سوالاتِ همچنان بی‌جواب

سوالاتِ همچنان بی‌جواب

شاید تصور شما این باشد که تنها مسؤولان سازمان سینمایی از «پاسخ‌نه‌گویان» وزارتخانه محسوب می‌شوند اما خب باید دردمندانه اعلام کرد که این موضوع محدود به این سازمان نیست. نمونه‎‌اش شخص سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که مدت‌هاست صلاح ندیده به چیزی به نام گفتگو یا نشست چالشی با رسانه‌ها تن دهد.
این رویکرد سیدعباس صالحی در حالی است که حوزه فرهنگ و هنر در یک سال گذشته با چالش‌ها و مسائل متعددی روبرو بوده. از خدا که پنهان نیست از شما هم نباشد که  ما در جام‌جم از شش ماه قبل سعی داشتیم بعضی از این ابهامات را با شخص وزیر در میان بگذاریم و پاسخ‌های  او را بشنویم. با این حال گویا اراده‌ای برای پاسخگویی به این مسائل نیست. روی همین حساب هم سوالات و ابهامات خودمان را اینجا منتشر می‌کنیم شاید گوش شنوایی برای پاسخ به آنها پیدا شود. سوالات و چالش‌هایی که ما ساده‌انگارانِ رسانه‌ای تصور می‌کردیم می‌توان پاسخ آنها را از مسؤولان وزارت ارشاد دریافت کرد.
 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه موضعی نسبت به لایحه حمایت از مالکیت فکری و معنوی دارد؟ لایحه‌ای که در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است؟
 با توجه به حجم بالای کتب ترجمه در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال و ضرری که از این ناحیه در درازمدت متوجه مولف و تولیدکننده محتوای داخلی می‌شود، نیت و اراده‌ای برای مدیریت بی‌ضابطه این حجم از واردات و ترجمه وجود ندارد؟
 دیدگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازنگری در ضوابط نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ آیا این وزارتخانه پیشنهادی برای مشخص‌تر شدن این ضوابط کلی دارد یا خیر؟
 به دلیل ابهام‌های متعددی که در چند وقت اخیر درباره آثار سینمایی مانند کمدی‌های مبتذل، «خانه پدری» و «دیدن این فیلم جرم است» وجود دارد، در راستای اصل شفافیت آیا وزارت ارشاد قصد ندارد شرح جزئیات کارشناسی بررسی این آثار را عمومی کند؟ صدور مجوز اکران یا عدم اکران این آثار با دخالت چه فردی یا افرادی صورت گرفته است؟
 با توجه به ورود سرمایه‌های کلان و خارج از چرخه سینما به این حوزه و سرمایه‌سالاری در تولید و اکران فیلم‌های سینمایی که منجر به افت کیفی سینما و تولید کمدی‌های مبتذل شده، برنامه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای اصلاح این وضعیت چیست؟
 تعدادی از کارگردانان دیگر گونه‌های سینمایی به جز کمدی نسبت به تاثیر شدید سرمایه‌سالاری در شورای صنفی نمایش انتقاد دارند. مسؤولان سازمان سینمایی هم با ادعای عدم دخالت دولت ورودی به این فضا ندارند. نقش مدیریت فرهنگی در چینش اکران سینماهای کشور کجاست؟
 تولیدات اخیر شبکه نمایش خانگی(مانکن، دل، سال‌های دور از خانه) به نحو محسوسی مبلغ نوعی سبک زندگی و ایدئولوژی مصرف‌گرایانه طبقات بالای اجتماع شده‌اند. ارزیابی وزارت ارشاد از تولیدات یک سال اخیر این شبکه چیست؟
 سرمایه‌سالاری در حوزه تولید و نشر موسیقی، در تغییر ذائقه موسیقایی افکار عمومی تاثیر داشته و آن را به عنوان ابزاری در خدمت سرمایه قرار داده است.  خروجی چنین وضعیتی، به محاق رفتن موسیقی فاخر و فرهنگی و دامن زدن به موسیقی‌های سطحی و سخیف است. نقش مدیریت فرهنگی در سبد موسیقی کشور کجاست؟