سقــوط در قلــه

جزئیات سقوط هواپیمای جنگنده میگ 29 در ارتفاعات سبلان

سقــوط در قلــه

 یک فروند جنگنده میگ ۲۹ نیروی هوایی ارتش دیروز از پایگاه شهید فکوری تبریز برای ماموریت به پرواز درآمد که درارتفاعات سبلان استان اردبیل  سقوط کرد. تلاش‌های  گروه‌های امدادی حاضر در محل برای یافتن ردی از خلبان ادامه  دارد .
به گزارش خبرنگارجام جم ، ساعت 12 ظهر چهارشنبه  چهارم دی امسال ، صدای مهیبی از اطراف کوه سبلان توسط اهالی شنیده شد و با تماس آنها  با اورژانس و هلال‌احمر  نیروهای امدادی در آنجا حاضر شدند. آنها در قالب چند گروه عملیاتی برای امدادرسانی در محل حاضر شده كه معلوم شد یک فروند جنگنده میگ  ۲۹ نیروی هوایی ارتش سقوط کرده است. گروه‌های امدادو نجات در جریان این عملیات متوجه شدند، محلی که این هواپیما سقوط کرده منطقه‌ای برفگیر  و صعب‌العبور است. بنابراین تلاش‌های خود را برای یافتن خلبان و اطلاع از سرنوشت او از راه‌های زمینی و هوایی  آغاز کردند. این در حالی بود که بعد از وقوع  این حادثه  روابط عمومی ارتش در بیانیه‌ای سقوط این هواپیمای نظامی را تائید و اعلام کردخلبان هواپیما هنگام ماموریت در ارتفاعات سبلان بوده که  دچار سانحه  شده است. تلاش برای مشخص شدن وضعیت خلبان جنگنده توسط تیم‌های جست‌وجو ونجات هوایی و زمینی ادامه دارد. در ادامه معلوم شد که سرهنگ محمدرضا رحمانی از خلبانان مجرب نیروی هوایی ارتش سوار بر یک فروند جنگنده میگ ۲۹ نیروی هوایی ارتش در حال پرواز در ارتفاعات سبلان استان اردبیل بود که این جنگنده از رادار خارج شد و سقوط کرد.تلاش برای مشخص شدن وضعیت خلبان جنگنده توسط تیم‌های جست‌وجو و نجات هوایی و زمینی ادامه دارد.تا لحظه چاپ این  خبر  هنوز لاشه میگ 29  از سوی امدادگران  هلال احمر  کشف نشده و تلاش ها همچنان برای یافتن خلبان پرواز ادامه دارد و هنوز  فوت او تایید نشده است.


مشخصات هواپیما
هواپیمایی كه دیروز چهارشنبه در دامنه ارتفاعات سبلان در استان اردبیل سقوط كرد، از نوع میگ ۲۹ تك‌كابین آموزشی بود و این هواپیما به‌تازگی تعمیر (اورهال) شده بود. این هواپیما صبح چهارشنبه از پایگاه شهید فكوری تبریز برخاست وساعت ۹ صبح در اردبیل سقوط كرد. این درحالی است که برخی معتقدند خلبان ممكن است در این حادثه جان سالم به‌در برده باشد، اما تلاش هنوز برای یافتن وی ادامه دارد.


جست‌و‌جوی زمینى و هوایى در منطقه
عبدالعلی‌پور، مدیركل مدیریت بحران استان اردبیل دیروز در تشریح این سانحه به جام‌جم گفت: پس از دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر شنیده شدن صدای مهیب در اطراف كوه سبلان، بلافاصله گروه‌های واكنش سریع هلال احمر و اورژانس برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شده و در سه نقطه مختلف كوه سبلان حضور یافتند و عملیات جست و جو را آغاز كردند. دیگر گروه‌های امدادی نیز در محل حاضر شده اندو در حال تلاش برای یافتن ردی از خلبان و كشف لاشه هواپیمای جنگی هستند.
 وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده، بالگردهایی نیز از استان آذربایجان شرقی به محل اعزام خواهند شد تا روند جست و جو سرعت بگیرد.
همچنین برخی شنیده‌های غیررسمی نیز حكایت از این داشته كه لاشه هواپیما توسط سرنشینان بالگرد ارتش در منطقه دامنه قله «بابا مقصود» از قله‌های كوه سبلان مشاهده شده و بالگرد هلال احمر و سایر نیروهای امدادی در حال اعزام به منطقه فوق هستند.



روایت شاهدان ماجرا
فكر كردم زلزله آمده
 بهروز یكی از شاهدان محلی درباره این سانحه به جام‌جم گفت: خانه‌مان در نزدیكی ارتفاعات سبلان است. همزمان با شنیدن صدای مهیبی پنجره‌های خانه‌مان شروع به لرزیدن كرد. ابتدا گمان کردم كه زلزله آمده و همراه خانواده‌ام سراسیمه از خانه روستایی‌مان بیرون آمدیم. دیدم كه دیگر همسایه‌ها نیز از خانه‌هایشان بیرون زده‌اند. دود غلیظى را در آسمان دیدم و زمانی كه رد دود را گرفتیم، متوجه شدیم كه دود‌ از اطراف كوه سبلان است. یكى از همسایه‌ها در یك لحظه شیئی را دیده بود كه به زمین افتاد كه خیلی شبیه هواپیمای نظامی بود. وی افزود: اطراف را جست‌وجو كردیم تاشاید خلبان این هواپیماى سقوط كرده را پیدا كنیم كه به خاطر برف‌گیر و صعب‌العبور بودن آنجا ردی از او پیدا نكردیم. معلوم نبود كه هواپیما در كدام قسمت ارتفاعات كوهستانی سبلان افتاده است. موضوع حادثه را به اورژانس و گروه‌های امدادی اطلاع دادیم كه آنها به محل آمدند و اهالی را دور كردند و عملیات نجات را به طور تخصصی ادامه دادند. امیدواریم كه خلبان زنده مانده باشد. يكی ديگر اهالى هم به خبرنگار ما گفت: هواپيما با ارتفاع پايين پرواز مى كرد و منطقه اى كه سقوط كرده ، صعب العبور و برف گير است. امروز باد شديدى هم در منطقه شروع به وزيدن كرده است. مرد میانسالی که اهل  روستای شیشه گران  بود نیز گفت :من و خانواده ام در خانه روستایی‌مان بودیم که یکدفعه شیشه‌های پنجره‌های خانه شروع به لرزیدن کرد و به گمان  این که زلزله آمده سراسیمه   از خانه بیرون زدیم   تا جانمان را   نجات دهیم. اما وقتی بیرون آمدیم   از  زلزله   خبری  نبود  و دود غلیظی را
از پشت قله  کوه سبلان دیدیم . هواپیما  که انگار نظامی بود  آتش گرفته و  به داخل  محوطه   ارتفاعات افتاد.