اگر ریاض و واشنگتن بگذارند

حسان دیاب، مأمور تشکیل کابینه لبنان شد

اگر ریاض و واشنگتن بگذارند

انتخاب حسان دیاب، به‌عنوان نخست وزیر جدید لبنان، گام مؤثری در بازکردن گره کور سیاسی موجود در بیروت محسوب می‌شود. رسانه‌های لبنان از پایان رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر این کشور خبر داده‌اند. براساس آخرین آمار از آرای اخذ شده از فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان لبنان، حسان دیاب با کسب ۶۹ رأی، بیشترین رأی را به دست آورده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان ضمن دعوت حسان دیاب به کاخ بعبدا، رسماً او را مأمور تشکیل کابینه کرده است. دیاب باید در آینده نزدیک اسامی وزرای کابینه خود را به پارلمان برای رأی‌گیری ارائه کند. دیاب پس از این‌که از سوی عون برای تشکیل کابینه مامور شد، با صدور  بیانیه‌ای تأکید کرد: ثبات سیاسی و اقتصادی، امنیت اجتماعی، حاکمیت قانون و وحدت ملی نیاز امروز لبنان و اهداف دولت منتخب است. برای تحقق این اهداف تلاش خواهم کرد در سریع‌ترین وقت و پس از رایزنی با نخست وزیران پیشین، نمایندگان مجلس، احزاب و نیروهای سیاسی و رهبران جنبش اصلاحی، دولت فعال، فراگیر و با حضور فن سالاران (تکنوکرات‌ها) و شخصیت‌های سیاسی تشکیل دهم.
نخست وزیری حسان دیاب، مورد حمایت حزب ا... و امل قرار گرفته است. از سوی دیگر، نامزدهای رقیب حسان دیاب با اقبال چندانی میان نمایندگان پارلمان مواجه نشدند.
حامی جریان مقاومت
نواف سلام و حلیمه قعقور، نامزدهای دیگر تصدی نخست‌وزیری لبنان به ترتیب ۱۳ و یک رأی به دست آوردند و ۴۳ نماینده از بین ۱۲۸ نماینده از رأی دادن خودداری کردند که معروف‌ترین این فراکسیون‌ها، فراکسیون جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری بود. در هر حال، 69 رأی موجود نشان می‌دهد حتی اگر همه اعضای جریان المستقبل نیز به ضرر وی رأی می‌دادند، وی همچنان از رأی اکثریت پارلمان برای حضور در مسند نخست وزیری برخوردار بوده است. غیر از حزب‌ا... و امل، جریان ملی آزاد (به رهبری جبران باسیل)، جریان المرده و التکتل الوطنی، الحزب القومی و اللقاء التشاوری از نخست‌وزیری حسان دیاب حمایت کرده‌اند.
دیاب متولد سال 1959 میلادی و فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بث انگلیس است. بسیاری از رسانه‌های لبنانی از وی به عنوان فردی تکنوکرات یاد کرده‌اند که  در عین حال حامی جریان مقاومت است. دیاب  قبلا نیز سابقه حضور در مسند وزارت آموزش عالی و تربیت در لبنان را در دولت نجیب میقاتی داشته است. در آن زمان، دیاب تجربیات آموزشی ایران را ستوده و خواستار همکاری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی با کشورمان شده بود. روزنامه العربی الجدید در توصیف شخصیت دیاب می‌نویسد: دیاب فردی آکادمیک و آرام است که  زیاد اهل سخن‌گفتن نیست و تلاش می‌کند دیدگاه‌ها را با روش‌های عملگرایانه، به هم نزدیک کند. حسان دیاب سیاست بدون اختلاف را در دولت جدید لبنان  دنبال می‌کند.
گرچه دیاب به عنوان نخست وزیر جدید لبنان از سوی میشل عون، مسؤول تشکیل دولت شده است، اما نباید فراموش کرد انتخاب نخست وزیر به معنای پایان یافتن کامل بحران سیاسی در بیروت نیست. عربستان سعودی، فرانسه و ایالات متحده به عنوان مثلث مداخله‌گر آشکارا در امور داخلی لبنان، همچنان قصد دارند با هدف تقویت فعالیت‌های خطرناک خود در بیروت، مانع از ایجاد آرامش و ثبات در سرزمین سروها شوند. در این میان، برخی اعضای جریان 14 مارس نیز به مثابه یک کاتالیزور و عامل تسریع کننده، در مسیر تحقق اهداف ریاض، واشنگتن و پاریس از هیچ گونه اقدامی فروگذار نخواهند کرد.
با این حال حزب ا... و به طور کلی جریان 8 مارس، به‌خصوص در طول دو دهه اخیر به خوبی نشان داده است ضمن رصد هوشمندانه تحولات داخلی لبنان و تلاش برای حل و فصل بحران‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور، اجازه مانور بی‌حد و حصر ایالات متحده و شرکای غربی و مهره‌های عربی منطقه‌ای آن را در بیروت نخواهند داد.