شرط تهیه‌كنندگان برای اكران فیلم‌های فجر در شهرستان‌ها

شرط تهیه‌كنندگان برای اكران فیلم‌های فجر در شهرستان‌ها

دبیر شورای عالی تهیه‌كنندگان تاكید كرد در صورتی كه مبلغ قرارداد نمایش فیلم‌های جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر مناسب نباشد، اجازه نمایش آثار در شهرستان‌ها را نخواهند داد.
برای هر اثر سینمایی راه یافته به جشنواره فیلم فجر، سه نمایش در تهران در نظر گرفته می‌شود كه در صورت استقبال مخاطبان جشنواره، به سئانس فوق‌العاده هم می‌رسد، اما نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها ساز و كار دیگری دارد. به این‌گونه كه صاحبان آثار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردادی بسته تا براساس آن، آثاری كه در تهران نمایش داده می‌شود در شهرستان‌ها نیز به نمایش گذاشته شود.
به عنوان مثال در سال ۹۲، قرارداد سه میلیارد تومانی برای نمایش فیلم‌ها در ۳۰ استان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد. اما در قرارداد سال ۹۷، بودجه نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها یك میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد كه این امر با اعتراض تهیه‌كنندگان همراه بود. در نهایت صاحبان آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر سی‌وهفتم، به مناسبت جشن ۴۰ سالگی انقلاب، تصمیم به همكاری با جشنواره فجر گرفتند و اجازه نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها را صادر كردند.
حال باید دید امسال مبلغ پیشنهادی قرارداد فیلم‌ها، برای نمایش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر چگونه خواهد بود و آیا می‌تواند رضایت صاحبان فیلم‌ها را به‌دست آورند یا خیر؟ دغدغه اصلی صاحبان فیلم‌ها، این است كه هر چقدر تعداد سئانس‌های نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر افزایش پیدا كند، به همان اندازه استقبال از این آثار در طول اكران عمومی كمتر می‌شود و این امر به ضرر سینماگران است.
هاشمی در گفت‌وگو با مهر درباره عقد قرارداد نمایش آثار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: پیش از هر چیز باید بگویم در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، قراردادی بالغ‌ بر یك میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اكران فیلم‌ها در شهرستان‌ها بسته شد كه همه این مبلغ به تهیه‌كنندگان پرداخت شد.
او بیان كرد: این مبلغ نسبت به چهار سال پیش كه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها پرداخت شد، مبلغ بسیار ناچیزی بود. سه سئانس نمایش هر فیلم در شهرستان‌ها در نظر گرفته شده بود، در تهران نیز در صورت سئانس‌های فوق‌العاده ۵۰درصد از فروش در اختیار صاحبان فیلم‌ها قرار می‌گرفت. دبیر شورای عالی تهیه كنندگان تاكید كرد: در سال جاری و در دوره سی و هشتم برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است، اما اگر میزان پیشنهاد قرارداد فیلم‌ها در شهرستان‌ها مبلغ مناسبی نباشد، اجازه نمایش این فیلم‌ها را در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها نمی‌دهیم. او ادامه داد: اگر خواسته‌های صاحبان فیلم‌ها تأمین نشود، بی شك اجازه نمایش فیلم در شهرستان‌ها را نخواهیم داد. تصور كنید فیلم‌ها قرار است در ۳۰ استان كه هركدام چند سالن سینما دارند، نمایش داده شود كه این امر در صورتی كه هزینه مناسبی برای صاحبان فیلم‌ها در نظر گرفته نشود، به ضرر تهیه‌كنندگان خواهد بود.
هاشمی در پایان گفت: سال گذشته به ما اعلام كردند بودجه اندكی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر دارند، اما وقتی رقم بودجه برگزاری جشنواره را می‌بینم، متعجب می‌شویم. در حال حاضر به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام كرده‌ایم باید برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها جلسه‌ای گذاشته شود اما هنوز در این زمینه پاسخی دریافت نكرده‌ایم.