معمای کیت‌های تقلبی کرونا

ماجرای حاشیه‌ساز واردات کیت‌های تشخیص کرونای شرکت کره‌ای را از وزارت بهداشت پیگیری کرده‌ایم

معمای کیت‌های تقلبی کرونا

 این روزها اسم Mico BioMed، بیش از هر اسم دیگری شنیده می‎شود. شرکتی که در کره جنوبی است و قرار بود به کشورمان، کیت‎های تشخیص بیماری کرونا ارسال کند. بعد اما به خاطر تحریم‎های آمریکا اجازه داده نشد تا حتی پولی به حسابشان ‌واریز شود. همین باعث شد علیرضا وهاب‎زاده، مشاور رسانه‎ای وزیر بهداشت و کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا، در حساب‎های توییتری خود  دست به اعتراض بزنند. جریان این شرکت کره‎ای اما به اینجا ختم نشد. مدارکی به دست آمده که این شرکت، اصلاً اجازه تولید کیت تشخیص کرونا نداشته، کیت‎هایی که قرار بوده، به مدت دو سال به ایران ارسال کند.
 تحریم دارو و تجهیزات پزشکی و ممانعت به ورود دارو به ایران، در شرایطی که ویروس منحوس همه کشورها را یکی پس از دیگری فتح کرده، بیش از هر زمان دیگری که نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی، احساس می‎شود، کاری ناپسند وناجوانمردانه است،  اما خرید تجهیزاتی که مجوز رسمی تولید در کشور مبدا را هم ندارد، مسأله عجیبی است. در سایت رسمی سازمان غذا و داروی کشور کره جنوبی، به نشانی www.mfds.go.kr تنها پنج شرکت که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند، اجازه تولید کیت‎های تشخیصی وزارت بهداشت را دارند. شرکت‎هایی به نام‌های، Power check، Allplex tm، Standard tm، Real -q و diaplexq و اثری از شرکت mico BioMed  در لیست شرکت‎های مجوزدار دیده نمی‎شود.
شرکتی که طبق ادعای جهانپور و وهاب‌زاده مسوول رساندن کیت‎های تولیدی به کشورمان بوده است. حال سوال این است شرکتی که خود اجازه تولید محصولی در کشور خودش را ندارد، چطور می‎تواند، محصولی را تولید و به کشورهای دیگر ارسال کند؟ علیرضا وهاب‎زاده در این باره به
جام جم می‎گوید: نام این شرکت، در کره جنوبی، به نام دیگری ثبت شده است و در کشورهای دیگر به این نام فعالیت می‏کند. نامی که البته وهاب‏زاده نمی‎داند ‌ چیست!  او توضیح می‎دهد پیش‎فاکتور فروش کیت به کشورهای دیگر را هم دیده است. اگر از او‌ درباره مجوز تولید بپرسید، می گوید: «وزارت بهداشت، درخواست واردات نداده و شرکتی به نام kbc این درخواست را داده است. بروید از آنها بپرسید.»
تایید شده است‌
 شاید سوال پیش بیاید وزارت بهداشت که حافظ سلامت شهروندان است، چرا به این نکته مهم توجه نکرده است؟ سپیده گلباف، مسوول ادارات و تامین فرآورده‌های تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در این باره به جام‌جم می‎گوید: «تصمیم‎گیری برای خرید کیت‎ها به عهده سازمان غذا و دارو نیست و کمیته‎هایی که در وزارتخانه هستند، درباره خرید تجهیزات پزشکی و البته کیت‎های تشخیصی هم آنها تصمیم‎گیری می‎کنند.» البته گلباف تاکید می‎کند اگر کمیته تصمیم‎گیری، حکم به خرید کیت‎های کره‎ای داده است، پس این کیت‎ها مجوز تولید داشته‎اند. او تاکید می‎کند کیت‏های این شرکت، تاییده تولید در کره جنوبی را داشته است و منبعی که ما به او معرفی می‎کنیم، یعنی لیستی را که در سایت سازمان غذا و داروی کره جنوبی منتشر شده است، ‌ زیر سوال می‎برد. این روزها اما همه از تولید کیت‎های تشخیص بیماری کرونا در کشور می‎گویند. این که دانشمندان جوان ایرانی قادر به تولید شده‏اند و این اخبار خوش یعنی دیگر نیازی نیست، از هیچ شرکت خارجی، حتی شرکت‏هایی که مجوز دارند هم کیت تشخیصی بخریم. گلباف اما می‎گوید:
 تا به حال هیچ تولیدکننده داخلی، کیت‎های تولیدی در اختیارمان نگذاشته است. او البته تاکید می‎کند باید بین تولید کیت‎های تشخیصی و نیاز در بازار، تعادل برقرار کرد و یکی از دلایل واردات کیت‎ها هم همین است. به جز این، کیت‏های تشخیصی، دارای فناوری پیچیده و فنی هستند که هر کدام با سیستمی محیطی و ویروسی سازگاری دارد، بنابراین شرایط و نیاز امروز کشور، حکم به واردات داده است. حال که تولیدات شرکت کره‎ای تو زرد از آب درآمد، شاید این ‏نگرانی در دل همه بیفتد که از قبل، تولیدات این شرکت وارد ایران شدند. احسان مصطفوی، مسوول پایگاه تحقیقاتی انستیتوپاستور ایران اما تاکید می‏کند: هیچ کیت تشخیصی از این شرکت به ایران وارد و توزیع نشده است.