جز  او  پناهی نیست

کرونا چه تاثیری بر حال و هوای معنوی دنیا گذاشت؟

جز او پناهی نیست

کرونا روزهای سختی را برایمان به ارمغان آورد؛ روزهای سخت و عجیبی که پیش از این کمتر تجربه کرده بودیم، اما این بیماری هم مثل هر اتفاق دیگری نشانمان داد که هر لیوان کم‌آبی، بالاخره نیمه پری هم برای تماشا دارد که کرونا هم از این ماجرا مستثنا نبود. پیامدهای ویروس کرونا آنقدر در جوامع کشورهای مختلف بر مردم کشورها تاثیرگذار بود که توانست ابعاد مختلفی از وجوه انسانی و ذاتی آدم‌ها را نشانمان بدهد و قریب به اتفاق همه آدم‌های دنیا به این نتیجه رسیدند که هیچ‌کس جز خدا نمی‌تواند کمک‌حالمان باشد و شاید این نیمه پر لیوان ویروس کرونا بود. در واقع بحران کرونا، علاوه بر این که اتحادهایی را در حوزه سلامت و درمان بین کشورهای مختلف به وجود آورده است، از لحاظ فکری و اعتقاداتی هم توانست دریچه‌هایی جدیدی را به روی مردم باز کند؛ آنقدر که اتفاقات معنوی نادری پس از سال‌ها در بعضی از جوامع و کشورها افتاد و آدم‌ها به رو‌ش‌های مختلفی آن را به زبان آوردند و ابراز کردند.

این نوای دلنشین
اینطور که معلوم است، برای اولین بار در تاریخ، دولت آلمان به درخواست مردم اجازه داد تا  اذان از مناره‌های برخی مساجد شهرهای این کشور پخش شود. مسجد دویسبورگ که وابسته به مرکز فرهنگی اتحادیه ترک اسلامی برای امور دینی است و همچنین مسجد هانوفر وابسته به یکی دیگر از سازمان‌های جامعه اسلامی آلمان است، در زمان‌های مختلف و به مناسبت‌های متفاوت، نوای اذان را در سطح منطقه‌شان پخش کردند تا مردم مسلمان روحیه بگیرند و برای ادامه مبارزه با بیماری  کرونا از خدا کمک بخواهند؛ کاری که پیش از این تا به حال انجام نشده بود. انگار بیماری کرونا توانسته است همه مسوولان را نرم کند تا از هر روشی، حتی اگر باب میلشان هم نباشد برای مقابله با کرونا و بالابردن روحیه اهالی شهر استفاده کنند.  ممنوعیت پخش صدای اذان از مساجد، امری تقریبا فراگیر در کشورهای مختلف است. این ممنوعیت در اسپانیا هم آنقدر به چشم آمده که حالا بعد از مدت‌های طولانی، صدای اذان از مساجد مناطق مسلمان‌نشین اسپانیا پخش شده است، آبیدال، بازیکن سابق بارسلونا واکنش نشان داده است؛ او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشته:500 سال است که صدای اذان در اسپانیا ممنوع شده ، اما دیشب دوباره این صدای زیبا بازگشت. اذان زیباست و حس فوق العاده‌ای دارد؛ سبحان ا...، ا... اکبر.



تقدیر متفاوت
در این روزهای همه‌گیری کرونا، در همه‌جای دنیا، مردم به شکلی از پزشکان و دیگر کادر درمان تشکر کرده‌اند. عده‌ای  همزمان  با شعاردادن و شعرخواندن در خانه‌ها و بیرون‌آمدن از پنجره‌هایشان، عده‌ای با انتشار نوشته‌هایی از ته قلبشان در فضای مجازی، عده‌ای با حمایت‌های مالی و معنوی از خانواده‌های کادر درمان؛ اما شهرداری برخی از شهرهای هلند مانند آمستردام ، راه متفاوتی را برای قدردانی از آنها و یادآوری اهمیت کارشان انتخاب کرده است. در بعضی از بیلبوردهای سطح شهر آمستردام، آیه‌ای از سوره مائده قرآن کریم نوشته‌اند با این مضمون که: هرکس انسانی را از مرگ رهایی ببخشد، گویی همه مردم را زنده کرده است؛ نوشته‌ای که با استناد بر قرآن کریم، مردم شهر را به تفکر انداخته و ارزش بالای پزشکان و کادر درمانی را با دلیلی قوی یادآوری کرده است.



توصیه‌های قرآنی
اورسلا گارزا پپاندرا، سرپرست آمریکایی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری توصیه‌ای معنوی و قرآنی برای سپری‌کردن با آرامش این روزهای سخت کرونا به مردم دنیا کرده است. او در صفحه اینستاگرامش، برای گذراندن سختی‌های زمان شیوع ویروس کرونا، به آیه ششم از سوره شرح در قرآن کریم استناد کرده و تصویری از این آیه با مضمون «ان مع العسر یسرا» به معنی همانا به همراه هر سختی، آسانی خواهد آمد را منتشر کرد؛ وعده‌ای که خداوند به بندگانش برای تمام شدن روزهای سخت می‌دهد. او در کنار این عکس  نوشت: باشد که ا... سختی‌هایی  را که
به شما آسیب می‌رساند رفع کند و لبخندی که در چشمان شما می‌درخشد را برگرداند.



دینی برای تمام دوران
مقالات علمی در سراسر دنیا هم نتوانسته‌اند از تاثیرات مثبت دین و اسلام در برابر چنین بحرانی به راحتی بگذرند. روزنامه نیویورک‌تایمز، مقاله‌ای درباره توصیه‌های بهداشتی اسلام برای در امان‌ماندن از ویروس کرونا منتشر کرده است؛ این مقاله که نوشته استادیار ادیان دانشگاه لوتران کالیفرنیا است، عنوان کرده که اسلام چه شیوه‌های بهداشتی برای منع شیوع کرونا دارد و دستورات بهداشتی اسلام چطور می‌تواند آسیب کرونا را کاهش دهد. او در بخشی از مقاله‌اش نوشته که در این زمان، آموزه‌های اسلامی با تاکید بر پاکی بدن می‌توانند در کنار اهمیت اقدامات بهداشتی- یعنی استفاده از صابون یا ضدعفونی‌کننده دست- در کاهش آسیب‌پذیری فرد در برابر ویروس کمک کنند. در بخشی از این مقاله آمده که نحوه جلوگیری از شیوع بیماری نشان می‌دهد که چگونه شست و شوی آیین اسلامی معروف به وضو، ممکن است به گسترش یک پیام بهداشتی خوب کمک کند.


تاثیر دعای دسته‌جمعی
در این بحران تقریبا  همه کشورها درگیر ماجرا شدند، اما در روزهای اول شیوع ویروس در ایتالیا جهش بالایی داشت و همه  ترسیده بودند. تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان از این بیماری روز به روز بالاتر از روال عادی بود و همه مردم ایتالیا به حالت اضطرار رسیده بودند. اضطرار به جایی رسید که همگی و با یک قرار دسته‌جمعی، در یکی از خیابان‌های شهر به سجده افتادند و از خدا برای حل این مشکل کمک خواستند. انگار همه در این موضوع که دعای دسته‌جمعی تاثیر بالایی برای استجابت دارد آگاه هستند. آنقدر که از این گونه دعاهای دسته‌جمعی در این مدت کم ندیدیم. مثلا تصاویر خودروها و سرنشینان، با چراغ‌های روشن و در حال خواندن دعا با صدای بلند و یکنواخت، در پارکینگ یکی از بیمارستان‌های منطقه جورجیا در آمریکا هم بازخورد فراوانی داشته است. آنها با این کار به طور هماهنگ، برای سلامتی کادر درمان و رهایی بیماران از کرونا دعای دسته‌جمعی خواندند و از خدا کمک خواستند.



باورهای پاک
کرونا به همه نشان داد که گاهی از دست هیچ‌کسی جز خدا کمکی برنمی‌آید. این موضوع را به سادگی می‌شود در حرف‌ها و سخنان خیلی از اندیشمندان، استادان و دانشمندان جهان دید. آنقدر که یکی از استادان دانشگاه کانادا از دعا و کمک از خدا برای مقابله با ویروس کرونا حرف زده و مقاله‌ای در این‌باره منتشر کرده است. او در این مقاله خود و خانواده‌اش را افرادی بی‌دین معرفی می‌کند که صرفاً با قواعد اخلاقی زندگی خود را جهت می‌دهد، اما چالش کرونا سبب جلب توجه او به دین و ارزش‌های دینی همچون دعا شده است. او می‌گوید اگر با خود صادق باشم، دعاهایی را که از کشیش کلیسا شنیدم دوباره با پدر و مادرم می‌خوانم. این کشیش در مورد چگونگی یک خدای مهربان که می‌خواهد گرسنه‌ها را تغذیه کند، تنهایی را آرام کند و ملت‌ها را شفا بخشد سخن می‌گفت. اینطور که معلوم است، او دوباره به باورهای پاک زمان کودکی‌اش ایمان پیدا کرده است. پارسونز، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک هم از قافله متفکران به دین در بحران ویروس کرونا جا نمانده است. او معتقد است که بحران ویروس کرونا فرصتی برای بهتر و قدرتمند‌ترشدن جهان است. او در شبکه اجتماعی خود نوشته است که بحران کرونا فرصتی برای ماست تا به عنوان یک انسان و یک سیاره فکر کنیم؛ او نوشته که دین درباره عشق صحبت می‌کند و باید درباره معنای روز رستاخیز فکر کنیم.


روز ملی دعا
آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا حال خوبی ندارد؛ آنقدر که ترامپ در یک کنفرانس خبری، حالت اضطراری ملی را در سراسر آمریکا اعلام کرد و و 15 مارس را به عنوان روز ملی دعا و نیایش اعلام کرد. او از مردم کشور خواست تا برای حفظ آمریکا دعا کنند. ترامپ گفته: «ما کشوری هستیم که در طول تاریخ، در زمان‌هایی مانند الان برای محافظت به قدرت خداوند روی آورده‌ایم. سخنانی که تا پیش از این، خیلی شبیه آن‌ها را از زبان رئیس‌جمهور آمریکا نشنیده بودیم. او همیشه از اقتدار و توانایی‌های سیستم کشورش صحبت می‌کرد، اما حالا کرونا آمده است، فراگیر و خطرناک شده و از دست هیچ سیستم قدرتمندی مثل آمریکا هم کاری برنیامده است؛ آنقدر که رئیس‌جمهور آمریکا هم تنها از خدا برای رفع این مشکل و گذراندن این بحران کمک می‌خواهد و مردم کشور را به دعا و نیایش با خدا دعوت می‌کند.