انعكاس «نور» در رسانه‌های خارجی

انعكاس «نور» در رسانه‌های خارجی


 رادیو فرانسه در گزارش خود ضمن اشاره به موفقیت سپاه‌پاسداران در پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران و قرار گرفتن آن در مدار زمین تاكید كرد:  «پرتاپ این ماهواره در حالی انجام می‌گیرد كه تنش‌ها میان ایران و آمریكا بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشكی تهران در حال افزایش است. مقامات آمریكایی گفته‌اند كه نگران این موضوع هستند كه فناوری بالستیك دوربرد تهران برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین می‌تواند برای پرتاب كلاهك هسته‌ای نیز استفاده شود. تهران ادعاهای ایالات متحده مبنی بر این‌كه چنین فعالیتی، پوششی برای توسعه موشك‌های بالستیك است را رد و ادعا می‌كند كه ایران هرگز توسعه سلاح‌های هسته‌ای را دنبال نكرده است.»
روزنامه نیویورك‌تایمز نیز در این خصوص نوشته است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام كرد كه نخستین ماهواره نظامی ایران با موفقیت پرتاب و در مدار زمین قرار گرفته است. این آزمایش غافلگیرانه، در بحبوحه منازعات ایران و ایالات متحده رخ داده است. پنتاگون و وزارت خارجه آمریكا هنوز بیانیه‌ای رسمی در این خصوص منتشر نكرده‌اند اما كارشناسان آنها نگرانی‌هایی در این خصوص دارند! آنها نگرانند این ماهواره بتواند به ایران در توسعه موشك‌های بالستیك بین قاره‌ای كمك كند.»
نشریه صهیونیستی «اورشلیم پست» نیز ضمن انتشار خبر آزمایش موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران، نتوانسته است نگرانی شدید خود را از این دستاورد بزرگ دانشمندان و نیروهای مسلح كشورمان كتمان كند: «ایران قصد دارد توان خود را در دریا، زمین و هوا تقویت كند. آنچه اخیرا صورت گرفت، بخشی از یك پروژه پیشرفته و یك برنامه‌ریزی قبلی درخصوص توسعه توانایی‌های فضایی ایران است. در این خصوص ایران با كشورهای دیگر نیز همكاری‌هایی را صورت می‌دهد. سپاه‌پاسداران نیروهای دریایی آمریكا را در خلیج‌فارس آزار می‌دهد! و علاوه بر آن، وجودش نیز تهدیدی برای اسرائیل محسوب می‌شود.»
خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود تاكید كرده است: «آزمایش موفقیت‌آمیز ماهواره نور در ایران، درست زمانی صورت می‌گیرد كه منازعات ایران و آمریكا در منطقه (غرب آسیا) به نقطه اوج خود رسیده است. ایالات متحده آمریكا بارها نگرانی خود را از این اقدامات اعلام كرده است. واشنگتن هراسان است كه ایران این توانایی را در پرتاب كلاهك‌های هسته‌ای به‌كار گیرد. این در حالی است كه ایران همواره ادعای آمریكا را تكذیب كرده و اعلام كرده است هرگز درصدد تولید سلاح هسته‌ای نیست.»