گنج مادر

در روز مادر از مشاوران خانواده پرسیده‌ایم كه چگونه می‌توانیم بیشتر مراقب مادرانمان باشیم

گنج مادر

امروز تقویم ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر ‌را یادآوری می‌كند. فرشتگانی كه در هر سن و سالی باشند، نیازها و مشكلات فرزندشان را بر نیازها و مشكلات خود مقدم می‌دانند. فداكاری تمام و كمال مادران سبب شده آنها برای رفع نیازهای خود آن طور كه باید وقت نگذارند و دیگران نیز از این مهم غافل شوند. امروز اما وقت آن است كه كمی هم از زاویه‌ای متفاوت به نحوه رفتار با مادران خود بنگریم و سعی كنیم متوجه مشكلات، نیازها و خواسته‌های آنان باشیم. شاید در روز مادر تلاش برای درك مسائل مادران و فهمیدن راهكارهای لازم برای برطرف كردن این مسائل، از خرید هر هدیه‌ای ارشمندتر باشد. مسائلی كه در این گزارش تنها گوشه‌ای از آنها به همراه راه‌حل‌هایشان از زبان علی‌اصغر كیهان‌نیا، مشاور خانواده و لیلا كریمی‌فرشی، كارشناس صدای مشاور سازمان بهزیستی آمده است. آنها در این گزارش به دغدغه‌های مادران در دوران جوانی، میانسالی و سالمندی اشاره و راهكارهایی نیز برای رفع آنها مطرح كرده‌اند.

مادر جوان
 این گروه از مادران، آنهایی هستند كه فرزندشان هنوز به دنیا نیامده است یا این كه فرزند خردسال و  مدرسه‌ای دارند. مشكلاتشان هم محدود به همین دوران می‌شود، نگرانی‌ها و مشكلاتی كه از زمان بارداری، از 9 ماهی كه كودك را در بطن خود دارند، از زمانی كه به مقام مادر می‌رسند تا زمانی كه فرزند را به مدرسه می‌فرستند، شروع و ادامه پیدا می‌كند. در این سن، بیشترین كار را پدران می‌توانند برای تازه مادران انجام دهند.
 افسردگی پس از زایمان: اولین مشكلی است كه برای مادران جوان و نه البته همه‌شان به وجود می‌آید. پریشانی و تغییر در خلق‌وخو برای برخی از تازه مادران ممكن است به وجود آید. فكر این كه یك موجود كوچك در وجودشان بوده است و حالا همین موجود، به صورتشان زل می‌زند و ترس این كه با او باید چه كار كنند، شاید روز و شب را از مادر جوان ما بگیرد.
راهنما: افسردگی زایمان، اصلا عجیب و غریب نیست و ممكن است برای بسیاری از تازه مادران اتفاق بیفتد. حضور خانواده و همسر برای التیام این درد، بهترین گزینه است. حمایت عاطفی می‌تواند هم قلب‌هایتان را به هم
نزدیك كند و هم این كه به كاهش و از بین رفتن افسردگی
كمك كند. مراجعه به پزشك متخصص و مشاوره هم
كارساز است.
 نگرانی‌های مادرانه: این نگرانی از تولد نوزاد شروع می‌شود، از زمانی كه مادر به خاطر بیماری، به خاطر غذا نخوردن و حتی وزن نگرفتن نوزاد و كودك خردسالش به پزشك متخصص و مشاوران مراجعه می‌كند. نگرانی از این كه نوزادش، در نمودار نرمال وزن و قد قرار نگرفته، حتی می‌تواند او را از خواب و خوراك بیندازد و روحش را آزار دهد.
راهنما: به عنوان پدر و همسر، بهتر است نقش پدرانه و همسرانه‌تان را انجام دهید. درست است كه برای مراقبت از نوزاد این مادر است كه بیشترین نقش را دارد، اما شما هم از همسرتان حمایت عاطفی كنید. گاهی كه او خسته است، به نوزاد و فرزند خردسال‌تان غذا دهید و با او بازی كنید. درست است كه شما از صبح تا شب كار كرده‌اید، اما می‌توانید یك ساعت از وقت‌تان را صرف فرزندتان كنید تا مادر كمی استراحت كند یا این كه به كارهای خودش برسد. با این كار او را كمی از مشكلات دور كرده‌اید و به او اطمینان قلبی داده‌اید كه همراهش هستید. مادر فرزندتان، با همراهی شما، راحت‌تر می‌تواند وظایفش را انجام دهد.
 درس و مشق: مشكلات تحصیلی فرزندان از زمانی شروع می‌شود كه فرزند پایش را در مدرسه می‌گذارد. فقط كافی است كه معلم یا مدیری، مادری را به مدرسه بخواند و از ضعف فرزند در برقرار كردن ارتباط با دوستانش، خشم، درسی كه بد است و حتی گوشه‌گیری فرزندش بگوید، همین باعث می‌شود زیر چشمش گود برود، دلهره بیفتد توی دلش و روزش تاریك و سیاه شود.
راهنما: اگر فرزندی مهارتی را نمی‌داند، مثلا نمی‌داند چطور باید با دوستانش ارتباط برقرار كند یا این كه كنترل خشم نمی‌داند و حتی گوشه‌گیر است، نتیجه بی‌توجهی پدر و مادر هر دو با هم است اما هیچ وقت دیر نیست. به عنوان پدر خانواده بهتر است كه به مشاور مراجعه كنید و با او مشورت كنید و همین امروز، آموزش فردی را به او یاد دهید تا دل‌نگرانی‌های همسرتان، برطرف شود. بهتر است شما هم نقش پدرانه را انجام دهید و از درس و مشق فرزندتان مطلع شوید، از او درس بپرسید و تكالیفش را كنترل كنید. با این كار هم ارتباط با فرزندتان بهتر می‌شود و همین این كه به مادر خانواده كمك كرده‌اید.




مادر  میانسال
 حالا فرزندان بزرگ شده‌اند یا در سن نوجوانی یا در سن دانشگاه یا ازدواج هستند. نگرانی‌ها و مشكلات نیز همپای رشد فرزندان بزرگ شده است. حالا فرزندان در كنار پدر خانواده می‌توانند، كاری كنند تا مشكلات و دغدغه مادران كم شود.
 دوران نوجوانی: نگرانی‌ها از سن نوجوانی، شاید مهم‌ترین دغدغه برای مادرانی است كه دختر یا پسرشان در این سن قرار دارند. از این كه فرزندشان تنهایی را به بودن با خانواده ترجیح می‌دهد. از این كه در گوشی‌اش، عكس‌هایی كه نباید دارد و حتی از این كه با كسانی كه نباید دوست است. نگرانی‌هایی كه رنگ‌وبویی مادرانه دارد.
راهنما: برای این كه فرزندتان به كانون خانواده برگردد، تنهایی را ببوسد و كنار بگذارد و دل به خوشی‌های گوشی همراه نبندد، فقط مادرها مسؤولیت ندارند. بهترین كار این است كه به عنوان پدر خانواده برنامه‌ریزی كنید. برنامه با هم بودن خانواده، آنقدرها هم سخت نیست، شما می‌توانید از یك بازی ساده خانوادگی مانند اسم و فامیل شروع كنید یا تمام خانواده را به یك پیك‌نیك خانوادگی ببرید. شما
به عنوان پدر خانواده با این كارها می‌توانید، هم روابط بین اعضای خانواده را عمیق‌تر كنید و هم نوجوان خانواده را به كانون گرم برگردانید. شما نوجوانان هم بهتر است به مادرتان احترام بگذارید و احترامی را كه فقط محدود به روز مادر كرده اید در تمام روزهای دیگر نثارش كنید. درك كنید مادر نگران شماست و اگر نكته‌ای را به شما گوشزد می‌كند، به خاطر شماست بنابراین همراهش باشید و اگر با نظراتش مخالفید با او به آرامی صحبت كنید. مادری كه شما را تر و خشك كرده و خیلی نگرانتان است، از دانستن نگرانی‌ها، لذت‌ها و خوشی‌های شما، استقبال خواهد كرد و بدانید كه هیچ كسی، مانند پدر و مادر نمی‌تواند دوستتان باشد و دوستتان بدارد، حتی اگر دوست
15 ساله‌تان باشد.
ریخت‌و پاش‌گران: وظایفی كه انجام نمی‌شود، در این سنین بیشترین فشار را به مادران می‌آورد. این كه مادری با اتاق خواب به هم ریخته دختر یا پسرش مواجهه می‌شود و بعد مجبور است در كنار تمام وظایف، شغلی كه دارد چه خانه‌داری باشد و چه بیرون كار كردن، وظایف فرزندش را هم انجام دهد.
راهنما: اگر اتاق خواب شما، محدوده شخصی شماست، پس شما هم باید آن را مرتب و تمیز كنید. مادر شما خدمتكارتان نیست. اگر اتاق‌تان را تمیز می‌كند یا اگر در كنار شغلش، خسته به كارهای خانه هم می‌رسد و برایتان غذای گرم درست می‌كند، این لطف اوست، پس با كلمات محبت‌آمیز با او برخورد كنید و این كلمات را به عمل هم برسانید. كمی مسؤولیت پذیر باشید و خودتان كارهای اتاقتان را انجام دهید. شما هم گاهی دست به كار شوید. با غذا درست كردن، خرید كردن مایحتاج خانه و حتی كمك در خانه‌تكانی، به او عملی نشان دهید كه دوستش دارید و از او تشكر كنید.
 شغل و ازدواج: رفتن به دانشگاه، شغل پیدا كردن و بعد یك ازدواج موفق دغدغه همه مادران در زمانی است كه فرزندانشان 18 سالگی را پشت سر می‌گذارند. دغدغه‌هایی كه طبیعی‌اند اما مادر است دیگر، نگرانی با نطفه شما درونش بسته شده است.
راهنما: اگر شما نگران قبول شدن در دانشگاه یا یافتن شغل هستید اگر دغدغه رفتار دختر یا پسری را دارید كه قرار است با او ازدواج كنید، باید بدانید مادرتان بیشتر از شما و نگران‌تر از شماست. پس با او همدلی كنید، اگر لازم است كه به مشاوره تحصیلی، ازدواج یا كاری بروید، با هم به مشاوره مراجعه كنید تا او هم دلش آرام گیرد. این نگرانی را با كمك یكدیگر می‌توانید رفع كنید و این اتفاق، فشاری را كه روی یك نفر است كمتر می‌كنید.