به دنبال بهترین گزینه برای پرسپولیس

در پرسپولیس هیچ‌كس از كالدرون راضی نیست؛ آیا تغییر در دستور کار قرمزها قرار گرفته است؟

به دنبال بهترین گزینه برای پرسپولیس

بلافاصله بعد از برد یك بر صفر پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان، محمدحسن انصاری‌فرد مقابل خبرنگاران قرار گرفت و گفت: «هیچ اولتیماتومی به گابریل كالدرون نداده‌ایم و در پایان نیم‌فصل، عملكرد او را بررسی خواهیم كرد.»
پرسپولیس با آن‌كه در خانه بازی می‌كرد؛ اما از نظر تاكتیكی زیر سایه مهمانش قرار داشت و همین كافی بود تا تماشاگران از شكل بازی پرسپولیس كلافه شوند. آنها سه سال شیرین را با برانكو تجربه كرده بودند و حالا تیمشان در بازی با همه تیم‌ها دچار عذاب می‌شود. شكست آنها مقابل نفت مسجد سلیمان در آخرین بازی لیگ برتر نشان داد این تیم تا ایده‌آل‌های هواداران چقدر فاصله دارد.
گرچه مهدی ترابی در بازی سه‌شنبه در مرحله یك‌هشتم نهایی جام حذفی، دست پرسپولیس و به‌خصوص كالدرون را گرفت و تیم را با گل خود به مرحله بعد برد؛ اما مشخص است كه پرسپولیس دیگر آن تیم متحد سابق نیست.
جرقه اختلاف
درست همان اتفاقی كه در یوونتوس مائوریتزیو ساری افتاد را در پرسپولیس هم شاهد بودیم. با این تفاوت كه كریستیانو رونالدو به وضوح، نارضایتی‌اش از نیمكت‌نشینی را به معرض دید عكاسان و تصویربرداران گذاشت، ولی در پرسپولیس شاهد اعتراضی نبودیم.
كار كالدرون وقتی گره خورد كه او تصمیم گرفت سید جلال حسینی را به نیمكت زنجیر كند. سیدجلال بعد از گذراندن روزهای مصدومیت به مرز آمادگی رسید؛ اما سرمربی تیم ترجیح می‌داد او را به زمین نفرستد. واكنش سیدجلال در روزهای نیمكت‌نشینی فقط یك جمله بود: «مشكلی برای بازی كردن ندارم.»
یاس «امید»
بعد از سیدجلال نوبت به امید عالیشاه رسید و كاپیتان دوم تیم هم از عملكرد سرمربی ناراضی شد. گرچه امید هم مثل سیدجلال ترجیح داد كسی از عدم رضایتش بویی نبرد، اما نزدیكان تیم متوجه شده‌اند كه سرمربی، دل دو كاپیتان را با خود ندارد.
آقای گل هم رانده شد
علی علیپور، آقای گل دو فصل قبل لیگ برتر، در این فصل به شكلی محسوس افت كرده و همین وضعیت موجب اختلافاتی بین او و كادر فنی شده است.
در پایان بازی پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان كه با برد یك بر صفر مهمان همراه شد، تماشاگران به‌شدت به كار تیم اعتراض كردند و كالدرون هم در كنفرانس مطبوعاتی، خط حمله تیمش را نشانه رفت و با اشاره به علیپور گفت من نمی‌توانم خودم به زمین بروم و گل بزنم.
كالدرون اعتراض خود به علیپور را در بازی سه‌شنبه با صنعت نفت در جام حذفی نشان داد و 59 دقیقه او را روی نیمكت نشاند.
فاصله گرفتن كالدرون از مهره‌های كلیدی تیمش دقیقا همان اشتباه استراتژیك این فصل است. اشتباهی كه قطعا به بركناری او منجر خواهد شد.  
تیم، ناراضی است
اخبار رسیده از درون تیم پرسپولیس حاكی است كه تقریبا همه عناصر حاضر در پرسپولیس این فصل، از عملكرد و رفتار سرمربی تیم ناراضی هستند. كالدرون در این فصل نشان داد كه هنر ایجاد ارتباط با بدنه تیم را ندارد؛ همان هنری كه برخی مربیان مانند گواردیولا و كلوپ را به سرآمد مربیان دنیا تبدیل كرده است.
كالدرون پایان فصل را نمی‌بیند
گرچه انصاری‌فرد در پایان بازی سه‌شنبه گفت هیچ‌گونه اولتیماتومی به سرمربی آرژانتینی داده نشده؛ اما تجربه اتفاقات گذشته به ما می‌گوید اتفاقا این مربی به‌شدت در خطر اخراج قرار دارد. فدراسیون فوتبال هم آن‌قدر اوضاع تیم ملی و روابط فدراسیون با سرمربی بلژیكی را گل و بلبل توصیف كرد كه دانستیم او در آستانه جدایی از فوتبال ایران قرار دارد!
باشگاه به دنبال جایگزین
اخبار رسیده از درون تیم نشان می‌دهد كه بازیكنان به هیچ وجه از سرمربی تیم راضی نیستند و محمدحسن انصاری‌فرد هم راهی جز تحمل كالدرون ندارد و از نظر حقوقی، به دنبال راهی می‌گردد تا با كمترین خسارت از این مربی جدا شود. این روزها حساب باشگاه خالی است و بیشتر پول باشگاه در این فصل، از قبل خرج شده است! انصاری‌فرد هم به دنبال تامین منابع مالی جدید است و هم نمی‌‌خواهد باری اضافه برای باشگاه ایجاد كند، به همین دلیل فعلا راهی جز تكذیب اخراج كالدرون ندارد.
گزینه‌های روی میز
در میان مربیانی كه از پرسپولیس شناخت دارند و امكان نشستن روی نیمكت پرسپولیس برای آنها وجود دارد فقط دو نام بزرگ دیده می‌شود: علی دایی و افشین قطبی.
هر دو مربی سابقه قهرمانی با پرسپولیس را در كارنامه دارند. قطبی به عنوان سرمربی قهرمان لیگ برتر شده است و دایی هم در اوج بحران‌ها و مشكلات پرسپولیس، این تیم را قهرمان جام حذفی كرد. البته قطبی كه اینك در چین مربیگری می‌كند، آرزوی قلبی‌اش را مربیگری در لیگ حرفه‌ای آمریكا (MLS) عنوان كرده و به نظر می‌رسد امیدی به بازگشت به لیگ ایران ندارد؛ اما علی دایی گزینه‌ای است كه سهل‌الوصول‌تر به نظر می‌رسد؛ اما باید دید با انصاری‌فرد كنار می‌آید یا خیر.
دیگر گزینه‌ها
پرسپولیسی‌ها خواهان بازگشت برانكو هستند؛ اما كار این مربی با فدراسیون فوتبال تمام شده و او به آرزوی خود یعنی نشستن روی نیمكت مربیگری تیم ملی ایران می‌رسد. او در زمان حضور كی‌روش در فوتبال ایران زجر فراوانی كشید چون نیمكت ایران را دوست داشت و آن را در اختیار كی‌روش می‌دید.
علیرضا مرزبان هم سابقه مربیگری پرسپولیس را دارد. او حتی مربیگری تیم ملی مونته‌نگرو را هم در كارنامه دارد. آن روزها او در كنار كرانچار حضور داشت.
البته خود كرانچار هم در میان گزینه‌ها هست؛ اما شایعاتی كه درباره او ساخته‌اند و عملكرد او در تیم امید شاید او را از دایره گزینه‌های پرسپولیس دور كند.
یك گزینه جدید و عجیب
پرسپولیسی‌ها خیلی ناگهانی برانكو را از كف رفته دیدند. برانكو در بدترین روزهای فصل دست قرمزها را در پوست گردو گذاشت و آنها را به بحرانی سپرد كه كار را به تجمع مردم جلوی در باشگاه هم كشاند.
هواداران پرسپولیس در آن روزهای تلخ، دوست داشتند یحیی گل‌محمدی روی نیمكت تیمشان بنشیند؛ ولی این اتفاق نیفتاد و یحیی در مشهد ماندنی شد. حالا در این روزها یك گزینه جدید وجود دارد و هواداران پرسپولیس، او را بالاتر از كالدرون می‌دانند:‌ مهدی تارتار.
تارتار با یك تیم بی‌پول و بحران‌زده به نام نفت مسجد سلیمان و بدون آنكه ستاره‌ای چند میلیاردی در اختیار داشته باشد، این فصل را به‌خوبی سپری كرده است. نفت مسجد سلیمان با 17 امتیاز در رده ششم جدول قرار دارد و تنها دو پله و دو امتیاز با پرسپولیس فاصله دارد با این تفاوت فاحش كه نفت مسجد سلیمان مهدی تارتار در این فصل شكست را تجربه نكرده ولی پرسپولیس كالدرون 4 بار طعم شكست را چشیده است. به این دلایل شاید مهدی تارتار گزینه ارزان و در اختیاری باشد كه مدیرعامل پرسپولیس می‌تواند به او هم فكر كند؛ البته باید نظر هواداران را هم درباره این گزینه پرسید.