هنرمندان انقلاب

نگاهی به 5 نامزد نهایی جایزه «چهره هنر انقلاب» که سال گذشته بسیار پرکار بوده‌اند

هنرمندان انقلاب

امسال در هفته هنر انقلاب اسلامی به علت شیوع ویروس کرونا، مراسم انتخاب چهره هنر انقلاب برگزار نشد. با مساعدتر شدن اوضاع سلامت عمومی، دبیر هفته هنر انقلاب، خبری مبنی بر اعلام نامزدهای چهره هنر انقلاب اسلامی منتشر کرد. بنا بر گفته‌های معلمی از میان پنج نامزد نهایی، با نظرسنجی از 120 نفر از مدیران ارشد و هنرمندان پیشکسوت و برجسته کشور، یک نفر به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده و در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد. سال گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا این جایزه را از آن خود کرد و امسال جواد افشار، صابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن کاظمی و حسن روح‌الامین نامزدهای دریافت این جایزه هستند. البته ابتدا 14 نفر برای این عنوان نامزد شده بودند که از آن تعداد، این پنج نفر به مرحله نهایی راه یافته‌اند. با هم نگاهی می‌اندازیم به فعالیت‌های این پنج هنرمند و دلایل نامزدی آنان برای کسب این جایزه.

 جواد افشار
برای کارگردانی سریال «گاندو» و واکنش هنری به‌هنگام به اتفاقات سیاسی روز

گاندو از جمله سریال‌هایی است که سال گذشته توانست مخاطبان بسیاری را از آن خود کند و این در شرایطی است که رکود در فضای سریال‌های سیما از همیشه بارزتر شده‌است. در چنین شرایطی موفقیت قابل توجه گاندو با سوژه خاص و اقبال ویژه از طرف مردم سبب شد عوامل و تهیه‌کننده این سریال در تدارک سری دومی هم برای گاندو باشند. افشار در صحبت‌هایش در خصوص گاندو سال گذشته گفته بود: «باید رنسانسی در سریال‌های ایرانی صدا و سیما رخ دهد» و گاندو تا حدودی توانست نقطه آغاز خوبی برای این فرضیه باشد.
علاوه بر اینها، اواخر سال گذشته و در یک نشست خبری عنوان شد جواد افشار قرار است فیلم سینمایی حضرت فاطمه معصومه (س) را بسازد. این پروژه که با همکاری معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) و به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی اجرا خواهد شد، به زندگینامه حضرت معصومه (س)
و روایت هجرت ایشان از مدینه به قم اختصاص دارد. طبق گفته‌های امینی قرار است با اتمام نگارش فیلمنامه در سال جاری، این پروژه وارد مرحله پیش تولید شود. حال باید دید افشار که صفحه اینستاگرام پرحاشیه‌ای نیز دارد و در بزنگاه‌های مختلف به اعلام موضع و حضور موثر در فضای مجازی می‌پردازد، چهره هنر انقلاب خواهد شد یا خیر؟
 صابر شیخ رضایی
برای طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری لانه جاسوسی و تولید پوستر برای شهادت سردار سلیمانی
شیخ رضایی، فارغ‌التحصیل لیسانس ارتباط تصویری از دانشکده هنر دانشگاه شاهد است. او از سال ١٣٨٢ تاکنون، در بیش از یکصد نمایشگاه انفرادی و گروهی داخلی و خارجی به صورت رقابتی و مدعو حضور داشته و با شرکت در جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی مختلف موفق به کسب بیش از 40 عنوان برتر شده‌است که از جمله آنها رتبه نخست اولین جشنواره هنرهای معاصر اسلامی است.  سال گذشته دیوارنگاره‌های لانه جاسوسی در تهران با طراحی‌های جدید و چشمنواز به روزرسانی شدند که نقش
شیخ رضایی در طراحی و اجرای این پروژه بسیار پررنگ بود. مفاهیمی چون حقوق بشر آمریکایی، معامله قرن، سرنوشت سازش و سبک زندگی آمریکایی از مواردی بود که در این نقاشی‌ها به آنها پرداخته شده‌است. علاوه بر این، طراحی اولین پوستر از شهید قاسم سلیمانی بعد از شهادت ایشان، از افتخارات کارنامه
شیخ رضایی در یک سال اخیر بوده‌است. او همچنین طراحی چیدمانی با عنوان گورستان سربازان آمریکایی را در موزه استکبارشناسی 13 آبان به عهده داشته‌است.
 محسن کاظمی
برای تالیف کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌»

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» نوشته محسن کاظمی به بیان خاطرات کاظم دارابی، دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان و از متهمان اصلی حادثه تروریستی رستوران میکونوس، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضايی آلمان در شهریور 1371 می‌پردازد که منجر به کشته شدن تعدادی از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران شد. از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هریک از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته‌اند و هر یک نقش خود را بر دیوار میکونوس زدند. اما تا امروز دارابی امکان و فرصتی نداشته که نقد و نگاه خود را در معرض داوری بگذارد. او به‌عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه حق دارد آنچه را که دیده، شنیده، خوانده و متحمل شده‌است روی دیوار میکونوس رسم کند. بنابراین این کتاب پرده‌ای است از نگاره‌ها و نقش‌های مختلف، که نقال آن کاظم دارابی است، که هم نقش‌پرده خود می‌زند، هم نقال و پرده‌خوان دیگر نقش‌هاست. کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» برگزیده شاخه تاریخ بخش علوم انسانی بیست و ششمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی و همچنین دارنده جایزه جلال آل‌احمد است. بنا بر اعلام دبیر جایزه چهره هنر انقلاب اسلامی، انتخاب محسن کاظمی به عنوان یکی از نامزدهای این جایزه، به خاطر برگزیده شدن کتاب «نقاشی قهوه‌خانه»
در جایزه جلال است.
 حسن روح‌الامین
برای خلق آثاری به‌مناسبت شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون

حسن روح‌الامین که پیش از این سردار قاسم سلیمانی بر کتاب نقاشی‌های او تقریظی نوشته بود و آثار او را «فراز از چند منبر عالم برجسته و بااخلاص» خوانده بود، در پی شهادت سردار سلیمانی تابلویی کشید که در آن شهید سلیمانی در آغوش سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام به چشم می‌خورد. نقاشی روح‌الامین را تا مدت‌ها در بیلبوردهای سطح شهر می‌توان دید و طرح اصلی در تمام یادواره‌ها و مراسم‌های مربوط به شهادت شهید سلیمانی بود. او همچنین در سال گذشته اثر دیگری با موضوع شهید «محمدجعفر حسینی»، فرمانده لشکر فاطمیون، خلق و به پیشگاه این شهید والامقام تقدیم کرد. سال گذشته از حیث برگزاری گالری و نمایشگاه نیز سال پرکاری برای روح‌الامین محسوب می‌شد و او چند نمایشگاه در کشورهایی نظیر پاریس، بروکسل و برلین برگزار کرد. نکته ارزشمند این نمایشگاه‌ها این بود که تمامی آثار عرضه شده در آنها از مضامین تاریخی و دینی برخوردار بودند و روح اسلامی آثار روح‌الامین در تمام آثار عرضه شده در این نمایشگاه‌ها به چشم می‌خورد.
روح‌الامین در سال‌های گذشته نیز نامزد عنوان چهره هنر انقلاب بوده و همین مسأله احتمال کسب این عنوان را برای او تقویت می‌کند.
 غلامرضا صنعتگر
برای خوانندگی تصنیف‌های «قاسم هنوز زنده‌است» و «آهای ایران»

صنعتگر را همه مردم ایران می‌شناسند. او را در این سال‌ها با آثار شنیدنی‌اش در بزنگاه‌های تاریخی مختلف در حافظه داریم. در مناسبت‌های مذهبی، آثار او برای ائمه علیهم‌السلام پای ثابت شبکه‌های تلویزیونی است و در موضوعات ملی – میهنی نیز حضور فعالی دارد. در کارنامه صنعتگر اجرای قطعاتی با موضوع خلیج‌فارس و   175غواص شهید به چشم می‌خورد اما در سال 98 قطعه‌ای از او شنیده شد که خیلی‌ها آن را سرآمد تمام آثار صنعتگر می‌دانند. «قاسم هنوز زنده‌است» قطعه‌ای است که صنعتگر آن را خواند و به سردار شهید قاسم سلیمانی تقدیم کرد. صنعتگر این اثر را با همکاری محمدرضا چراغعلی‌ در مقام آهنگساز و میلاد عرفان‌پور به‌عنوان شاعر تولید کرد تا به گفته خود از این طریق ادای دینی به سردار شهید ایران کرده باشد. این قطعه به پیشنهاد حوزه هنری و با مشارکت حوزه هنری سیستان و بلوچستان تولید شد و جزو اولین قطعات موسیقی بود که به سردار شهید قاسم سلیمانی تقدیم شد. بنا به گفته صنعتگر روزی که خبر اعلام شد عوامل این قطعه از صبح شروع به کار کردند و در‌نهایت تا شب این قطعه تولید شد.
علاوه بر این قطعه «آهای ایران، آهای خونه» نیز در سال گذشته با خوانندگی صنعتگر تولید و منتشر شد که درخصوص نفی مهاجرت و تشویق به ماندن در ایران است. کلیپ تصویری این آهنگ توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج و در فرودگاه امام خمینی (ره) ضبط شده‌است.