از بازنشسته‌ها استفاده نکرده‌ام!

عوامل جدیدترین ساخته بهروز افخمی برای تلویزیون از ویژگی‌های این سریال می‌گویند

از بازنشسته‌ها استفاده نکرده‌ام!

مگر می‌شود درباره سیل گفت و مردم به یاد تلخی‌های حوادث اواخر سال 97 و بهار سال 98 نیفتند؛ سیلی که خانه‌ و زندگی خیلی‌ها را ویران کرد. گرچه این اتفاق تلخ بود، اما در کنار آن شاهد همدلی و اتحاد میان مردم هم بودیم، زیرا عده‌ای بدون آن‌که به خطرات این مساله فکر کنند، برای کمک به مناطق سیل‌زده رفتند و حالا بهروز افخمی ‌این موضوع را دستمایه ساخت یک سریال تلویزیونی کرده که هم نگارش را به عهده دارد و هم کارگردانی را. البته افخمی ‌جزو کارگردانان گزیده‌کار در تلویزیون است و تا به امروز سریال‌های کوچک جنگلی و فصل اول سریال عملیات 125 را کارگردانی کرده و از آخرین کارش در تلویزیون هشت سال می‌گذرد. او حالا سریال تلویزیونی رعد و برق را به تهیه‌کنندگی داوود ‌هاشمی ‌تهیه می‌کند که موضوع آن سیلی است که مردم استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان گرفتار آن شده بودند. به گفته نویسنده و کارگردان سریال، بخشی از این سریال تلویزیونی که به سفارش شبکه پنج تولید می‌شود، بهمن و اسفندماه ضبط شده و گروه تعطیلی یک ماهه داشتند تا افخمی ‌فرصت داشته باشد نگارش بقیه فیلمنامه را تکمیل کند و دوباره ضبط سریال از اواسط همین ماه آغاز می‌شود. از نکات قابل تامل در این سریال، تعدد لوکیشن‌ها و بازیگران سریال است که در 25 قسمت تولید می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی شهرام قائدی، مرتضی کاظمی، مهدی زمین‌پرداز، محمد مختاری، مزدک رستمی، حسن اسدی، ویدا موسوی، امیر موسوی، پوریا منجزی و ... بازی می‌کنند. البته تعدادی از بازیگران هم در مرحله نهایی‌شدن برای این سریال هستند. به همین دلیل روزنامه جام‌جم اولین گفت‌و‌گوی اختصاصی درباره سریال رعد و برق را با بهروز افخمی‌انجام داده است. همچنین با مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج، تهیه‌کننده و بازیگر سریال هم به گپ‌وگفت نشسته‌ایم.

 آخرین سریال شما، فصل اول سریال عملیات 125 بود که همان زمان هم دست روی موضوع آتش‌نشانان گذاشته بودید که درباره‌شان به این شکل کار نشده بود و حالا سیل را دستمایه قرار داده‌اید، چطور سراغ چنین سوژه‌ای رفتید؟
اواخر سال 97 و اوایل 98 مردم برخی از استان‌ها درگیر ماجرای سیل شدند و می‌توان گفت همه ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. البته موضوع سیل به خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان منجر شد، زیرا دریاچه‌ هامون دوباره جان تازه‌ای به خودش گرفت. گرچه موضوع سیل، حوادث خودش را هم در برخی استان‌ها داشت، ولی درمجموع وقتی به همه این موارد فکر کردم، دیدم می‌شود یک سریال حادثه‌ای و پرماجرا نوشت و کارگردانی کرد. سریالی که پر از ماجراها و خطرات و لحظات به‌یادماندنی باشد. به همین دلیل دست به کار شدم و فیلمنامه سریال تلویزیونی رعد و برق را با موضوع سیل نوشتم. البته نباید این مساله را نادیده گرفت که موضوع سیل باعث شد تا شاهد رشد و رونق کشاورزی هم باشیم.
 یعنی شما در سریال رعد و برق نمی‌خواهید به خرابی خانه‌ها که خروجی سیل بی‌امان بود، بپردازید؟
 مگر می‌شود درباره سیل سریال ساخت و به حوادث آن نپرداخت؟! ما از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کردیم و آن هم مساله امید است. گرچه خانه‌ها خراب شدند، اما همین مساله باعث شد دولت را وادار کند تا کاری برای خانه‌های مردم کند؛ خانه‌هایی که بیمه هم نداشتند. برخی خانه‌ها با وام‌های کم‌بهره ساخته شد و بهتر از قبل. کارخانه‌ها فعال شدند، چراکه باید اثاثیه منازل تهیه می‌شد. نگاه من در سریال، مبحث امید و امیدبخشی است. زیرا با وقوع سیل ما شاهد اتفاقات خیلی خوب هم بودیم. عده‌ای بی‌آن‌که کسی آنها را وادار کند به کمک مردم رفتند. همه این موارد انگیزه‌ای برای من شد تا به سمت سریال‌سازی بروم.
 اما شما بارها تاکید کرده اید که خیلی علاقه ای به سریال سازی ندارید.
بله، علاقه ای به سریال سازی ندارم، زیرا عمر زیادی از آدم می‌گیرد. گاهی یک تا دو سال باید درگیر بود. اما وقتی با موضوع حادثه‌ای و هیجانی رو به رو می‌شوم که می‌توانم از این طریق جوانان را سرگرم کنم، دیگر طاقت نمی آورم و داوطلبانه این کار را انجام می‌دهم.
 برای به تصویرکشیدن خانه‌هایی که در سیل فرو رفته‌اند، از جلوه های ویژه بهره می برید یا لوکیشن ها را بازسازی کرده‌اید؟
واقعیت این است برای خانه‌های آب گرفته که قهرمانان قصه با آن روبه‌رو می شوند در برخی موارد لوکیشن‌ها را بازسازی کرده‌ایم. در برخی صحنه‌ها کارهای کامپیوتری انجام می‌شود. البته صحنه‌های بزرگ و سنگین در چند لایه کار می‌شوند و ما از فیلم‌های مستند که نشانگر صحنه سیل است، استفاده می‌کنیم و آنها را در لایه‌هایی از کار که با جلوه های ویژه طراحی می‌شود، ترکیب خواهیم کرد. در مجموع از روش‌های جدید کارهای کامپیوتری استفاده می‌کنیم که در سال های اخیر تعداد متخصصان این امر بیشتر شده‌اند. در مجموع علاقه‌مندم مخاطبان را با یک اثر حادثه‌ای و هیجانی رو‌به‌رو کنم.
 شما برای ساخت سریال عملیات 125 به سراغ بازیگرانی رفته بودید که چهره نبودند و از آنها بازی‌های رئال می‌گرفتید. آیا این اتفاق هم در سریال رعد و برق می افتد و سراغ چهره‌هایی می‌روید که دستمالی‌شده نیستند؟
در این سریال هم این کار را انجام می دهم. دلیلش این است که در آثار حادثه‌ای نمی‌توانید از پیرمردهایی که سن شان زیاد شده و همچنان نقش جوان را بازی می کنند، استفاده کنید، به‌خاطر این‌که به لحاظ بدنی آمادگی ندارند و باید از جوانان کم سن و سال استفاده کرد. اما در کنار بهره‌بردن از بازیگران جوان از بازیگران مشهور هم استفاده می‌کنم.
 از هنرمندان استان های گلستان، خوزستان و لرستان هم برای بازی در این سریال دعوت
کرده اید؟
بله، از بچه‌های تئاتر این سه استان استفاده کرده‌ام. در مجموع این سریال پربازیگر و پرلوکیشن است و سراغ بازیگران بااستعداد جوان هم رفته‌ام.
 فکر می‌کنید بتوانید با سریال رعد و برق مخاطبان را غافلگیر کنید؟
تلاشم را می کنم. در ضمن این سریال از این زاویه برای مردم جالب و متفاوت است که بینندگان در آن شاهد کمک مردم به هم هستند و می‌توانند شاهد یک سریال ماجراجویانه و حادثه‌ای باشند که در کنارش هم لحظات کمدی قرار دارد. به هرحال افرادی که از تهران به مناطق سیل زده رفته بودند و این جرات را داشتند تا چنین کار جسورانه‌ای انجام بدهند، قابل تقدیر هستند.
 در آن مقطع که سیل رخ داد، عده ای در فضاهای مجازی حضور مردم تهران و رفتن آنها را به مناطق سیل زده دستمایه شوخی قرار داده بودند. آیا به این مساله هم می‌پردازید؟
بله. ما به چنین اتفاقاتی می پردازیم و اتفاقاً تمسخر هم خواهیم کرد. البته باید به این موضوع اشاره کنم که مردم استان لرستان، پلدختر، ترکمن‌ها، استان گلستان و ... نسبت به مساله سیل بیگانه نیستند و در این زمینه با تجربه هستند و ما به این موارد هم می پردازیم.
 پس فضای رعد و برق برای مخاطبان تلخ نیست؟
نه، فضای حاکم بر کار تلخ نیست و یک سریال حادثه‌ای، هیجان‌انگیز با رگه‌های کمدی است. من برای ساخت این سریال دو مدل فیلم خارجی هم مد نظر
داشتم.
 شرایط کار چطور است، آیا در این روزهای کرونایی هم ضبط می‌کنید؟
ضبط این سریال از بهمن شروع شد و ما در بهمن و اسفند، چهار اپیزود از سریال به مدت 150 دقیقه را ضبط کردیم و کار به مدت یک ماه تعطیل شد تا من روی فیلمنامه کار کنم. از 15 اردیبهشت ضبط شروع می‌شود
و احتمالا با بخش‌های خوزستان شروع می‌کنیم.



از پیرمردها استفاده نکرده‌‌ام!
بهروز افخمی‌ کارنامه رنگارنگی در عرصه نگارش، کارگردانی و اجرا دارد. البته او سختگیری‌های خودش را هم در کار دارد و راحت تن به هر کاری نمی‌دهد. ضمن این‌که در تلویزیون دست روی موضوعاتی می‌گذارد که کارگردانان به سمت آن نرفته باشند. قبل از این‌که او سریال عملیات 125 را کارگردانی کند، کسی درباره آتش‌نشانان کار نکرده بود و حالا دست روی موضوع سیل گذاشته است. او برای ساخت سریال رعد و برق نه تنها برخی از لوکیشن ها را برای ساخت سریال بازسازی کرده، بلکه قرار است در کنار بهره‌بردن از جلوه های ویژه کامپیوتری از  مستندهای سیل هم استفاده کند.



سریالی با تعدد بازیگران و لوکیشن
داود هاشمی، تهیه‌کنندگی سریال رعد و برق را به‌عهده دارد که تا امروز سریال‌هایی همچون پرستاران، پنج کیلومتر تا بهشت، عملیات 125 و ... را تهیه کرده است. وی درباره این سریال می‌گوید: بهروز افخمی از آن دسته کارگردانانی است که سینمایی کار می‌کند؛ به‌طور مثال گروه با سختی در جنگل‌های علم‌کوه قرار می‌گیرند اما زمان مفید تصویربرداری کمتر از سه چهار دقیقه است. او به‌راحتی از ضبط پلان‌ها نمی‌گذرد و در کیفیت کار اغماض نمی‌کند. در این پروژه شاهد همکاری بی‌دریغ مدیران وزارت نفت و استاندار خوزستان و مدیران وزارت نیرو و استاندار استان گلستان هستیم
که اگر همکاری این عزیزان نبود ما
توان تصویربرداری در لوکیشن‌های خاص را نداشتیم.
او درباره استفاده از جلوه‌های ویژه بصری تاکید می‌کند: ابتدای تولید با آقای افخمی صحبت کردیم و به این تصمیم رسیدیم که همه صحنه‌ها را بازسازی کنیم مگر در شرایطی که امکان بازسازی وجود نداشته باشد و از جلوه‌های ویژه بصری استفاده کنیم. البته بازسازی خانه‌هایی که مملو از آب است بسیار سخت  
است.
هاشمی در ادامه می‌افزاید: قصه سریال رعد و برق هم پر‌بازیگر ‌است و هم پر‌لوکیشن. از 70 بازیگر برای این سریال بهره می‌بریم. در این سریال مخاطبان فقط با یک خانواده رو‌به‌رو نیستند، بلکه چند خانواده هستند و شخصیت‌های قصه زیاد است. حوادثی که در این سریال به تصویر می‌کشیم به‌هیچ‌وجه تخیلی نیستند و همه واقعی هستند.



ایفای نقش خاکستری
مزدک رستمی، یکی از بازیگران اصلی سریال رعدوبرق است که درباره حضورش در این مجموعه و نقشی که ایفا می‌کند به جام‌جم می‌گوید: من نقش کاوه را بازی می‌کنم. به هر حال هر نقشی نکات مثبت و منفی دارد و به نوعی می‌توان گفت شخصیتی خاکستری دارد که شاید به نوعی بتواند قهرمان داستان هم باشد. اما در یک جمله می‌توانم بگویم شاید مشابه این نقش را تا به حال در هیچ سریالی از تلویزیون ندیده باشید. فکر می‌کنم بهترین توصیفی که از نقش کاوه می‌توانم داشته باشم، همین است.
وی در ادامه درباره شرایط کار در مناطق سیل‌زده هم عنوان می‌کند: ما قریب یک ماه و نیم کار کردیم، اما هنوز به نقاط عطف قصه نرسیده‌ایم. به دلیل بیماری کرونا هم که کار متوقف است. با این حال در همان مدت هم در شرایط بسیار سختی به لحاظ جغرافیایی کار کردیم. البته بخش هایی از کار در تهران است، اما عمده کار در مناطق سیل‌زده در شمال و جنوب کشوراست. اما با همیاری گروه کار
و به خصوص آقای افخمی که نقطه عطف کار هستند، کار به خوبی
پیش می‌رود‌.
بازیگر سریال «هشت و نیم دقیقه» درباره همکاری‌اش با این کارگردان می‌افزاید: رعدوبرق، نخستین همکاری من با آقای افخمی است و می‌توانم بگویم کار کردن با چنین کارگردانی فوق العاده بود. چون انسان فرهیخته و با دانش و باسوادی است که با بازیگران بسیار همراه است و تعامل بسیار خوبی با هم داشتیم.
رستمی در پایان هم درباره پیش‌بینی‌اش از بازتاب مخاطب هنگام پخش سریال تاکید می‌کند: ممکن است در کاری همه عوامل خوب باشد، اما همدلی وجود نداشته باشد. خوشبختانه در این سریال چه پشت دوربین و چه مقابل دوربین همدلی وجود دارد. به نظر من وقتی این همدلی وجود داشته باشد و افراد کاربلد هم سر جای خودشان قرار بگیرند، می توان انتظار داشت کار خوب و پربیننده‌ای باشد و نظر مخاطب را هنگام پخش اقناع کند.


نشان دادن تصاویر و حرف‌های ناگفته
مصطفی رضوانی، مدیرگروه فیلم و سریال شبکه پنج در پاسخ به این سوال که چطور شد بخش فیلم و سریال شبکه پنج بعد از چند سال دوباره احیا شده، توضیح می‌دهد: از زمانی که شبکه پنج تغییر ماموریت به شبکه اقتصاد را داد، فیلم و سریال متوقف شد، اما با بازگشت دوباره ماموریت و تغییر نام شبکه، فیلم و سریال احیا شد و سال‌های 96 و 97 یکی دو تا سریال ساخته که از شبکه‌های دیگر پخش شد. از اواخر سال 97 مجوز تولید سریال در این شبکه رونق بیشتری گرفت. اولین خروجی جدی ما سریال پدر پسری است که ماه رمضان پخش می‌شود و سریال رعد و برق را هم در‌ مرحله تولید داریم.
وی ادامه می‌دهد: رعد و برق یک سریال حادثه‌ای حماسی است و قصد داریم به اتفاقات این ماجرا بپردازیم که بخشی را مردم از آن بی‌اطلاع هستند. همچنین تصویرگر حرکت دسته‌جمعی باشیم که از سوی مردم، جهادگران و برخی مسؤولان در بر‌طرف کردن مشکلات مردم که ناشی از سیل بود، صورت گرفته بود. در این اتفاق مردم مجاهدت‌های برخی از دستگاه‌ها را کمتر متوجه شدند و آن هم زحمات مدیرانی اعم از مدیر سدها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و ... بود. همچنین کمتر کسی از قطع سیگنال‌های سراسری در استان‌های سیل‌‌زده خبر دارد که سیمای مراکز استان‌ها زحمت زیادی کشیدند، اما مردم بی‌اطلاع از این ماجرا هستند. در مجموع سعی می‌کنیم یک سریال 25 قسمتی جذاب را برای مردم به تصویر بکشیم.
رضوانی در پاسخ به این سوال که چطور شد برای کارگردانی، بهروز افخمی را انتخاب کردید، می‌گوید: فیلمنامه اولیه را خود ایشان ارائه کردند و بعد کار را سپردیم که جزو کارگردانان حرفه‌ای هستند.
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج با  اشاره به دیگر اقدامات جدید این گروه عنوان می‌کند: ده سریال در مرحله نگارش داریم. یک سریال که اسپین آف از سریال روزگار جوانی است، نوشته می‌شود که برگرفته از قصه دانشجویان دهه 70 و 80 است. سریال ساعت 11، اپیزودیک است و به ماجراهای یک تاکسی شبانه اختصاص دارد که با حضور هر مسافر یک داستان جدید رقم می‌خورد. زیر پونز یک سریال دیگر است که به فضای تولید و کسب و کار می‌پردازد و این سریال کمدی را سهیل موفق کارگردانی خواهد کرد. در‌مجموع چند سریال دیگر هم داریم که همه در مراحل نگارش هستند و می‌خواهیم اتفاق جدیدی در بدنه سریال‌سازی شبکه پنج رخ بدهد و از جوانان دعوت می کنیم. همچنین سیت‌کام (کمدی موقعیت) را می‌خواهیم در شبکه پنج راه‌اندازی کنیم، زیرا مردم خاطرات زیادی از سریال‌های طنز این شبکه داشتند که حرف زیادی برای آنها داشت.