرم(ص) است كه از پنج سال پیش عضو شده و با وجود تحصیلات پایین و شرایط سنی و شغلش هر هفته سه بار به كتابخانه برای امانت گر فتن كتاب مراجعه می‌كند. این عضو فعال كتابخانه امسال به عنوان كتابخوان برتر شهرستان معرفی شد و در همین خصوص قرار است در تاكسی‌های حمل و نقل درون شهری عمومی با همكاری سازمان تاكسیرانی برای مسافران كتابخانه كوچكی ایجاد شود.
شهرستان بانه پنج كتابخانه عمومی دارد كه كتابخانه عمومی نبی اكرم(ص) سال ۱۳۴۹ تاسیس و ساختمان آن سال ۱۳۶۴ احداث شد، كتابخانه شهید نصراللهی سال ۱۳۷۹ در محل مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی تاسیس شد، در شهرهای آرمرده كتابخانه عمومی شهید درویشی، در كانی سور كتابخانه عمومی شهید رسولی و در بوئین كتابخانه بعثت فعال است، كتابخانه‌های عمومی بانه 4100 عضو دارند كه كودكان و نوجوانان بیشترین اعضای آن را تشكیل می‌دهند.
شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت دارد و در ۲۷۰ كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.