جـــورج فلویــــــد  به  اروپا  رسید

موج اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا با مرگ یک سیاهپوست دیگر به فرانسه و انگلستان رسید

جـــورج فلویــــــد به اروپا رسید

ماجرای مرگ جورج فلوید پایان ندارد؛ مرگی که آتش اعتراضات به نژادپرستی را در ایالت‌های آمریکا شعله‌ور کرد و وضعیت کاخ سفید را به درجه هشدار رساند. حالا اما موج اعتراضات ضدنژادپرستی به اروپا هم رسیده است و دامن فرانسه و بریتانیا را گرفته به‌خصوص با مرگ یک سیاهپوست دیگر، ریشارد بروکز. فرانسه، کشوری که هنوز موج انتقادات شدید به سیاست‌های دولت در آن آرام نشده است و اعتراضات جلیقه زردها مدتی پس از کاهش شیوع بیماری کرونا در این کشور از سر گرفته شده حالا یک همزاد جدید پیدا کرده است؛ اعتراضی جدید در کنار جلیقه زردها آن‌هم در پاریس و این‌بار علیه نژادپرستی و در اعتراض به خشونت پلیس. آتش این اعتراضات از زمانی روشن شد که پلیس فرانسه مانع راهپیمایی معترضان شد.

 همزاد جلیقه زردها
معترضان فرانسوی می‌گویند این راهپیمایی‌ در راستای همراهی با اعتراضات مردمی در آمریکا شکل گرفته است. اعتراض به نژادپرستی، برده‌داری مدرن و رعایت نشدن حقوق رنگین پوست‌ها. معترضان فرانسوی اعلام کردند آنها هم حامی شعارهایی هستند که مروج عدالت میان همه ساکنان زمین است و از جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» که در آمریکا اتفاق افتاده، حمایت می‌کنند.
«عدالت برای آداما»؛ این شعار معترضان فرانسوی است. آداما ترائور، مرد جوان سیاهپوستی بود که سال ۲۰۱۶ در بازداشت پلیس فرانسه جانش را از دست داد و حالا شعارنوشته‌هایی با نام او بالای سر معترضان قرار گرفته است. اما ماجرای اعتراضات فرانسه از کجا شروع شد؟ روز شنبه همین هفته بود که جمعیتی که رسانه‌ها، آنها را بیش از ۱۵هزار نفر فعال ضدنژادپرستی اعلام کردند در میدان پلاس دو رپوبلیک در مرکز پاریس جمع شدند و با سردادن شعار «تا عدالت نباشد صلح نیست» خواستار پایان یافتن نژادپرستی در جهان شدند. آنها پس از این اجتماع قصد داشتند به طرف ناحیه اپرای پاریس راهپیمایی کنند که پلیس راه آنها را مسدود کرد. با ایستادگی پلیس در مقابل معترضان، درگیری‌ها شروع شد و پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد و زدوخورد بین پلیس و معترضان بالا گرفت.
آسا ترائور، خواهر آداما که در این تجمع حضور داشت، از معترضان خواست با پدیده نادیده گرفتن عدالت مبارزه کنند. او همچنین به رفتار خشن پلیس با معترضان فرانسوی انتقاد کرد و گفت: چیزی که در آمریکا اتفاق می‌افتد در فرانسه هم اتفاق می‌افتد. برادران ما دارند می‌میرند. براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی شبیه آنچه در پاریس اتفاق افتاد در شهرهای لیون و مارسی هم مشاهده شده است.
 آماده باش در لندن
موج دیگری از اعتراضات آمریکا به انگلستان رسید و تعداد زیادی از معترضان انگلیسی در مرکز لندن دست به اعتراض زدند. اعتراضات زمانی بالا گرفت که پلیس از ادامه تجمع و راهپیمایی معترضان جلوگیری کرد و درگیری در خیابان‌های لندن شروع شد.
خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد تعدادی از معترضان علیه نژادپرستی در لندن در ادامه اعتراضات علیه قتل جورج فلوید آمریکایی به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات در لندن علیه نژادپرستی برای دومین هفته پیاپی است که ادامه پیدا کرده و گزارش شده پلیس از گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرده است.
همچنین همزمان با این اعتراضات ضدنژادپرستی، گروهی از راستگرایان افراطی نیز در مخالفت با این اعتراضات به خیابان‌ها آمدند. راستگرایان افراطی اعلام کردند آمده‌اند تا مانع تخریب مجسمه‌ها توسط گروه‌های ضدنژادپرستی شوند. پلیس از هر دوطرف خواسته از مواضع‌شان کوتاه بیایند و شهردار لندن هم گفته به خاطر شیوع کرونا هم که شده در خانه‌هایتان بمانید و برای خود و پلیس دردسر درست نکنید. اما ظاهراً دو طرف چندان گوش شنوایی ندارند و شهردار لندن به نیروهای پلیس این شهر دستور آماده باش داده است. در تظاهرات روزهای گذشته انگلستان، معترضان روی مجسمه وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا در دوره جنگ جهانی دوم نوشتند «او یک نژادپرست است».
 بازهم قتل، بازهم پلیس آمریکا
با کشته شدن یک مرد سیاهپوست دیگر در شهر آتلانتا در آمریکا که این بار هم پای پلیس در میان است، فضای اجتماعی بار دیگر متشنج شد و شعله اعتراضات بالا گرفت.
روز جمعه، پس از تماس فردی با اداره پلیس آتلانتا و اعزام مأموران به محل مورد درخواست، پلیس با ریشارد بروکز، جوان سیاهپوست ۲۷ ساله که در خودروی شخصی‌اش استراحت می‌کرد، مواجه شد. پلیس از این فرد آزمایش هوشیاری گرفت.
پلیس آتلانتا مدعی است آزمایش بروکز مثبت و سطح هوشیاری او پایین بوده است. سپس پلیس قصد بازداشت وی را داشته که با مقاومتش مواجه می‌شود. پلیس آمریکا در این باره می‌گوید: بروکز پس از مردود شدن در آزمایش هوشیاری در برابر پلیس که سعی داشت وی را بازداشت کند، مقاومت کرده است. بروکز پس از تلاش برای گرفتن شوکر الکتریکی یکی از مأموران پا به فرار گذاشته که در حین فرار از سوی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. این جوان ۲۷ ساله آمریکایی به بیمارستان منتقل شد، اما بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داد.
مرگ این جوان سیاهپوست بار دیگر موج جدیدی از خشم و اتهامات علیه خشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا را در ایالت‌های مختلف آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی به راه انداخت تا جایی که رئیس پلیس آتلانتا مجبور به استعفا شد. شاهدان عینی معتقدند ریشارد بروکز در انتظار تحویل گرفتن غذا از یک رستوران بوده که در همان حال پشت فرمان خودرو به خواب رفته است و چنین رفتار خشونت‌آمیزی با یک مرد بی‌دفاع که منتظر آماده شدن غذا بوده، بیرحمانه و نیازمند بازنگری جدی در رفتار اعضای پلیس آمریکاست.
کیشا لانس باتمز، شهردار شهر آتلانتا در این باره اعلام کرد اریکا شیلدز، رئیس پلیس این شهر در پی تیراندازی دو مأمور پلیس به یک جوان ۲۷ ساله سیاهپوست که به مرگ وی منجر شد، از سمت خود استعفا کرده است. شهردار آتلانتا در این باره گفت: رئیس پلیس شیلدز به دلیل میل و آرزوی خود برای تبدیل شدن آتلانتا به الگویی معنادار از اصلاحات در سراسر کشور، فوراً از مقام خود استعفا کرد تا این شهر در مسیر بازسازی اعتماد که به‌شدت در جوامع ما موردنیاز است، حرکت کند. اما مردم می‌گویند، استعفای رئیس پلیس نه برای عدالت بلکه بهانه‌ای برای آرام کردم معترضان بوده است. استعفایی که نتوانست باعث آرامش موج اعتراضات شود و حالا خونخواهی ریشارد بروکز در کنار جورج فلوید بر آتش اعتراضات دامن زده است.



48 تیراندازی، 15 کشته
شبکه ای‌بی‌سی نیوز درباره  کشته شدن یک مرد سیاهپوست در شهر آتلانتا در آمریکا می‌گوید این چهل و هشتمین تیراندازی ماموران پلیس است که اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا امسال درباره آنها تحقیق می‌کند. ۱۵ مورد از اینها منجر به مرگ مظنونان شده است.


اروپا در مسیر آمریکا
اعتراضات ضدنژادپرستی برای نخستین بار در آمریکا در پی قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس در حدود 20 روز پیش آغاز شد، اما خیلی زود بسیاری دیگر از شهرها و کشورهای اروپایی را نیز فراگرفت. طی دو هفته گذشته همزمان با آمریکا، دیگر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و بلژیک نیز صحنه اعتراضات شده است. حالا باید دید صحنه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا و اروپا چه سرنوشتی خواهد داشت.