شلیک به دستگاه محاسباتی دشمن

در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14 موشک‌های بالستیک ایرانی برای اولین بار از سیلوهای زیرزمینی پرتاب شد

شلیک به دستگاه محاسباتی دشمن

 چهاردهمین دوره رزمایش پیامبر اعظم(ص) در کنار آزمایش موفق دستاوردهای سپاه پاسداران در حوزه دریا، هوافضا و زمینی، با یک رویداد منحصر به‌فرد همراه بود و برای اولین بار در دنیا موشک‌های بالستیک از عمق زمین به سمت اهداف خود شلیک شدند و آنها را منهدم کردند.
شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به صورت کاملاً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره این موشک‌ها گفت: در رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۴بدون استفاده از سکوها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده، زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار دادند و منهدم کردند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه، عبور از سپر موشکی و منهدم کردن سامانه‌های پدافندی دشمن را اقدامی نو و بدیع در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴سپاه عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش برای اولین بار سامانه‌ای را مستقر کردیم و با موشک‌های ضد رادار آن را مورد هدف قرار دادیم؛ همچنین پهپادهای رزمی هوافضای سپاه از فاصله دور اهداف از پیش تعیین شده به‌ویژه پل فرماندهی ماکت ناو هواپیمابر آمریکا را با دقت مورد هدف قرار دادند. وی تاکید کرد: با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج‌فارس مورد هدف قرار دهیم.
 حمله پهپادی به ناو هواپیمابر
در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)14 سپاه که در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس و تنگه راهبردی هرمز برگزار شد، پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه با حمله به ناو هواپیمابر شبیه‌سازی‌شده دشمن، پل فرماندهی این ناو را مورد هدف قرار دادند. در این مرحله از رزمایش هواپیما‌های سوخو22 سپاه، اهداف از پیش تعیین‌شده در جزایر فارور را به‌وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار دادند و منهدم کردند.
انهدام اهداف دشمن فرضی که سختگیرانه و در ابعاد بسیار کوچک‌تر از اندازه واقعی طراحی شده بودند، با انواع بمب‌های هوشمند از دیگر بخش‌های این مرحله از رزمایش بود.
تمرین جنگ دو نیروی هوافضا و دریایی سپاه کنار یکدیگر یکی از بخش‌های مهم این رزمایش بود که با ایجاد سامانه‌های فرماندهی، کنترل مشترک، تلفیق تاکتیک‌ها و شیوه‌های رزم دو نیرو، تقابلی غافلگیرکننده با دشمن را به نمایش گذاشتند.
اجرای عملیات رزم موشکی موفق با شلیک دو فروند موشک زمین به زمین هرمز و فاتح، و یک فروند موشک بالستیک به‌سمت اهداف معین، همچنین اجرای آتش پدافند هوایی نقطه‌ای در این مرحله از رزمایش با موفقیت اجرا شد.
هجوم پهپاد‌های شاهد181، مهاجر و باور به‌سمت اهداف دشمن فرضی و انهدام مواضع از پیش تعیین‌شده در این مرحله از رزمایش با موفقیت به انجام رسید. عملیات موشکی سطح به سطح شناوری، ساحل به دریا، اجرای آتش سنگین توپخانه و ادوات، همچنین عملیات مین‌ریزی آفندی برای قطع خطوط مواصلاتی دشمن در دومین روز از رزمایش پیامبر اعظم(ص)14 به نمایش درآمد.اجرای آتش انواع تیربار، آرپی‌جی و سلاح‌های سبک نیرو‌های رزمی جهادی در خط و دژ‌های پیرامون جزایر، بار دیگر عزم راسخ مرزنشینان در دفاع از ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.
 عملیات جنگنده‌های سپاه خارج از رینگ پدافندی
در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، هواپیما‌های سوخو ۲۲ (Su-22-Fitter) سپاه، اهداف از پیش تعیین شده در جزایر فارور را به وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار دادند و منهدم کردند.
به گزارش فارس، تصاویر منتشر شده از اجرای این عملیات توسط جنگنده‌های نیروی هوافضای سپاه نشان می‌دهد «فیترها» با استفاده از بمب‌های بالدار یاسین که پیشتر توسط وزارت دفاع توسعه یافته بود، اهداف خود را منهدم کرده‌اند.
همچنین آخرین برد تست این بمب که پیش از این ۶۰ کیلومتر اعلام شده بود که در این رزمایش به ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته که قابلیت اجرای عملیات آفندی در خارج از رینگ‌های پدافندی را به طور کامل میسر کرده است.
 رونمایی از موشک بالستیک جدید با   لانچر متفاوت
در تصاویر منتشر شده از رزمایش پیامبر اعظم۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک موشک بالستیک جدید که پیش از این دیده نشده بود به نمایش در آمده است.
این موشک سوخت جامد که به نظر می‌رسد از خانواده موشک‌های فاتح باشد، از درون کپسول شلیک می‌شود که برای نخستین بار است بالستیک‌های ایرانی از چنین لانچری استفاده می‌کنند.
  همچنین بر اساس تصاویر، این موشک پس از شلیک یک هدف زمینی را که به شکل رادار AN/TPY-2 مربوط به سامانه تاد و پاتریوت است را با دقت زیاد مورد اصابت قرار می‌دهد.
 رصد پایگاه هوایی العدید با ماهواره
دیروز همچنین نیروی هوافضای سپاه که پیش از این خبر از پایش و رصد منطقه رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ به وسیله ماهواره نور داده بود، تصاویر تهیه شده توسط ماهواره نور را منتشر کرد. براساس این تصاویر ماهواره نور توانسته است یک تصویر سراسری و با رزولوشن بالا را به روش تصویربرداری موزائیکی از پایگاه آمریکایی العدید در قطر که مرکز تجمع تروریست‌های آمریکایی است، تهیه کند.
پایگاه هوایی العدید که مرکز نیروهای هوایی تروریست‌های سنتکام محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در غرب آسیا محسوب می‌شود و به گفته منابع مختلف ۱۳ هزار آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های نظامی آمریکایی گزارش داد پس از شلیک موشک‌های بالستیک توسط ایران در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، دو پایگاه نیروهای هوایی سنتکام یعنی العدید در قطر و الظفره در امارات متحده عربی برای مدت کوتاهی در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند و نیروهای آنها به پناهگاه رفتند.