جوسرو، بدمزه‌ترین  آبمیوه دنیای كسب‌وكار!

جوسرو، بدمزه‌ترین آبمیوه دنیای كسب‌وكار!


سرعت بالای زندگی مدرن سبب شده كاربران قادر به انجام بعضی از فعالیت‌های سابق‌شان نباشند. تلاش برای حل این مشكل از اهداف كسب‌وكارهاست و ارائه خدماتی كه به بهبود شرایط زندگی كاربران كمك می‌كند همیشه با اقبال مواجه می‌شود. جوسرو (Juicero) شركت نوپایی (استارت‌آپی) در حوزه اینترنت اشیا بود كه تلاش می‌كرد خدماتی برای بهبود كیفیت زندگی به كاربران ارائه كند. این خدمات شامل تهیه آبمیوه تازه از میوه‌ها و سبزیجات بود كه با دستگاهی به اسم جوسرو پرس (Juicero Press) انجام می‌شد. آبمیوه‌ها به صورت بسته‌های از پیش آماده در دستگاه قرار می‌گرفتند و آبمیوه تازه از آن خارج می‌شد. این آبمیوه‌گیری می‌توانست به اینترنت متصل شود و پس از آماده شدن آبمیوه نیاز به هیچ‌گونه شست‌وشو یا تمیزكاری نداشت. با اسكن كد كیوآر (QR code) كه روی هر بسته بود اطلاعات مربوط به آن بسته شامل تاریخ انقضا و مشخصات سلامت آن در برنامه‌ای روی گوشی به كاربران نمایش داده می‌شد.
ایده یك محصول خانگی كه از فناوری روز بهره می‌گرفت آن‌قدر جذاب بود كه شركت‌هایی همچون آلفابت (شركت مادری كه گوگل از زیرمجموعه‌های آن است) روی آن سرمایه‌گذاری كردند. جوسرو پرس در ابتدا با قیمت ۶۹۹ دلاری به بازار عرضه شد، اما به دلایل رقابتی قیمت خود را تا ۳۹۹ دلار كاهش داد. این شركت توانست سرمایه ۱۲۰ میلیون دلاری جذب كند و تولید خود را افزایش دهد. ادعای این شركت آماده‌سازی راحت آبمیوه‌های تازه و ارگانیك برای كاربران بود و آنها می‌توانستند با كمك نرم‌افزار گوشی جوسرو از جزئیات هر آبمیوه و سلامت آن اطلاع پیدا كنند. همه چیز خوب به‌نظر می‌رسید تا زمانی كه بلومبرگ گزارشی منتشر كرد مبنی بر این‌كه بسته‌های آبمیوه بدون نیاز به دستگاه آبمیوه‌گیری جوسرو پرس و فقط با فشار دست آماده استفاده خواهند بود. این افشاگری شوك بزرگی برای جوسرو بود و سبب شد این شركت از بازار كسب‌وكارها محو شود. در فاصله سه سال از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، جف دون
 (Jeff Dunn) مدیرعامل جوسرو بزرگ‌ترین موفقیت و شكست كسب‌وكاری خود را تجربه كرد و ناچار شد فراخوانی برای بازخرید آبمیوه‌گیری‌های فروخته شده اعلام و چراغ شركت خود را برای همیشه خاموش کند. در ادامه به بعضی از دلایل شكست این كسب‌وكار اشاره شده است:
محصول، قلب كسب‌وكار
طراحی (دیزاین) جوسرو را شركت فیوزپراجكت (Fuseproject) به عهده داشت. این شركت با مدیریت ایو بهار (Yves Bhar) روی توسعه محصولات فناورانه متمركز است. جوسرو ظاهری زیبا و عملكردی جذاب داشت اما هك‌شدن استفاده از بسته‌ها بدون نیاز به دستگاه آبمیوه‌گیری، شكست جدی برای این محصول بود. وقتی یك محصول نتواند ماموریت خود را انجام دهد، بازاریابی (ماركتینگ) یا فروش قادر به جبران كمبودهای آن نخواهند بود. در حقیقت این محصول است كه سرنوشت یك كسب‌وكار را مشخص می‌كند. شاید جوسرو می‌توانست با توسعه محصولی بدون جایگزین برای استفاده از بسته‌های آبمیوه عمر طولانی‌تری داشته باشد و ناچار به ترك بازار رقابتی خدمات خانگی نشود.
مدل كسب‌وكاری
 كه به موقع به بار ننشست
به نظر می‌رسد هدف نهایی جوسرو، تمركز بر بازار كلان‌داده‌ها و تحلیل آنها برای برنامه‌ریزی‌های بازار و فروش دیگر محصولات و خدمات خانگی كاربران بوده است. سرمایه‌گذاری آلفابت هم نمایانگر این مساله است و نشان می‌دهد جوسرو به دنبال مدیریت اطلاعات كاربران بوده و شاید در آینده قصد ارائه سایر خدمات خانگی سلامت را به كاربران داشته است. متاسفانه تمركز بر فروش دستگاه گران‌قیمت برای شروع فرآیند استفاده كاربران و همه‌گیر نشدن ایده جوسرو باعث شد نتواند اطلاعات زیادی از كاربران داشته باشد. زمانی كه جوسرو در لبه شكست بود تلاش كرد بسته‌های آبمیوه را از دستگاه آبمیوه‌گیری جدا كند و به صورت مجزا به فروش برساند، اما دیگر برای این كار دیر بود و مشتریان آن را رها كرده بودند، زیرا از جوسرو بابت احساس فریبی كه داشتند عصبانی بودند.