3پرسش مهم از رئیس پلیس نامحسوس راهور

3پرسش مهم از رئیس پلیس نامحسوس راهور


نیروهای یگان کنترل نامحسوس پلیس راهور پایتخت معمولا وقتی راننده‌ای دو تخلف حادثه‌ساز را به صورت همزمان مرتکب می‌شود، با او برخورد می‌کنند. نکته قابل توجه اینجاست که گاهی رانندگان به دلیل مشکلات شخصی یا خانوادگی به ناچار دست به تخلف می‌زنند و در این شرایط، بسیاری از مردم از ماموران پلیس نامحسوس انتظار دارند با انعطاف بیشتری با آنان برخورد کنند. اما امیرحسین وحیدپور، رئیس پلیس نامحسوس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد ماموران این یگان هیچ انعطافی در برخورد با متخلفان به خرج نمی‌دهند؛ چراکه از نظر او، اتفاقا افرادی که به دلیل مشکلات شخصی حاد مرتکب تخلف می‌شوند، بیشتر از دیگر متخلفان اضطراب دارند، بنابراین احتمال وقوع تصادفات جرحی یا فوتی نیز برای این افراد بیشتر است.
وحیدپور البته این را هم می‌گوید که وقتی ماموران پلیس راهور تشخیص دهند در صورت انتقال خودرو به پارکینگ، مشکلات جبران‌ناپذیری برای راننده یا بستگان او پیش می‌آید، ممکن است مدارک آن فرد را دریافت کنند و اجازه دهند به کارهای شخصی برسد. در این شرایط نیز افراد باید بعد از انجام کارهای شخصی، خودرویشان را به پارکینگ انتقال دهند و بعد هم برای بازپس‌گیری مدارک به مقر پلیس نامحسوس مراجعه کنند.
نکته دیگر آنجاست که گاهی، شهروندان هنگام مواجهه با ماموران پلیس نامحسوس حتما از ماموران انتظار دارند وقوع تخلف را به آنها اثبات کنند. وحیدپور در این باره توضیح می‌دهد افسران پلیس نامحسوس معمولا سعی می‌کنند از نظر منطقی متخلف را از ارتکاب به تخلف آگاه کنند. با این حال، بازهم ممکن است شهروندان با توضیحات پلیس قانع نشوند و از افسران نامحسوس درخواست کنند حتما با ارائه مدرک به آنها ثابت کنند چه تخلفی مرتکب شده‌اند. رئیس پلیس نامحسوس راهور تهران در این باره نیز توضیح می‌دهد به ماموران این یگان اجازه داده شده است برای اثبات تخلف، به شهروندان، فیلم دوربین‌های موجود در خودروهای پلیس را نشان دهند و در چنین شرایطی دیگر حجت بر فرد متخلف تمام خواهد شد.
مساله دیگری که گاهی مواقع میان برخی ماموران پلیس راهور دیده می‌شود، این است که برخی ماموران این نیرو با دریافت رشوه از متخلفان، نسبت به برخی تخلفات رانندگی چشم‌پوشی می‌کنند. موضوعی که البته وحیدپور تاکید دارد اساسا امکان وقوع آن میان نیروهای پلیس نامحسوس میسر نیست، چراکه به گفته او، خودروهای این یگان مجهز به جی‌پی‌اس هستند و هر اتفاقی که در آنها بیفتد، ثبت می‌شود. بنابراین پلیس‌های نامحسوس وقتی متخلفی را تعقیب کنند، نمی‌توانند با او برخورد نکنند و در این صورت باید پاسخگوی نهادهای بازرسی یگان خود
باشند.