10 كسب‌وكار برجسته شكست‌خورده در سال 2019

10 كسب‌وكار برجسته شكست‌خورده در سال 2019


شكست جزء جدایی‌ناپذیر شركت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) است و بررسی‌ها نشان می‌دهد 90درصد این شركت‌ها شكست را تجربه می‌كنند. عوامل مختلفی می‌تواند شكست یك كسب‌وكار را رقم بزند. در ادامه به نقل از مدیوم (medium.com) به ده شركت نوپایی می‌پردازیم كه سال ۲۰۱۹ شكست را تجربه كرده‌اند.
   آنكی (Anki): شركت نوپایی كه سال ۲۰۱۰ با تمركز بر تولید محصولات رباتیك با استفاده از فناوری‌های روز تأسیس شد و توانست ۱۸۲میلیون دلار سرمایه جذب كند اما تغییر شكل بازار و مدل كسب‌وكاری ناموفقش باعث شد شكست بخورد.
   درایوآپ (DriverUp): یك بازارگاه آنلاین برای وام و سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو بود و امكانات جانبی زیادی را نیز در خدمت كاربران قرار می‌داد. این شركت حتی موفق به جذب ۷۰میلیون دلار سرمایه شد اما پس از پنج سال فعالیت، سال گذشته میلادی اعلام ورشكستگی كرد.
   اوریكس ویژن (Oryx Vision): با جذب سرمایه ۶۷ میلیون دلاری تلاش می‌كرد حسگرها و دوربین‌های استاندارد برای وسایل نقلیه خودكار تولید كند. اما تمركز بر بازار خاص و نیاز مالی برای ادامه مسیر باعث شد این كسب‌وكار در سال ۲۰۱۹ طعم شكست را بچشد.
  كاهونا (.Kahuna Inc): تلاش می‌كرد نیازهای بازار و ارائه محصولات به كاربران را شخصی‌سازی كند. این كسب‌وكار با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، ساختاری ایجاد كرده بود كه با شناخت بهتر مشتری، قیمت‌گذاری و ارائه محصولات را بهبود بخشد. با این كه كاهونا توانست ۵۸ میلیون دلار بودجه جذب كند، اما همه هزینه‌هایش پوشش داده نشد و سال ۲۰۱۹ با بازار خداحافظی كرد.
   استیم‌ویو (Stimwave): شركتی در حوزه تجهیزات پزشكی بود كه تجهیزات عصب‌شناسی تزریق‌شدنی بدون سیم می‌ساخت و ۵۴ میلیون دلار سرمایه جذب كرد، اما سال ۲۰۱۹ شكست را تجربه كرد. علت اصلی این شكست خطرات احتمالی این محصول برای كاربران بود و نتوانست در بازار به شكل مناسبی وارد شود.
   آریول (.Arivale Inc): یك شركت در حوزه پیشگیری و بهینه‌سازی سلامت بود كه توانست ۵۲ میلیون دلار سرمایه جذب كند. مشكل اصلی این شركت هزینه بالای جمع‌آوری داده‌های ژنتیك كاربران بود و از طرفی بازار مناسبی برای محصول خود پیدا نكرده بود. درنهایت سال گذشته میلادی چراغ این شركت برای همیشه خاموش شد.
   لِیر (.Layer Inc): شركتی با بودجه ۴۴میلیون دلاری و در حوزه ارتباطات بود كه خدمات ابری با كیفیت بالا ارائه می‌كرد اما فشار سرمایه‌گذاران در كنار بازار رقابتی سخت باعث شد این مجموعه شكست را تجربه كند.
   آریا اینسایتس (Aria Insights): شركتی كه وسایل نقلیه بدون سرنشین برای جست و جو و نجات می‌ساخت و توانست ۳۹ میلیون دلار سرمایه جذب كند اما به علت آن كه هنوز نیازی در بازار برای این محصولات وجود نداشت و فناوری توسعه داده‌شده جلوتر از زمان خودش بود، شكست خورد.
   كال۹ (Call 9): پزشكان را در مواقع اضطراری بنا به نیاز با بیماران ارتباط می‌داد و به نظر ایده خلاقانه‌ای داشت. این شركت ۳۴میلیون دلار سرمایه جذب كرد اما نتوانست بازار مناسبی برای خود پیدا كند. سرانجام مشكلات هماهنگی و زیرساختی زیادی را تجربه كرد و شكست خورد.
   لورل و وُلف (Laurel & Wolf): كسب‌وكاری در حوزه طراحی داخلی بود كه طراحان حرفه‌ای را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به مشتریان متصل می‌كرد. این شركت توانست ۳۵ میلیون دلار سرمایه جذب كند اما خیلی زود به دلیل چالش‌های جدی مدیریتی شكست خورد. بازار طراحی داخلی آنلاین بسیار نو است و این شركت نتوانست برنامه‌ریزی دقیقی برای هزینه‌های عملیاتی و مشكلات خود داشته باشد.