تاریخ مصرف دروغ های ترامپ  محدود است

پروفسور نادر انتصار در گفت و گو با جام جم:

تاریخ مصرف دروغ های ترامپ محدود است

شبکه سی. ان. ان از ابتلای ۶۰ نفر به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا خبر داده است. وزیر بهداشت آمریکا پیش از این از احتمال موارد بیشتر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داده بود.در این میان، بی تفاوتی ترامپ در قبال شیوع کرونا در آمریکا و احتمال شیوع بیشتر آن در آینده، منجر به خشم منتقدانش شده است.نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کرد واکنش ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به شیوع ویروس کرونا خجالت‌آور و سست بوده است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفته بود: شرم‌آور است. او حالا پیشنهادی را مطرح کرده که برای مقابله با این ویروس بسیار ضعیف و سست است. ما برای ابولا پنج میلیارد دلار هزینه کردیم. حالا او تلاش دارد پول ابولا را برداشته و برای این مساله هزینه کند. روزنامه جام جم در گفت‌وگو با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای آمریکا به بررسی رویکرد دولت ترامپ نسبت به ویروس کرونا پرداخته است.

رویکرد دولت آمریکا را در خصوص ویروس کرونا چگونه ارزیابی می کنید؟
ویروس کرونا هنوز به طور گسترده در بدنه جامعه  آمریکا نفوذ نکرده و دولت آمریکا اقدامات زیادی را در این مورد انجام نداده است، ولی در روزهای اخیر چندین نفر که حامل ویروس کرونا هستند، شناخته شده اند و نگرانی های فراوانی در میان پزشکان و متخصصان بهداشتی آمریکا در مورد خطرات گسترش این ویروس ابراز شده است.
 میان عادی جلوه دادن موضوع شیوع کرونا در آمریکا و دغدغه‌های انتخاباتی ترامپ، چه ارتباطی وجود دارد؟ بسیاری معتقدند بخشی از سکوت ترامپ ریشه در همین مساله دارد.
دقیقا همین طور است . دولت ترامپ هراس  دارد اگر خطرات ویروس کرونا را کم اهمیت جلوه ندهد ممکن است شانس دوباره‌ای برای پیروزی در انتخابات نداشته باشد. ترامپ از چارچوب و منظر سیاسی به ویروس کرونا  نگاه می‌کند و مایل است همواره به مردم آمریکا نشان دهد او رئیس جمهور قدرتمندی است که می‌تواند مانند سدی رسوخ‌ناپذیر جلوی تمام خطرات بایستد.
نمایندگان دموکرات از جمله نانسی پلوسی و سناتور کریس مورفی  در خصوص  عملکرد و نحوه مواجهه ترامپ در قبال  ویروس کرونا انتقاد دارند. دلایل انتقاد آنها چیست؟
نه تنها نمایندگان دموکرات بلکه تعداد زیادی از کارشناسان جامعه طبی و بهداشتی آمریکا نیز نسبت به رویکرد ترامپ در خصوص ویروس کرونا انتقاد کرده اند. انتقاد آنها این است که ترامپ آن‌طور که باید به دیدگاه کارشناسان مطرح توجه نکرده است و شخصی کاملا سیاسی مانند معاونش مایک پنس که فردی افراطی با دیدگاه ضد علمی است را در رأس مبارزه با کرونا قرار داده است. بدیهی است این انتقادات وارد بوده و در آینده ، می‌تواند برای جامعه آمریکا و سلامت این کشور دردسرساز شود.
چرا دولت آمریکا در خصوص این ویروس دروغ می‌گوید؟
همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردم چون تا امروز در آمریکا تعداد افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند نسبتا کم هستند دولت آمریکا و شخص ترامپ خطرات این ویروس را کم جلوه داده اند، ولی اگر این ویروس در میان مردم آمریکا گسترش پیدا کند دولت آمریکا نمی‌تواند در مورد خطرات ویروس کرونا به‌راحتی دروغ بگوید، چون این نوع دروغ‌ها در بین مردم خریدار نخواهند داشت.
در حالی که رسانه‌های غربی تمرکز بیش از اندازه روی موضوع کرونا در ایران داشته‌اند ولی این تمرکز رسانه‌ای،  در ایالات متحده آمریکا  مشاهده نمی شود. این در حالی است که خطر شیوع کرونا بسیار بالاست و ده‌ها نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. نظرتان در این خصوص چیست؟
دو دلیل عمده  وجود دارد. یکی این است که از این طریق می‌توانند بهره سیاسی ببرند و با گل‌آلود کردن فضای موجود، تبلیغات ضد ایرانی را در غرب و به‌خصوص در آمریکا گسترش دهند. این موضوع به‌خصوص در مورد رسانه‌های دست راستی و ایران‌ستیز در غرب بیشتر صدق می‌کند. دلیل دوم هم می‌تواند گسترش ویروس کرونا در ایران باشد.
اگر کرونا در آمریکا فراگیر شود چه تأثیری بر اقتصاد این کشور خواهد داشت؟ این تاثیر در خصوص آینده سیاسی دونالد ترامپ چگونه خواهد بود؟
طی روزهای  اخیر، کرونا تاثیر منفی زیادی در بازار ارز آمریکا داشته است. اگر کرونا در آمریکا فراگیر شود نه‌تنها در بازار ارز بلکه در کل آمریکا شاهد افول و کاهش شاخصه‌های رشد اقتصادی خواهیم بود. این افول، خود را در حوزه بورس و تجارت بین‌الملل نیز نشان خواهد داد.  بدیهی است که با شکل‌گیری این روند،  آینده سیاسی ترامپ هم صدمه خواهد دید، ترامپ و همراهانش  نیز  به این ماجرا واقف هستند.
عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا در قبال انتقادات و سؤالاتی که در این خصوص مطرح می‌شود نیز ریشه در همین مساله دارد.  البته همه می‌دانند که با عصبانیت، هوچی‌بازی و قلدرمآبی نمی‌توان خطرات ویروس کرونا را از بین برد.