خاطره‌انگیزهای تلویزیون برای نوجوانان

به مناسب روز صدا و سیما، برخی از برنامه‌های شاخص تلویزیون در حوزه نوجوان طی دهه‌های اخیر را مرور کرده‌ایم

خاطره‌انگیزهای تلویزیون برای نوجوانان

9 مرداد روز صدا و سیماست، می‌پرسید چه ربطی به ما دارد؟ الان عرض می‌کنم: با یکی دو سوال از نوجوانان قدیم و نوگلان نوجوان نوشکفته می‌شود برنامه تلویزیونی‌های مورد علاقه‌شان را لیست کرد. اگر یادتان باشد شماره دوم نوجوانه به مناسبت دهه فجر مجریان برنامه‌های نوجوان از بعد از پیروزی انقلاب تاکنون را یاد کردیم و حالا در صفحه کلاف به علت کمبود جا و حرف‌ها و درددل‌های بسیار به خاطره‌سازترین برنامه‌های دهه هفتاد و دهه نود پرداخته‌ایم. اگر می‌پرسید چرا آن وسط یک دهه جا افتاد پاسخش این است که اساسا برنامه‌های دهه هشتاد در یک سطح بودند و نمی‌شد برنامه‌ای را به نسبت دیگران شاخص دانست. البته تعداد آنها خوشبختانه خیلی هم زیاد بود از جمله: شیش‌تایی‌ها، نردبان، فرش سپید، مثبت من، سرای ایرونی، سلام بهار، دوستان، پلک، محرمانه نوجوان

زهرا قربانی / با تشکر از امین‌محمد احدی

 مسابقه محله
بچه تر که بودیم هروقت خانواده و اقوام دور هم جمع می‌شدند،از جایی به بعد مهمانی با شیرین کاری‌های ما و اغلب شوهرعمه‌هامی‌گذشت.اما کسی نمی‌دانست تاریخچه این حرکات موزون و در آوردن صدای خروس از انتهایی‌ترین نقطه گلو،دست راست،به مسابقه محله و آقای روشن‌پژوه برمی‌گردد! همان مسابقه ای که محله به محله نوجوان‌هارا دور هم جمع می‌کردند و استعدادهای ناشناخته و قدرت بدنی بچه‌های محل را در طناب‌کشی می‌سنجیدند.
چرا؟چون این برنامه محبوب تلویزیونی از آن زمان که مرحوم پدربزرگ مادربزرگم هم زنده بودند از تلویزیون پخش می‌شد و جالب‌تر این که آن زمان‌ها آقای روشن پژوه هنوز مو داشت!
کارگردان‌و‌نویسنده: مسعود روشن‌پژوه
مجری: مسعود روشن‌پژوه
سال ساخت: ۱۳۷۰

 نیم‌رخ

مایادمان نمی آید اما دهه شصتی‌هابا نیمرخ خاطره زیاد دارند و اولین گزینه ای است که بعد از گفتن برنامه حوزه نوجوان در ذهنشان جرقه‌می‌زند.البته مخاطبان برنامه نیمرخ به نوجوانان خلاصه نمی شودو مادر خانم نویسنده هم هنوز که هنوزه امیرحسین مدرس را به مو قشنگ و حسین رفیعی را ب فَ فَ می‌شناسد.
خیلی‌هاعلاقه عجیب و غریبشان را به هنر ورسانه و برنامه سازی مدیون برنامه نیمرخ اند و آن را سرنوشت ساز می‌دانند.حتی شقایق دهقان که بازیگر تیتراژ نیمرخ بود!
کارگردان: محمد حسن‌زاده
مجریان: حسین رفیعی، امیرحسین مدرس
سال ساخت: ۱۳۷۰

سیب خنده

شاید شما هم مثل من آنقدر سنتان قد ندهد که مو به مو سیب خنده را به یاد داشته باشید.من هم یک خاطرات کمرنگ از این طنز آیتمی یادم می‌آید.از تعامل همسایه‌هاباهم و سوالات و غلط گرفتن‌های بچه خوشگل بانمک برنامه از بزرگتر‌هاکه حسابی برای نوجوان‌های آن زمان شیرین بوده است.
کارگردان:رضا عطاران
بازیگران: مجید صالحی، سیدجواد رضویان، یوسف تیموری و...
سال ساخت: ۱۳۷۶

 اکسیژن

خیلی از بازیگران تلویزیون و سینما از اجرای برنامه‌های تلویزیونی آن هم درسن کم کارشان را شروع کرده‌اند.اکسیژن‌های فیلم که نفس هایمان را از بازی خوبشان در سینه حبس می‌کنند.
از صابر ابر و نوید محمدزاده،تا مجری همین برنامه نوجوان محور اکسیژن، شهاب حسینی که با نقش آفرینی‌های عالی اش مو به تن ایرانی و خارجکی را سیخ کرده است.
نویسنده‌وکارگردان: محمدمهدی رسولی
مجری: شهاب حسینی
سال ساخت: ۱۳۷۷

مسابقه فاز

خدا‌وکیلی جذاب است بنشینی وقت بگذاری و طرحی را برای بهتر کردن حتی گوشه‌ای از اتفاقات فرهنگی اجتماعی و... کشور برنامه‌ریزی کنی و تمام قد هم پشت ایده‌ات بایستی.حتی تاپای عملی کردنش هم بروی!
شرکت ‌کنندگان فاز را می‌گویم که هنوز که هنوز است می‌گویند کلی در برنامه بهشان خوش گذشته و ذوق داشته‌اند برای جدی گرفتن حرف‌هایشان. الحق این دنیا را بدهند دست نوجوان‌هامشکلات عالم حل می‌شود. بد می‌گویم؟
کارگردان: میلاد دخانچی
مجری: مژده لواسانی
سال ساخت: 1396

پرانتزباز

پیگیرترین افراد جامعه که مدام سرشان در خبرهای اینستاگرامی و توییتر‌های مختلف است نوجوان‌هاهستند.اصلا هم فکر نکنید هراتفاقی که بیفتد مثل ظاهر پوکر فیسشان توی ککشان نمی‌گزد و دلشوره ندارند.
اما حق بدهید در این دوران فوران اطلاعاتی، راست دروغ خبر هارا عمرا نمی‌شود تشخیص داد پس یک اتاق خبر حوزه نوجوان حسابی برای تلویزیون واجب بود. آن هم یک برنامه همیشگی!
تهیه‌کننده: فلاح پرویزی
مجری: محمودرضا قدیریان
سال ساخت: 1396​​​​​​​

اقیانوس آرام (2و3)

کم می‌شود فرصتی پیش بیاید که آدم بنشیند پای حرف کسانی که به قول معروف دوتا پیراهن بیشتر پاره کرده اند یا نوجوانانی که تجربه زندگی و روزمرگی‌های ما برایشان اتفاق نیفتاده است و روزهاو اتفاقات خاص و گاه تلخ وشیرینی را گذرانده‌اند.
آدم‌هایی که از دل تلاش‌های نفس گیر موفق شده‌اند و حالا برای خودشان کسی هستند.
اقیانوس آرام از آن دست برنامه هایی بود که به شما یاد می‌داد می‌شود پای حرف آدم‌های موفق نشست از آنهاکسب کردو اشتباهات‌شان رادیگر مرتکب نشد.
یا مثل نوجوان‌های عجیب و غریبش آرمان گرا و سختکوش بود تا به خط پایان رویا رسید.
کارگردان: هادی نعمت‌الهی
مجریان: جمعی از نوجوان‌ها
سال ساخت: 1397​​​​​​​

 کلنجار

دیده اید آدم موقع تصمیم گیری‌هاو دوراهی‌ها، هی باخودش کلنجار می‌رود؟
مخصوصا اگر بخواهد کاری را انجام بدهد که وجدان بلبل زبانش با آن مخالف است و اشتباه است؛بیشتر با خودش دو دوتاچهارتا می‌کند.
کلنجار هم درباره همین تصمیم‌گیری‌های اشتباه است که گاهی باعث می‌شود تقدیر و سرنوشت آدم به کل عوض شود.مثل اعتیادو عدم شناخت درباره آن.
تهیه‌کننده: سیدمحمدرضا نعمتی
مجری: سعید شهبازی
سال ساخت: 1398

دهه هشتادیا
یکی از دغذغه‌های همیشگی نسل نوجوان فاصله ای است که با بزرگترها به لحاظ فکری و سلیقه‌ای دارند. به عبارتی همیشه این طور بوده که نسل‌های قدیم و جدید درک متقابلی از هم نداشته‌اند و این مسأله گاهی مشکل‌ساز شده است. این در حالی است که قبلا به طور مثال بین دهه 1350 و 1360 اختلاف فکری و سلیقه‌ای چندانی وجود نداشت. اما امروز رشد و تغییر در عرض کمتر از یک دهه هم به چشم می‌آید و می‌شود شکاف عمیقی را که بین نسل‌های قبلی با نوجوان‌های دهه 1380 وجود دارد، دید. 
حالا یک برنامه ویژه همین نسل در حال تولید است. این برنامه در یک کلام می‌خواهد بگوید که ما دهه هشتادی‌ها را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم که نمی‌شناسیم. یعنی در یک جهل مرکبیم و اگر تلاشی برای این شناخت نکنیم مشکلات زیادی خواهیم داشت.
اساس برنامه یک گفت‌وگو است در اصطلاح هاردتاک یا همان صندلی داغ (گفت‌وگوی سخت). هر بار با حضور مجری کارشناس برنامه، سه یا چهار مهمان هم گرد میز گفت‌وگوی ما حاضر می‌شوند و درباره موضوعات جدی و گاهی جنجالی مرتبط با دهه هشتادی‌ها به گفت‌وگو می‌پردازند. موضوعاتی که با محوریت یک کِیس یا موضوع خاص مطرح می‌شود. مانند «رومینا اشرفی»، «سحر تبر»، «تتلیتی‌ها»، «نهنگ آبی» و ...  البته برنامه آیتم‌هایی هم با حضور خود دهه هشتادی‌ها خواهد داشت.
تهیه‌کننده: حسین شکیب‌راد
مجری: دکتر محمدصادق باطنی
سال ساخت: به زودی