«هفته سخت» به زبان ساده

«هفته سخت» به زبان ساده

 تب پیشگیری و مبارزه با کرونا از سر و روی شهرها می‌بارد. این روزها کافی است کسی چند عطسه یا سرفه پی‌درپی کند تا بیشتر از قبل نگران سلامت خود شود. حالا حتی کوچک‌ترین مورد سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هم مشکوک به کرونا تلقی می‌شود و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها شلوغ‌تر از همیشه است. مقابل مراکز خرید و هر فضای پر ازدحامی درجه تب مراجعان سنجیده می‌شود و در مبادی شهرها افراد مشکوک به کرونا به قرنطینه برده می‌شوند. اینها باعث شده نسبت به روزهای پایانی بهمن‌ماه که نخستین تلفات کرونا در قم اعلام شد، حالا کشف موارد ابتلا در سراسر کشور آمار رو به افزایش به خود بگیرد، حجم خبرهایی که از مقابله کرونا مخابره می‌شود چند برابر شود و در این حالت طبیعتا ترس عمومی ناشی از ابتلا به این بیماری که با وجود شیوع بالا، تلفات پایین‌تری نسبت به بسیاری از بیماری‌ها نظیر آنفلوآنزا دارد، گسترده‌تر شود.
هفته گذشته خیلی‌ها امیدوار بودند که بتوان خیلی زود از مراحل سخت مقابله با کرونا عبور کرد؛ اما وزیر بهداشت جمعه نهم اسفند پس از پایان پنجمین جلسه ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد: «هفته نسبتا سختی را در پیش داریم و پیک (بیشینه ابتلا) اصلی بیماری کرونا در همین هفته و در روز‌های آینده رخ‌می‌دهد.» هر چند دکتر سعید نمکی تأکید کرد «این نباید موجب وحشت مردم شود.» سوال اینجاست وقتی گفته می‌شود «هفته سخت» منظور آمادگی برای مقابله با چه شرایطی است؟
 هفته سخت
دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت فعلی پیشرفت بیماری کووید-19 به جام‌جم می‌گوید: «این بیماری نیز شبیه آنفلوآنزا پس از شروع همه‌گیری، عده‌ای را مبتلا سپس نرخ ابتلا افزایش می‌یابد و با شیب رو به بالا به حد بیشینه‌ای می‌رسد. پس از آن با اقدامات پیشگیرانه و درمانی، وضع بیماری به حالت قابل کنترل می‌رسد. این وضعیت را در مورد همه کروناویروس‌ها شاهدیم.» این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن مقایسه وضع پیشرفت بیماری کووید-19 با آنفلوآنزای اچ1ان1 در پاییز امسال ادامه می‌دهد: « مثلا در آبان و آذر امسال ابتلا به آنفلوآنزا چنین وضعی داشت. اما در مورد کروناویروس جدید شدت درگیری افراد بیشتر است. به‌خصوص از این نظر که خیلی‌ها در گذشته به آنفلوآنزا دچار شده بودند و ایمنی لازم در بدنشان ایجاد شده بود، اما در مورد کروناویروس جدید تجربه جدید مواجهه بدن ما با آن ایجاد شده است. لذا ممکن است تعداد بالاتری از مبتلایان را در روزهای آینده شاهد باشیم. امسال نیز خوشبختانه آنفلوآنزا در مدت سه چهار هفته کنترل شد. کووید-19 نیز بیماری ویروسی مشابهی است و پس از یکی دو هفته از زمان شیوع قاعدتا به بیشینه خود از نظر شمار مبتلایان می‌رسد.»
دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره وضع بیماری در روزهای پیش‌رو به جام‌جم می‌گوید: «در روزهای گذشته و در حال حاضر این بیماری در حال شیوع میان مردم است. از روز اولی که کروناویروس جدید فردی را مبتلا کند، به مدت چند روز تا حدود دو هفته در حالت نهفته قرار دارد و فرد مشکلی ندارد، اما بعد از دو هفته علائم بیماری ظاهر می‌شود. با توجه به این که از زمان اعلام ورود بیماری تا امروز حدود ده روز گذشته، احتمال می‌دهیم بعد از دو هفته بسیاری از افراد که بیماری در آنها در این مدت نهفته بوده حالا علائم بیماری در آنها بروز یابد. از این روست که این احتمال مطرح می‌شود این هفته تعداد مبتلایان ممکن است بیشتر شود و از این رو باید آمادگی روبه‌روشدن با تعداد مبتلایان بیشتر در روزهای آینده را داشته باشیم.
با این حال دکتر داوود یادگاری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری با مطرح کردن احتمال مواجهه با روزهای سخت چندان موافق نیست و در گفت‌وگو با جام‌جم تأکید می‌کند: «صرفا احتمال داده‌اند که نرخ ابتلا به بیماری بالا خواهد رفت، آن هم به واسطه کشف موارد ابتلای بیشتر. اما این فقط یک احتمال است و موضوعی نیست که با قطعیت بشود آن را تایید کرد.  این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح می‌کند: «طبق احتمالات بیشینه شدت ابتلا به بیماری در این هفته و هفته آینده خواهد بود، ولی هیچ چیز در شرایط فعلی قطعی نیست.»
 این روزهای سخت را چطور سپری کنیم؟
دکتر حمید عمادی در پاسخ به این که اگر فرض کنیم روزهای سختی پیش رو خواهیم داشت در این صورت چه توصیه‌ای به مردم دارید، این‌طور پاسخ می‌دهد: «توجه داشته باشید افرادی که زمینه لازم برای ابتلا به بیماری را ندارند و سالم هستند خطر چندانی آنها را تهدید نمی‌کند. اینها حتی اگر مبتلا شوند، بیماری‌شان شدید نخواهد بود و از پس مبارزه با کروناویروس جدید برخواهند آمد. اما افرادی که عمدتا دچار دیابت یا بیماری قلبی هستند یا سن بالای 50 سال دارند یا بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار دارند، خطر کووید-19 در موردشان جدی‌تر است. در مورد این افراد توصیه می‌کنیم در خانه بمانند و به مراکز پرجمعیت رفت‌وآمد نکنند. افرادی که جوان هستند و خطر کمتری آنها را تهدید می‌کند نیز لازم است مراقب باشند به بیماری مبتلا نشوند زیرا ابتلای اینها خطر ابتلای افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای را افزایش می‌دهد.» رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تأکید می‌کند: «مدرسه‌ها تعطیل شده است برای این که بچه‌ها مبتلا نشوند تا پدر و مادرها و اعضای پرریسک خانواده‌هایشان را مبتلا نکنند؛ وگرنه خود بچه‌ها را خوشبختانه خطر کمتری تهدید می‌کند. پس لازم است جز در مواقع ضرورت از منزل خارج نشویم. بدیهی است مسافرت تفریحی در چنین شرایطی بسیار خطرناک است.»
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اقدامات پیشگیرانه نظیر شستن مداوم دست‌ها، رعایت آداب سرفه و عطسه تصریح می‌کند: «اگر بیمار شدیم باید در خانه بمانیم و حتما ماسک بزنیم. ماسک برای بیماران و پرسنل درمانگر است و نیازی نیست به جز این افراد کسی ماسک بزند.» دکتر عمادی ادامه می‌دهد: «اگر با فرض فرار از ویروس به شهر و روستای آبا و اجدادی خودمان سفر کنیم، چنانچه خدای نکرده ناقل باشیم و خبر نداشته باشیم، در این صورت بیماری را با خود به شهر و روستای مقصد برده‌ایم و کروناویروس جدید را به این صورت بیشتر پخش می‌کنیم. لازم است جابه جایی نداشته باشیم تا همه‌گیری شدیدی پیدا نکنیم. چون اگر اپیدمی شدید باشد، خدای نکرده ممکن است سیستم درمانی نتواند از پس درمان انبوه بیماران برآید.»
 اطلاع‌رسانی خوب، رمز شکست کروناست
دکتر زهرا عبدی با اشاره به تبلیغات خوب صورت گرفته برای مقابله با کرونا برای شکست این بیماری ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه درمورد کرونا در مقایسه با آنفلوآنزا، اطلاع‌رسانی و تبلیغات وسیعی در مورد چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری انجام شده و امیدواریم با رعایت اصول بهداشتی از جانب تک‌تک افراد، شیوع این بیماری را بتوانیم خیلی زود کنترل کنیم. هر قدر شدت اقدامات پیشگیرانه ما بیشتر باشد، در سوی مقابل تعداد مراجعان، افراد مبتلا و بیماران بدحال به مراکز درمانی کمتر خواهد شد و زودتر به مرحله کنترل بیماری خواهیم رسید.» دکتر عمادی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) نیز با اشاره به این که تا سال آینده و گرم‌شدن هوا تا پس از تعطیلات نوروز می‌توانیم امیدوار باشیم شیوع بیماری کمتر شود، یادآور می‌شود: «طبیعتا باید دید و بازدیدها را محدود کنیم و در خانه بمانیم. ماجرای مقابله ما با این بیماری هم خاطره‌ای خواهد شد و امیدوارم همه با حفظ اصول سلامت این دوران شیوع بیماری را پشت سر بگذارند و خاطره نوروز امسال را که همه رعایت کردند و در خانه ماندند برای نسل‌های آینده تعریف کنند.»