عقبگرد نتانیاهو در میدان سرخ

روسیه به بازرگانان رژیم صهیونیستی اجازه ورود نداد

عقبگرد نتانیاهو در میدان سرخ

خشم کاخ کرملین و مقامات دولت روسیه از رژیم صهیونیستی وارد فاز آشکاری شده است. روسیه اجازه ورود هشت بازرگان سرشناس رژیم صهیونیستی به خاک این کشور را نداد. این بازرگانان در شرکت‌هایی بزرگ در داخل سرزمین‌های اشغالی کار می‌کنند و در همین خصوص به روسیه سفر کرده بودند، اما مسوولان فرودگاه آنها را به مدت یک شب کامل توقیف کردند و مورد بازجویی قرار دادند. رسانه‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در این باره گفته‌اند: این بازرگانان به‌بهانه این‌که پاسپورت ندارند، مورد بازجویی قرار گرفتند. این در حالی است که آنها قبلاً چندین مرتبه به روسیه سفر کرده بودند؛ بدون این‌که چنین مشکلی برایشان پیش بیاید. سرانجام پس از یک بازجویی طولانی مدت،  این افراد اجازه ورود به مسکو را پیدا نکردند و با یک هواپیما به فرودگاه بن گوریون در تل آویو بازگردانده شدند. هنوز مقامات رژیم صهیونیستی در قبال اقدام اخیر مسکو، موضعگیری آشکاری اتخاذ نکرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این اتفاق، ریشه در بحرانی دارد که طی ماه‌های گذشته، در روابط دوجانبه مسکو و تل آویو سایه افکنده است. صورت ماجرا از این قرار است که در اردیبهشت امسال نیروهای امنیتی روسیه ناما ایساخار تبعه آمریکایی-صهیونیستی را به دلیل حمل ماری‌جوانا در فرودگاه مسکو بازداشت کردند. در بیستم مهر امسال، دادگاهی در روسیه، این زن را به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر به تحمل هفت سال و نیم حبس محکوم کرد. ایساخار، اتهام حمل مواد مخدر را پذیرفته، اما مدعی شده است قاچاقچی مواد مخدر نیست.
اختلافاتی که رو می‌شود
در واکنش به این اقدام دادگاه روسیه،رسانه‌های  صهیونیستی مدعی شدند میزان مواد مخدری که این زن به همراه داشته بسیار جزئی بوده و حداکثر مجازات آن در روسیه یک ماه بازداشت است. این رسانه‌ها متعاقباً تاکید کردند حکم زندان طولانی این زن، با هدف ایجاد اهرم در برابر تل‌آویو برای امتیازگیری در پرونده‌ای دیگر صادر شده است! موضوع مورد اشاره، به دستگیری یک تبعه روس به نام الکسی بورکوف در سرزمین‌های اشغالی مربوط است. بورکوف سال ۲۰۱۵ به درخواست آمریکا در فرودگاه بن گوریون تل‌آویو بازداشت شده و از آن زمان در فلسطین اشغالی در حبس به سر می‌برد. مقامات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند روسیه، در واکنش به دستگیری بورکوف توسط تل آویو، ایساخار را به حبسی طولانی مدت محکوم کرده است.
در آذر امسال، روسیه ضمن احضار کاردار رژیم صهیونیستی در این کشور، نسبت به تحویل بورکوف به ایالات متحده از سوی تل آویو به شدت اعتراض کرد. همچنین چندی پیش، نتانیاهو از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درخواست کرد ایساخار را آزاد کند.
ایساخار در مقابل بورکوف
رسانه‌های روسی اعلام کردند روسیه در مقابل آزادی این زن اسرائیلی، خواستار تحویل بورکوف شده بودند که رژیم صهیونیستی آن را نپذیرفت. شاید مقامات رژیم صهیونستی هرگز تصور نمی‌کردند شدت تنش با مسکو، از حد پیش‌بینی شده توسط آنها فراتر رود! اقدام اخیر روسیه در ممانعت از ورود هشت بازرگان سرشناس صهیونستی به خاک این کشور و بازداشت و متعاقباً بازگرداندن آنها به تل آویو، بیانگر عزم روسیه برای مواجهه آشکار با اقدامات تل آویو در قبال دستگیری و تحویل بورکوف به آمریکاست.  بدون شک در آینده‌ای نزدیک، شواهد و نشانه‌های پررنگ‌تر و آشکارتری از این تقابل (که تا کنون بیشتر به صورت مخفیانه و در مناسبات پنهان مسکو-تل آویو در جریان بود) مشاهده خواهد شد.
با توجه به رفت و آمد بسیاری از سرمایه گذاران صهیونیستی به روسیه، این موضوع می‌تواند به یک اهرم فشار در داخل سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو تبدیل شود، آن هم در شرایطی که نتانیاهو به لحاظ سیاسی وضعیت بسیار متزلزلی دارد!