کرونا سینما   را  گران می‌کند؟

در حالی زمزمه هایی مبنی بر گران شدن بلیت سینماها شنیده می شود که برخی تهیه کنندگان معتقدند بهتر است اکران آنلاین را جدی گرفت، چون جامعه آماده سینما رفتن نیست

کرونا سینما را گران می‌کند؟

این یک پیشنهاد است، فقط یک پیشنهاد. اما هر پیشنهادی می تواند گام بردارد به سمت عملی شدن و اتفاقات تازه‌ای را رقم بزند. از یک سو سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز پیشنهاد کرده قیمت بلیت سینما شناور شود و از سوی دیگر هم زمزمه هایی مبنی افزایش صد در صدی بلیت سینماها شنیده می شود. اخبار غیر رسمی که اصولا هم با کمی تغییر بدل به اخبار رسمی خواهند شد، می گویند قیمت بلیت سینما از 15 به 30 هزار تومان خواهد رسید تا سینما تلاش کند خسارت های ناشی از تعطیلات کرونایی خود را جبران کند. هر چند هنوز جلسات رسمی برای تصمیم گیری در این باره برگزار نشده است، این سوال را با برخی افراد مرتبط با موضوع مطرح کردیم که به نظر آنها افزایش بلیت سینما آن هم در شرایطی که پس از بازگشایی، مردم تا مدت ها به سینما اعتماد نخواهند کرد می تواند تصمیم درستی باشد یا نه؟

مردم را به لحاظ روحی آماده کنید
رضا سعیدی پور، عضو هیات مدیره انجمن سینماداران گمانه‌زنی های مطرح شده درباره شرایط بازگشایی سینماها را غیرقابل استناد دانست. او به جام جم گفت: هرآنچه که امروز از سوی مدیران و صاحبان سالن‌های سینما برای دوران پساکرونا مطرح می شود، صرفا پیشنهادهایی است که باید به تصویب برسد. زمان بازگشایی سینماها، شرایط نشستن در صندلی ها، قیمت بلیت سینماها و بسیار گمانه‌زنی های دیگری که در این رابطه به وفور مطرح می شود هیچ‌کدام قابل استناد نیست و باید منتظر جلسه شورای صنفی اکران ماند و تصمیم نهایی شد. چرا که اگر قرار بر تغییر قیمت بلیت باشد باید تمام صنوف درباره آن نظر بدهند و درنهایت مبنا نظری است که این شورا ارائه می دهد.
او افزود: با توجه به شرایط فعلی نمی توان چشم‌انداز دقیقی از آینده سینما داشت. شما به چین نگاهی بیندازید. در چین حتی الان هم که سالن ها باز شده باز مردم استقبالی از آن نمی‌کنند که دلایل متعددی برای این عدم استقبال ذکر می‌شود، اما قدر مسلم این است که تمام ما در ایران زندگی می‌کنیم و از وضعیت فعلی مردم آگاه هستیم. به اعتقاد من حتی اگر فیلم خوبی اکران شود، قیمت بلیت ارزان شود، تمهیدات بهداشتی در عالی ترین سطح انجام شود و هر اقدامی صورت گیرد که مردم در دوران پسا کرونا مثل دوران قبل از آن باشد فایده ای ندارد. از مردمی که دو ماه است از پس اندازشان خرج می کنند و به لحاظ روحی دچار وسواس و آشفتگی شده‌اند نمی توان توقع داشت که مثلا یک ماه دیگر به سالن سینما بیایند و از بوفه سینما خرید کنند و فیلم ببینند. در شرایط فعلی سینما در سبد فرهنگی مردم جایی ندارد و مردم اگر پولی داشته باشند خرج خوراک و اجاره خانه و اقساط شان می کنند. در واقع پولی باقی نمی ماند که مردم آن را هزینه سینما کنند. بنابراین زمان می برد تا مردم به سالن های سینما و بهداشت آنها
اعتماد کنند.
سعیدی‌پور در پایان تصمیم گیری نهایی درباره عملکرد سینماها را منوط به جلسه وزارت ارشاد دانست و گفت: دو هفته قبل از عید فطر حتما وزارت ارشاد جلسه ای را با حضور کارشناسان این حوزه برگزار  و پیرو عملکرد سینماها تصمیم‌گیری می کند.



امسال سینما نداریم
فرزاد موتمن، کارگردان و تهیه کننده سینما ضرر وارد شده به سینما را جبران ناپذیر دانست. او به جام جم گفت: هیچ پیش بینی‌ای در خصوص آینده ندارم. کرونا نه تنها اقتصاد و صنایع ایران بلکه جهان را دچار ضرر کرده است که چاره ای هم جز پذیرش آن نیست. همچنین باید پذیرفت که کرونا ابعادی بسیار وسیع تر از آنچه فکر می‌کنیم هم دارد و حتی شاید در آینده ای نزدیک آیین دستجمعی فیلم دیدن در سالن های سینما هم حذف شود. اگر قرار بود سال‌ها بعد اکران اینترنتی فیلم‌ها را شاهد باشیم، امروز با ظهور کرونا شاید خیلی زودتر به این مرحله برسیم.   
کارگردان «سراسر شب» و «آخرین بار کی سحر را دیدی» توضیح داد: به دلیل رعایت مسائل ایمنی سالن های سینما در صورت بازگشایی باید از نصف ظرفیت‌شان استفاده کنند و شاید قیمت بلیت 30 هزار تومان به این دلیل پیشنهاد شده باشد که البته بسیار گران است. البته در این مورد کارشناسان باید اظهارنظر کنند، اما از نظر من امسال سینما نداریم و این وضعیت قطعا برای فعالان بدنه سینما و کارکنان سالن‌های سینما معیشت سختی را به همراه می آورد.



قیمت بلیت شناور است
محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران بر لزوم بازگشایی سینماها تاکید کرد. او در گفت و گو با جام جم بیان داشت: نه تنها من، بلکه پیشنهاد تمام سینماداران با توجه به وضعیت اقتصاد سینما، باز شدن سالن های سینما با حفظ تمام نکات ایمنی است، اما مهم‌تر از خواست ما حفظ سلامتی مردم است و این‌که درنهایت چه تصمیمی به صلاح مردم و حفظ جانشان است.
او ادامه داد: در شرایط فعلی مردم ترجیحا به اماکن عمومی و سربسته مراجعه نمی کنند و در آینده اگر سالن های سینما باز شوند قطعا باید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (به شکلی که مردم یک در میان روی صندلی‌ها بنشینند) باشد. در حقیقت در ابتدای امر مردم باید به حفظ سلامتشان در سالن های سینما اعتماد کنند. این مساله در اولویت است و بعد می رسیم به قیمت بلیت. پیشنهاد افزایش قیمت بلیت حتی اگر عملی شود قطعا شناور است. کمااین‌که پیش از کرونا هم قیمت بلیت در تمام ایام هفته یکسان نبود و بعضی از روزها مردم با قیمت بلیت نیم بها می توانستند فیلم های موردنظرشان را در سالن ها تماشا کنند.
او در پایان تاکید کرد: تمام پیشنهادات مطرحه در خصوص چگونگی بازگشایی سینماها در جلسه ای که قرار است با حضور مسؤولان وزارت ارشاد و ستاد مقابله با کرونا برگزار شود، بررسی می شود که در نهایت ببینیم چه عملکردی به نفع مردم و سینماست. منتظر پروتکل واحدی هستیم که در نهایت در تمام سینماها به اجرا گذاشته می شود.



چاره گران شدن بلیت سینماست؟
گران شدن و نشدن بلیت سینما، شناور شدن قیمت بلیت ها و مسائلی از این دست در حالی مطرح شده‌اند که طبیعتا مدت طولانی ای حتی اگر کرونا از بین برود هم بخشی از جامعه آمادگی حضور در سینماها را
نخواهد داشت.
ضمن این‌که اصلا همین حالا هم اگر سینماها دوباره باز شوند و شرایط به حالت عادی برگردد، حتی قرار نباشد مردم یک صندلی در میان در سینما بنشینند، اما آیا در شرایط اقتصادی دوران پسا کرونا این تصمیم درستی که ناگهان قیمت بلیت‌ها دو برابر شود یا به شرایطی برسیم که بلیت سینما قیمتی شناور داشته باشد و با معیارهای طبقاتی بالا و پایین شهر درباره اش تصمیم گرفته شود؟ این مساله سال‌هاست کنسرت و تئاتر را درگیر کرده و خانواده‌ها همواره از این گفته‌اند که توان هزینه کردن برای حضور در یک کنسرت به‌طور جمعی را ندارند، اگر بلیت سینما هم قرار باشد ناگهان افزایش دو برابری را پشت سر بگذارد، مردم دیگر توان استفاده از این امکان هنری را هم به اندازه قبل نخواهند داشت. کرونا کم آسیب نزده اما نگذاریم سینما را هم به یک پدیده لاکچری بدل کند و مردمی که خود با معضلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند را از فرهنگ و هنر دور و دورتر کند.