«گذر» از مژده با سفیر آریامنش

«گذر» از مژده با سفیر آریامنش



احمد آریامنش را به نقاشی‌خط‌هایش می‌شناسیم و گالری مژده را به حمایت از هنرهایی كه حرفی برای گفتن دارند از جمله همین نقاشی‌خط. حالا تركیب این هنرمند و این گالری، منجر به برپایی نمایشگاهی شده است با عنوان «گذر». آریامنش پس از چهار سال ۱۸ اثر نقاشی خط خود را در این گالری به نمایش گذاشته است. این آثار با استفاده از ورقه‌های طلا خلق شده و خط كرشمه و سفیر در آنها به چشم می‌خورد كه این خط‌ها به نام همین هنرمند به ثبت رسیده است.
برویم ببینیم خود آریامنش و نیز هنرمندان حاضر در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه، درباره آثار «گذر» چه گفته‌اند:
 احمد آریامنش، هنرمند نقاشی‌خط: امضا و حال و هوای كارهایم تغییر نمی‌كند و مكمل یكدیگر هستند؛ اما همان‌طور كه خودم در طول سال‌ها تغییر می‌كنم این تغییرات در آثارم دیده می‌شود. خوشنویس در قید و بند قواعد است اما نقاش می‌تواند رها باشد من تجربه خوشنویسی دارم اما كار من نقاشی است و من تنها با حروف بازی می‌كنم. این آثار زندگی روزمره خودم را به تصویر می‌كشد؛ در ابتدای خلق یك اثر بررسی‌های لازم را انجام می‌دهم اما زمانی‌كه شروع به كار می‌كنم دیگر از خود بی‌خود می‌شوم و نمی‌دانم در انتهای كار چه چیزی پیش می‌آید؛ در واقع خودم را رها می‌كنم. حرف‌ها برای من ابزار هستند، نمی‌گذارم كلمات مرا محدود كنند. گاهی از كلمات و حروف خاصی استفاده می‌كردم اما زمانی‌كه احساس می‌كردم كلمات آزارم می‌دهد آنها را كنار می‌گذاشتم.
عنایت‌ا... نظری نوری، هنرمند پیشكسوت عرصه نقاشی خط و آبرنگ: حركت و پیچ و تاب‌های خط در این آثار مانند الهامی آسمانی می‌ماند كه بر انسان فرود می‌آید؛ نقاشی‌خط‌های این نمایشگاه غزل‌های آریامنش است كه این هنرمند آنها را با خط می‌سراید.
رضا رینه‌ای هنرمند خوشنویس: آریامنش از حركت‌های بداهه و بدون طراحی در تابلو بهره گرفته است. نوع نگاه این هنرمند با رنگ‌برداری است كه با متریال مختلف انجام شده است. آزادی و رهایی كاملا محسوس است تا جایی كه ذهن مخاطب بیشتر به سمت حس رهایی می‌رود تا این‌كه به خط در نقاشی جلب شود. با این نوع روایت آزاد، هنرمند می‌تواند در قالب‌های مختلفی اثر خلق كند.
نمایشگاه آثار احمد آریامنش با عنوان «گذر» تا 11 بهمن در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاك 27، زنگ یك میزبان هنردوستان است.