لطفا سوال نفرمایید!

قرار بود در 700داروخانه تهران محلول‌های بهداشتی توزیع شود خبرنگاران جام‌جم به ‌30داروخانه در تهران سرزده‌اند تا از صحت این خبر مطلع شوند

لطفا سوال نفرمایید!

در چند روز گذشته مردم مدام از كمبود یا نبود ماسك و ژل عفونی‌كننده و محلول‌های بهداشتی در داروخانه‌ها گلایه داشته‌اند، واكنش اولیه وزارت بهداشت ابلاغ یك بخشنامه به داروخانه‌های سراسر كشور بود مبنی بر ممنوعیت فروش ماسك توسط داروخانه‌ها؛ چرا كه قرار بود از صبح شنبه هفته گذشته ماسك‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد! استدلال وزارت بهداشت هم این بود كه با این تصمیم جلوی احتكار محتكران ماسك گرفته می‌شود و آنها نخواهند توانست از این پریشانی مردم سوء‌استفاده كنند. نتیجه این تصمیم اما چه شد؟ این كه همان تعداد معدود داروخانه‌ها كه اقدام به فروش ماسك می‌كردند هم حالا ماسك ندارند و از ماسك رایگان وعده داده شده هم خبری نیست و به نوعی این تصمیم، فرش قرمزی شد برای همان محتكران. همین بی‌تدبیری هم اما تجربه نشد و انگار در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. دیروز غلامحسین مهرعلیان، مدیر كل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو از توزیع ژل‌های ضد عفونی‌كننده در 700 داروخانه تهران خبر داد‌. در حالی كه بیش از 30 داروخانه در نقاط مختلف تهران بی‌خبر از توزیع ژل ضدعفونی ، ماسک و محلول‌های بهداشتی هستند و شكایت از این دارند كه این اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تنها باعث گلایه مردم از داروخانه‌ها می‌شود و بس. به این مفهوم كه اگر قرار بوده خبر توزیع محلول‌های بهداشتی در 700 داروخانه تهران به نوعی مردم را از نظر روانی به آرامش برساند حالا با سر زدن به هر داروخانه و نیافتن این محلول‌ها به اضطراب و بی‌اعتمادی مردم به تنها منبع رسمی باقیمانده دامن می‌زند. خلاصه‌اش این كه تصمیماتی كه قرار است آرامش ایجاد كند خودش جرقه‌ای است برای التهاب و پریشانی.

از میان 30 داروخانه بررسی‌شده، فقط 3 داروخانه ژل ضدعفونی، 2 داروخانه ماسک و یک داروخانه محلول بهداشتی داشت

لوازم آرایشی  یا داروخانه؟

 بعد از صحبت‌های روز جمعه وزیر بهداشت درباره توزیع ماسك و محلول‌های بهداشتی در داروخانه‌ها از روز شنبه، ظهر دیروز برای پیگیری این موضوع به تعدادی از داروخانه‌های نزدیك فلكه دوم صادقیه در غرب پایتخت سر زدیم. متصدی یكی از این داروخانه‌ها به نام داروخانه دكتر فرهاد كه در خیابان ولی‌عصر، حوالی ایستگاه متروی صادقیه قرار دارد، در پاسخ به درخواست ما برای خرید اقلام بهداشتی گفت: حدود ده روز است كه انواع ژل‌های ضدعفونی‌كننده، محلول‌های بهداشتی و ماسك را تمام كرده‌ایم و از هر شركت پخشی هم كه می‌پرسیم، هیچ‌كدام نمی‌دانند این اقلام چه زمانی توزیع خواهد شد.  این در حالی است كه چند قدم آن طرف‌‌تر از این داروخانه یك فروشگاه لوازم آرایشی قرار داشت كه اسپری‌های ضدعفونی‌كننده ایرانی را با حجم 120 میلی‌لیتر به قیمت 15 هزار تومان می‌فروخت. از متصدی فروشگاه پرسیدیم كه چرا با وجود نبود محصولات ضدعفونی در داروخانه‌ها، اسپری ضدعفونی‌كننده در فروشگاه شما پیدا می‌شود كه او در پاسخ گفت: «من هم همین چند دانه را از هفته قبل دارم، نزدیك دو هفته است كه بذر مواد ضدعفونی‌كننده را در بازار ملخ خورده است. بعید می‌دانم از جای دیگری بتوانی پیدا كنی، هر چه می‌خواهی از من بخر كه همین‌ها هم به زودی تمام می‌شود.»
در همان خیابان ولی عصر حدود 300 متر بالاتر فروشگاه لوازم آرایشی دیگری قرار داشت كه در آنجا هم اسپری‌های ضدعفونی‌كننده پیدا می‌شد. قیمت اسپری‌های این فروشگاه با همان حجم اما تولید یك شركت ایرانی دیگر، 24 هزار تومان بود. در این فروشگاه همچنین ماسك‌های پرستاری ساده وجود داشت كه فروشنده هر جفت آن را ده هزار تومان می‌فروخت. جالب این كه فروشنده گفت فردا احتمالا برایش بار ماسك N95 و ژل‌های ضدعفونی‌كننده دست بیاید و او هم قرار است هر ماسك N95 را با قیمت 55 هزار تومان و هر ژل دست را با قمیت 8000 تومان بفروشد.  در داروخانه دكتر داهی كه در خیابان اعتمادیان، ابتدای بلوار آیت‌ ا... كاشانی قرار گرفته است نیز هیچ نوع ماسك، ژل ضدعفونی یا محلول بهداشتی پیدا نمی‌شد. وقتی به متصدی این داروخانه گفتیم در اخبار اعلام شده است كه این محصولات امروز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، نیشخندی زد و پاسخ داد: مسوولان ما فقط در اخبار صحبت می‌كنند، اما هیچ‌وقت صحبت‌هایشان درست از آب در نمی‌آید.




سرنخ  بهداشت

داروخانه دكتر حاجی‌بابایی خلوت است. متصدی داروخانه، كنار دستگاه بخور و بدون ماسك، ایستاده است تا از ماسك و ماده ضدعفونی‎كننده می‌پرسیم، صورتش درهم می‎رود و سر‌درد‌دلش باز می‎شود:‌ «ما دو‌هفته است به چند شركت توزیع‎كننده درخواست داده‏ایم، اما هیچ‌كدام از آنها به ما ماده ضدعفونی‌كننده نمی‎فروشند.» از دلیل این تصمیم كه می‌پرسیم، می‎گوید وزارت بهداشت به آنها اجازه توزیع نمی‎دهد. او البته می‎گوید دو روز پیش، یكی از مراجعان به او گفته مركز بهداشت، ژل شست‌وشوی رایگان توزیع می‏كرده است. به مركز بهداشتی، درمانی و آزمایشگاه رفرانس كریم، مركز بهداشتی كه در خیابان دستغیب نبش خیابان یازدهم قرار دارد، می‎رویم. مركز بهداشت، بیش از اندازه خلوت است، جز دو، سه نفر، شخص دیگری دیده نمی‎شود. از متصدی مركز درباره توزیع رایگان ژل ضدعفونی‎كننده و محلول الكلی كه می‎پرسیم، جواب می‎دهد:‌‌ «من الان، این را از شما می‎شنوم.» مرد جوانی وارد مركز می‎شود و از متصدی می‎پرسد: ‌«شما مواد ضدعفونی‎كننده رایگان توزیع می‎كنید؟» متصدی جواب مشابهی را به مرد جوان می‎دهد و می‎گوید:‌‌ «ژل ضدعفونی‎كننده حتی به ما كاركنان مركز هم نرسیده است.» مرد دست از پا درازتر از پله‏های مركز به پایین می‎رود. در داروخانه قلب تهران كه حتی بسیاری از داروهای نایاب در بازار را دارد هم نمی‎توان ماسك، ماده ضدعفونی‌كننده و ژل شست‌وشو پیدا كرد. متصدی داروخانه می‎گوید از 15 مراجعه‎ای كه به داروخانه دارند، 13 نفر ماده ضدعفونی‎كننده می‏خواهند.  كنار این داروخانه اما یك هایپرماركت بزرگ است كه قفسه‎های رنگینی دارد. به‌جز قفسه‎های رنگین این فروشگاه، اما این فروش ماده الكلی است كه نظرها را جلب می‏كند. هر خریداری كه وارد این فروشگاه می‏شود، فروشنده، یك ماده الكلی 70 درصد الكل كه بدون مهر ساخت و قیمت است، می‏‎اندازد داخل كیسه خریدش و 20 هزار تومان از او می‌گیرد. مایعی كه رقیق شده الكل سفید است و به گفته این فروشنده از واسطه خریده است. او می‎گوید:‌ «از دیشب تا به حال خیلی از این مایع ضدعفونی‎كننده فروخته‏ام.» بعد می‎خندد و دندان‎های زردش را نشان می‎دهد. الكل سفیدی كه حالا به دست دلالان افتاده و این واسطه‌ها هستند كه
سود می‎برند.




یك روزنه امید

ساعت حدود 10 و 30دقیقه شنبه، 10 اسفند است. وزارت بهداشت اعلام كرده كه بین 700 داروخانه سطح شهر، مواد ضدعفونی‌كننده و وسایل بهداشتی توزیع كرده است؛ اتفاقی كه انگار بیشتر در حد حرف است و در ساعات اولیه روز كه رخ نداده، اما همه مسؤولان داروخانه از وعده‌ای می‌گویند كه قرار است امروز اجرایی شود، اما ساعتش را نمی‌دانند. به داروخانه‌ها كه سر می‌زنیم، كافی است بگوییم ببخشید ژل ضدعفونی‌‌كننده تا اجازه ندهند جمله‌مان تمام شود و بگویند كه نداریم. می‌پرسیم مگر قرار نبود توزیع شود؟ اما انگار اعصاب متصدی‌های داروخانه هم طی این روزها ضعیف شده است:« خانم اگر توزیع كرده بودن كه می‌دادیم بهتون؛ نگه نمی‌داریم برای خودمون كه. حتما نداریم كه نمی‌دیم.» البته وقتی می‌فهمند خبرنگاریم، كمی آرام‌تر می‌شوند:« قرار بود امروز توزیع شود، ولی خب هنوز اول وقت است و چیزی به دست ما نرسیده. فكر كنم تا آخر وقت بیارن برامون ولی فعلا نداریم.» اما داروخانه امید تنها جایی بود كه در برابر این كه پرسیدیم الكل دارید، جواب مثبت داد:« چندتا می‌خواهی؟» ذوق‌زدگی‌مان را نتوانستیم پنهان كنیم:« اینها را از قبل داشتید؟» « نه همین الان چند دقیقه‌ای است كه برایمان آورده‌اند.»  مسؤولان داروخانه جاوید  در برابر درخواست یكی از مشتری‌ها كه موجودی ماسك را دوبار تكرار می‌كند و می‌پرسد، می‌گوید: «به خدا اگر داشتیم كه الان خودمون می‌زدیم.»




ژل نداریم؛ فحش می‌خوریم!

دكتر موسوی صاحب داروخانه‌ای با همین عنوان در جنوب شرقی تهران است. وقتی از توزیع محلول‌های بهداشتی از او می‌پرسیم پاسخش لبخند تلخی است روی صورتش. می‌رود پشت دیواری از داروها و با شیشه‌ كوچكی برمی‌گردد. می‌گذارد روی پیشخوان و می‌گوید «فقط همین را داریم». روی شیشه‌ای كه به گفته دكتر محلول ضدعفونی‌كننده است با خودكار نوشته شده است صلواتی! می‌گوید: این تنها كاری است كه در این اوضاع از ما برآمده است. این كه محلول‌ها را در شیشه‌های كوچكی تهیه كنیم و به صورت صلواتی به مردمی كه خواهان آن هستند بدهیم. از وقتی هم بخشنامه كرده‌اند كه ماسك نفروشید ما هم ماسكی نخریدیم كه به مردم بدهیم. حالا هم كه می‌گویند ژل و محلول ضدعفونی‌كننده توزیع كرده‌ایم و نكرده‌اند فقط مردم را مقابل ما داروخانه‌ها قرار داده‌اند. خیلی‌ها در همین داروخانه رو به روی ما ایستاده و اتهام كم فروشی زده‌اند. فكر می‌كنند همان آقایی كه در تلویزیوشن اعلام كرده به همه داروخانه‌ها ژل داده‌ایم درست می‌گوید و ما ژل‌ها را برای دوستان و آشنایان‌مان خرج كردیم!  این گلایه ثابت چند داروخانه‌داری است كه دیروز در منطقه جنوب شرق تهران به آن سر زده‌ایم. یكی دیگر از آنها داروخانه دكتر ایرانپور در بلوار ابوذر است. در ورودی این داروخانه ــ كه اتفاقا جنب یك مركز درمانی است ــ نوشته‌ای الصاق شده با این مضمون كه «ژل عفونی‌كننده موجود است.» از متصدی این داروخانه سراغ ژل می‌گیرم و جواب می‌شنوم كه نوشته مربوط به هفته گذشته است و در حال حاضر موجود ندارد.