فرود در خیابان

گزارش جام‌جم از سانحه هواپیمای بوئینگ شرکت کاسپین در ماهشهر

فرود در خیابان

نقص‌های سریالی هواپیماها و فرود اضطراری آنها و خروج هواپیمای كاسپین از باند هواپیما در كمتر از 48 ساعت، صنعت هوایی را با چالشی جدید رو‌به‌رو كرده است. بعد از فرود اضطراری پرواز تهران - استانبول و آتش گرفتن موتور هواپیما در فرودگاه گرگان، حالا خروج هواپیمای شركت كاسپین از باند فرودگاه ماهشهر سه‌گانه خبرهای سوانح هوایی را كامل كرد.
در اولین ماجرا پرواز شركت‌ ایرتور ساعت 8 شب یكشنبه بعد از بلند شدن از فرودگاه امام در مسیر فرودگاه استانبول دچار نقص فنی در موتور شد كه بعد از 120 دقیقه پرواز بر فراز تهران در فرودگاه مهرآباد فرود آمد. ظهر یکشنبه هم هواپیمای پرواز گرگان به تهران هنگام بلند شدن از باند دچار آتش‌سوزی در بال شد كه بعد از فرود اضطراری مسافران سالم پیاده شدند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، هواپیمای بوئینگ «ام‌دی» ساعت 6‌و 42 دقیقه صبح دیروز - دوشنبه- فرودگاه مهرآباد را به مقصد فرودگاه ماهشهر ترك كرد. براساس گفته مسافران، هواپیما در طول مسیر هیچ مشكلی نداشت و پرواز آرامی داشتند و ساعت 7 و 50 دقیقه به فرودگاه ماهشهر رسیدند.هواپیما بعد از فرود با سرعت باند را طی كرد و بعد از برخورد با فنس‌های انتهای باند فرودگاه، عرض جاده ماهشهر - بندرامام خمینی را قطع كرد و در خیابان ورودی ماهشهر، كنار پارك نسترن متوقف شد.
پس از توقف هواپیما، بلافاصله درهای اضطراری هواپیما باز شد و مهمانداران، 135 مسافر هواپیما را پیاده كردند.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، این سانحه فقط دو مصدوم داشته كه از ناحیه پا مصدوم شده بودند.
پس از این سانحه برخی مسافران مدعی شدند كه شكستن چرخ‌های هواپیما باعث این سانحه شده است كه سخنگوی سازمان هواپیمایی كشور، اظهارنظر در این رابطه را به بعد از بررسی تیم كارشناسی اعلام كرد.
خلبان دیر فرود آمد
مدیركل فرودگاه‌های استان خوزستان در اولین اظهارنظر درباره علت این سانحه گفت: براساس اعلامی كه به ما شده علت این حادثه این بوده كه خلبان دیر لندینگ كرده است و همین امر باعث شده كه هواپیما هنگام فرود از باند خارج شود و با سرعت در منطقه مسكونی حوالی فرودگاه حركت كند.
خاکریزی برای جابجایی هواپیما
برای انتقال هواپیمای سانحه دیده از وسط بلوار به باند فرودگاه،در مسیر مورد نظر خاکریزی انجام شد.
محسن بیرانوند فرماندار ماهشهر عصر دیروز در مورد جابجایی هواپیما برای باز کردن مسیر بلوار گفت : برای جابجایی هواپیما به سمت باند فرودگاه،نیاز به تجهیزات و امکانات و همچنین آماده سازی زیر ساخت داشتیم که با خاکریزی و انتقال 200‌سرویس شن و ماسه به مسیر مورد نظر،عملیات جابجایی هواپیما آغاز شد و تلاش بر این بود که این عملیات تا آخر شب دوشنبه پایان یابد.علت اصلی این حادثه هنوز مشخص نیست و جعبه سیاه هواپیما برای بررسی دقیق علل وقوع حادثه به تهران منتقل خواهد شد.





روایت مسافر هواپیما از لحظه‌های دلهره
حضور یك هواپیما در میان جاده در بندر ماهشهر سوژه دوربین‌های تلفن همراه شد و همهمه به راه انداخت. هواپیمای مسافربری در ورودی ماهشهر به سربندر در كنار بوستان نسترن متوقف شده بود؛ در جایی با فاصله صد‌متری از یك ساختمان و مسافران هواپیما تنها صد متر با یك فاجعه و انفجار هواپیما فاصله داشتند.دقایقی از این سانحه هوایی گذشته بود كه صدای آژیر ماشین‌های امدادگران در خیابان پیچید و امدادگران اورژانس و هلال احمر راهی محل سانحه شدند و مسافران با عجله و دلواپسی از هواپیما خارج و به سالن فرودگاه منتقل شدند.
آقای مهبد والی، یكی از مسافران هواپیما بود. او كه ناشر كتاب‌های دفاع مقدس است به همراه چند نفر از همكاران خود برای انجام مقدمات برگزاری نمایشگاه به مناسبت دهه فجر از تهران راهی بندر ماهشهر شده بودند. او در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: «به مقصد كه نزدیك شدیم، خلبان كاهش ارتفاع را اعلام و از مسافران درخواست كرد برای فرود آماده شوند. در آن لحظه سرعت هواپیما خیلی زیاد بود. من كنار پنجره بودم و بیرون را می‌دیدم و متوجه شدم كه با شیب تندی داشتیم پایین می‌رفتیم و در آن لحظه شهر پیدا بود. با همان شیب تند و سرعت زیاد ارتفاع هواپیما كم شد و با ضربه‌ای روی باند نشست. فكر می‌كنم هواپیما از ابتدای باند روی زمین ننشست، چون باند خیلی زود تمام شد و هواپیما زاویه گرفت و به چپ و راست متمایل شد و یكی دو مرتبه با شدت پیچید. من كنار بال هواپیما بودم و دیدم كه بال هواپیما روی زمین گرفت و حتی قسمتی از آن هم كنده شد. در همان حال هواپیما با سرعت به سمت فضای خاكی رفت و بعد به دیوار كنار فرودگاه نزدیك شد و بعد از باند خارج شد و وارد فضای سبز شد.»
والی در مورد جو داخل هواپیما در دقایق دلهره‌آور قبل از متوقف شدن هواپیما گفت: تكان شدید هواپیما باعث شده بود تعدادی از صندلی‌ها از جای خود كنده شود. مسافران به هم برخورد می‌كردند و صندلی‌ها هم به هم می‌خوردند. صدای جیغ و فریاد مسافران فضا را پر كرده بود و بچه‌های كوچك گریه می‌كردند و جیغ می‌زدند. وقتی هواپیما متوقف شد مسافران سریع خودشان را به درهای خروجی رساندند و برای پیاده شدن از هواپیما به همدیگر كمك كردند. هواپیما دو سه تا پله دارد و پله‌های متحرك داخل باند به هواپیما متصل نبود و باید مسافتی را می‌پریدیم. البته چون چرخ هواپیما شكسته بود، ارتفاع آن كم شده بود، اما مردم می‌ترسیدند باك هواپیما یا موتور آن منفجر شود و برای همین سعی می‌كردند خیلی سریع از هواپیما دور شوند.



پایم آسیب دید
یكی دیگر از مسافران هواپیما خانمی 35 ساله و یكی از دو مصدوم سانحه هوایی است كه توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل و حدود سه ساعت، بعد از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شد. او در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: هواپیما روی باند فرود نیامده بود و احساس می‌كردم تعادل ندارد. با همان عدم تعادل هواپیما و سرعت بالا روی باند قرار گرفت. تكان‌های هواپیما باعث شد پای من محكم به صندلی جلویی برخورد كند. وقتی از هواپیما پیاده شدیم در زانوی خود احساس درد می‌كردم. وقتی ماموران امدادی در حال رسیدگی به حال مسافران بودند من را به بیمارستان منتقل كردند و از پای من عكس رادیولوژی گرفتند و گفتند پای من دچار كوفتگی شده و شكستگی ندارد. برای همین با تجویز دارو مرخص شدم.


هواپیما جاده را مسدود کرد
سرهنگ روشن، رئیس كلانتری شهرك طالقانی بندر ماهشهر، یكی از مسؤولانی بود كه از همان لحظات اولیه در محل حادثه حضور داشت. او در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد وضعیت شهر بعد از وقوع حادثه گفت: هواپیما بعد از خروج از باند به دلیل نامشخص در ابتدای جاده ماهشهر به سربندر متوقف شد. این حادثه خسارت جانی نداشته و بعد از حادثه مسافران در سالن فرودگاه اسكان داده شدند. هواپیما بلوار ورودی شهر ماهشهر را مسدود كرد، اما با استفاده از راه‌های مجاور و پل‌های هوایی ماشین‌ها به مسیر‌های دیگر دسترسی هدایت پیدا كردند.
روشن در ادامه افزود: علت این سانحه هنوز مشخص نیست و كارشناسان شركت هوایی كاسپین برای بررسی علت حادثه راهی ماهشهر شده‌اند. اقدامات مربوط به جابجایی هواپیما از بلوار شهری به داخل باند فرودگاه هم انجام شده تا مسیر باز شود.



گمانه‌زنی نکنیم
بعد از هر سانحه هوایی تیم كارشناسی تشكیل می‌شود كه وظیفه دارند با توجه به استانداردهای تعریف شده، سانحه را بررسی كرده و علت بروز آن را مشخص كنند. متاسفانه در سوانح هوایی در كشور شاهد هستیم قبل از این‌كه تیم كارشناسی بررسی‌های خود را آغاز كنند برخی افراد یا رسانه درباره علت آن گمانه‌زنی می‌كنند كه این اظهارنظرها قطعی نیست. در یك سانحه هوایی، نقص فنی، وضعیت هوایی خطای انسانی نقش دارند كه باید بعد از بررسی‌ها درباره نقش هریك در بروز سانحه صحبت كرد. در سانحه فرودگاه ماهشهر هم اظهار نظرهایی مطرح شده كه قابل تائید نیست. بعضی اظهارنظرها درباره باند فرودگاه هم كاملا رد می‌شود. وقتی هواپیمایی قرار است در فرودگاهی فرود بیاید همه شرایط درنظر گرفته می‌شود و این هواپیما برای فرود در این فرودگاه هیچ مشكلی نداشته است.در روزهای عادی به طور میانگین حدود 700 پرواز و در روزهای پیك پروازی، 1020 پرواز در كشور انجام می‌شود كه به سلامت به مقصد می‌رسند. قبل از این‌كه هواپیمایی پرواز كند، وضعیت فنی آن چك می‌شود تا نقصی نداشته باشد. حال ممكن است كه بعد از پرواز خلبان حس كند مشكلی در هواپیما به وجود آمده است. اینجا براساس مقررات، تصمیم‌گیرنده خلبان است و او برای حفظ جان مسافران - كه اولویت اول است - در فرودگاه مبدا یا فرودگاه دیگری فرود می‌آید. این اقدام برای این است كه جان مسافران با خطر رو‌به‌رو نشود. در این مواقع سریع هواپیمای جایگزینی برای پرواز درنظر گرفته می‌شود تا مسافران بتوانند به مقصد برسند. گاهی نیز مشخص می‌شود نقصی نبوده و هواپیما می‌تواند به پرواز ادامه دهد.در این میان سازمان هواپیمایی كشوری براساس استانداردهای بین‌المللی سعی می‌كند با بررسی سوانح رخ داده و علت‌یابی‌شان از تكرار آنها جلوگیری كند تا جان مسافران با خطر رو‌به‌رو نشود.


نقص فنی هواپیمای تیم شهرخودرو
دیروز همچنین هواپیمای تیم فوتبال شهر خودرو كه از كویت باید به قطر برود دچار نقص فنی شد. اعضای تیم شهر خودرو كه بعد از سفر از دبی  قصد سفر به قطر برای دیدار با السیلیه را داشتند سوار هواپیما شدند، اما به خاطر نقص فنی، موتور سمت چپ هواپیما پایین آورده شد تا تعمیر شود.


نقص هنگام تیک‌آف
باند 29 فرودگاه مهرآباد هم دیروز به دلیل نقص فنی یك فروند هواپیمای تامكت اف 14، هنگام تیك‌آف بسته شد. پس از رفع مشكل این باند بازگشایی شد.