از سرباز وطن به ملت ایران

نگاهی به ابعاد مختلف وصیت‌نامه سیاسی - الهی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی

از سرباز وطن به ملت ایران

مراسم چهلمین روز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش روز پنجشنبه با حضور مقامات لشكری و كشوری و اقشار مختلف مردم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، خانواده سپهبد شهید قاسم سلیمانی و خانواده‌های شهدای همرزمش و سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه از جمله حاضران در این مراسم بودند. در این مراسم سردار قاآنی وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی را قرائت كرد؛ وصیت‌نامه‌ای كه بخش‌های مختلفی دارد و هر بخش از آن خطاب به گروه و قشر خاصی است، اما محور مشترك بیشتر بخش‌ها ضرورت حفظ نظام جمهوری اسلامی و وحدت حول ولایت فقیه است. در این گزارش بخش‌هایی از وصیت‌نامه سردار سلیمانی را مرور كرده‌ایم.

 خطاب به برادران و خواهران مجاهدم...
خواهران و برادران مجاهدم در این عالم،.... عنایت كنید: جمهوری اسلامی، مركز اسلام و تشیع است. امروز قرارگاه حسین بن علی ایران است.
بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم
محمدی(ص).
برادران و خواهرانم!  جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی به معصوم.
خوب می‌دانید منزه‌ترین عالِم دین كه جهان را تكان داد و اسلام را احیا كرد، یعنی خمینی بزرگ و پاك ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات بخش این امت قرار داد؛ ...
 وا... وا... وا... این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌ا...‌الحرام و مدینه حرم رسول‌ا... و نجف، كربلا، كاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.



خطاب به برادران و خواهران ایرانی...
برادران و خواهران عزیز ایرانی من... كه جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد...؛ از اصول مراقبت كنید. اصول یعنی ولی فقیه، خصوصاً این حكیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید ....جمهوری اسلامی، امروز سربلندترین دوره خود را طی می‌كند. بدانید مهم نیست كه دشمن چه نگاهی به شما دارد.... مذمت دشمنان و شماتت آنها و فشار آنها، شما را دچار تفرقه نكند.
.... عزیزانم در اصول اختلاف نكنید.
شهدا، محور عزت و كرامت همه ما هستند؛... آنها را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همان‌گونه كه هستند. فرزندان‌تان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا كنید. به فرزندان شهدا كه یتیمان همه شما هستند، به چشم ادب و احترام بنگرید.




خطاب به سیاسیون كشور...
نكته‌ای كوتاه خطاب به سیاسیون كشور دارم: چه آنهایی [كه] اصلاح‌‌طلب خود را می‌نامند و چه آنهایی كه اصولگرا. آنچه پیوسته در رنج بودم این‌كه عموماً ما در دو مقطع، خدا و قرآن و ارزش‌ها را فراموش می‌كنیم، بلكه فدا می‌كنیم. عزیزان، هر رقابتی با هم می‌كنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و كلام شما یا مناظره‌هایتان به نحوی تضعیف‌كننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مكرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرز‌ها را تفكیك كنید. اگر می‌خواهید با هم باشید، شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصول است. اصول، مطول و مفصل نیست. اصول عبارت از چند اصل مهم است:
۱ ــ اول آنها، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است....
۲ ــ اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و آنچه مبنای آن بوده است؛ از اخلاق و ارزش‌ها تا مسؤولیت‌ها...
۳ ــ به كارگیری افراد پاكدست و معتقد و خدمتگزار به ملت.....
۴ ــ مقابله با فساد و دوری از فساد و تجملات را شیوه خود قرار دهند.
۵ ــ در دوره حكومت و حاكمیت خود در هر مسؤولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بداند و خود خدمتگزار واقعی، توسعه گر ارزش‌ها باشد، نه با توجیهات واهی ارزش‌ها را بایكوت كند.
مسؤولان همانند پدران جامعه می‌بایست به مسوولیت خود پیرامون تربیت و حراست از جامعه توجه كنند، نه با بی‌مبالاتی و به خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت كنند كه طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. حكومت‌ها عامل اصلی در استحكام خانواده و از طرف دیگر عامل مهم از هم پاشیدن خانواده هستند. اگر به اصول عمل شد، آن وقت همه در مسیر رهبر و انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و یك رقابت صحیح بر پایه همین اصول برای انتخاب اصلح صورت می‌گیرد.




خطاب به خانواده شهدا...
فرزندانم، دختران و پسرانم، فرزندان شهدا، پدران و مادران باقیمانده از شهدا،‌ ای چراغ‌های فروزان كشور ما، خواهران و برادران و همسران وفادار و متدینه شهدا! در این عالم، صوتی كه روزانه من می‌شنیدم و مأنوس با آن بودم و همچون صوت قرآن به من آرامش می‌داد و بزرگ‌ترین پشتوانه معنوی خود می‌دانستم، صدای فرزندان شهدا بود كه بعضاً روزانه با آن مأنوس بودم؛ صدای پدر و مادر شهدا بود كه وجود مادر و پدرم را در وجودشان احساس می‌كردم.
عزیزانم! تا پیشكسوتان این ملتید، قدر خودتان را بدانید. شهیدتان را در خودتان جلوه گر كنید، به طوری كه هر كس شما را می‌بیند، پدر شهید یا فرزند شهید را، به‌عینه خودِ شهید را احساس كند؛ با همان معنویت، صلابت و خصوصیت.



خطاب به مردم عزیز كرمان...
نكته‌ای هم خطاب به مردم عزیز كرمان دارم؛
.... دوست دارم كرمان همیشه و تا آخر با ولایت بماند. این ولایت، ولایت علی بن ابیطالب است و خیمه او خیمه حسین فاطمه است. دور آن بگردید. با همه شما هستم. می‌دانید در زندگی به انسانیت و عاطفه‌ها و فطرت‌ها بیشتر از رنگ‌های سیاسی توجه كردم....
وصیت می‌كنم اسلام را در این برهه ـ‌ كه تداعی یافته در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است ـ تنها نگذارید. دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص است. در مسائل سیاسی آنجا كه بحث اسلام، جمهوری اسلامی، مقدسات و ولایت فقیه مطرح می‌شود، اینها رنگ خدا هستند؛ رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح دهید.



خطاب به برادران سپاهی و ارتشی...
ملاك مسؤولیت‌ها را برای انتخاب فرماندهان، شجاعت و قدرتِ اداره بحران قرار دهید. طبیعی است به ولایت اشاره نمی‌كنم، چون ولایت در نیرو‌های مسلح جزء نیست، بلكه اساس بقای نیرو‌های مسلح است. این شرط، خلل‌ناپذیر می‌باشد. نكته دیگر، شناخت به موقع از دشمن و اهداف و سیاست‌های او و اخذ تصمیم به موقع و عمل به موقع؛ هریك از اینها اگر در غیر وقت خود صورت گیرد، بر پیروزی شما اثر جدی دارد.



خطاب به علما و مراجع معظم
سربازتان از یك برج دیده‌بانی دید كه اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزش‌های آن [كه] شما در حوزه‌ها استخوان خُرد كرده‌اید و زحمت كشیده‌اید، از بین می‌رود. این دوره‌ها با همه دوره‌ها متفاوت است. این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هر گونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولی فقیه است. نباید در حوادث، دیگران شما را كه امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام مبارزه با آمریكا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استكبار، تحت پرچم ولی‌فقیه است. من با عقل ناقص خود می‌دیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند كه مراجع و علمای مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق به جانبی به سكوت و ملاحظه بكشانند. حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و ولایت فقیه میراث امام خمینی(ره) هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. من حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و كمك شماست و شما حضرات معظم با بیانتان و دیدارهایتان و حمایت‌هایتان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید...  دست مباركتان را می‌بوسم و عذرخواهی می‌كنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرفیابی‌های حضوری به محضرتان عرض كنم كه توفیق حاصل نشد.
سربازتان و دست بوستان، از همه طلب عفو دارم