ابزارهای جدید آموزش دیجیتال

ابزارهای جدید آموزش دیجیتال

همه‌گیری كووید ــ ۱۹ سبب تعطیلی گسترده مدارس در ایران و نیز بیشتر كشورهای جهان شد. در این میان، ابزارهای مختلف دیجیتال به‌عنوان راهكار جدید آموزش مجازی به شكلی گسترده مورد استقبال قرار گرفت. یكی از آنها، نرم‌افزار «تیمز مایكروسافت» (Microsoft Teams) بود كه به‌دلیل عملكرد بسیار خوبش، در ماه‌های اخیر به‌شدت محبوبیت یافته است. تیمز مایكروسافت ابتدا برای مدیریت بهتر تیم‌ها و تسهیل ارتباطات بین آنها شكل گرفت. با وجود این، ایجاد خلأ ناگهانی در بازار آموزش‌های مجازی كه به دلیل همه‌گیری ویروس كرونا ایجاد شد، مدیران تیمز را به این فكر انداخت كه برخی قابلیت‌های جدید را به آن بیفزایند تا معلمان و دانش‌آموزان نیز بتوانند از آن استفاده كنند.

صالح سپهری‌فر / مشاور کسب و کارهای نوآور

  مایكروسافت سوار بر موج كرونا
آمارهای مربوط به تیمز طی چند ماه اخیر، حیرت‌آور است. یكی از مدیران این شركت می‌گوید حجم كاری دو ماه گذشته برای افزودن قابلیت‌های ویژه آموزش به تیمز، تقریبا معادل كاری است كه طی دو سال توسط برنامه‌نویسان انجام می‌شد. همچنین حدود ۷۰درصد از جلسات آموزشی برگزار شده بر بستر تیمز در سراسر دنیا، شامل تماس تصویری است. 
مایكروسافت البته صرفا به ارائه محصولی مشابه دیگر نرم‌افزارها قناعت نكرده و قابلیت‌های جالبی را به تیمز افزوده است. یكی از این قابلیت‌ها، «حالت‌دسته‌جمعی» (Together Mode) نام دارد. 
  در تیمز، احساس تنهایی نمی‌كنیم
هدف مایكروسافت از ایجاد «حالت دسته‌جمعی»، كاهش حس منفی ناشی از خانه‌نشینی در روزهای كرونایی بود. اما این قابلیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ 
فرض كنید در یك تماس تصویری مشترك با ۱۴ نفر دیگر حضور دارید. به جای این‌كه تصویر این ۱۴ نفر را به شكل مربع‌هایی در كنار هم روی نمایشگر رایانه یا گوشی ببینید، تصویر زنده همه این افراد در یك مكان عمومی مثل كتابخانه، كلاس درس یا اتاق كنفرانس در كنار هم قرار می‌گیرد. این تصویرسازی به قدری زنده است كه گویی همه كسانی كه در گفت‌وگو با آنها حضور دارید در اتاقی در برابرتان قرار دارند. این قابلیت حسی مشابه حضور در یك جلسه واقعی را به كاربر می‌دهد. 
مایكروسافت بر این باور است كه این قابلیت می‌تواند به آنچه «گذار دیجیتال» خوانده می‌شود، كمك كند. گذار دیجیتال به معنای روی آوردن جدی به ابزارهای نوین برای انجام كارهایی است كه پیش از این فقط به‌صورت حضوری انجام می‌شد. از آنجا كه آشنا بودن ویژگی‌های یك عادت جدید می‌تواند به تثبیت آن بینجامد، این قابلیت تیمز هم در نهایت به روی آوردن بیشتر كاربران به این پلتفرم، حتی در روزهای پساكرونایی می‌انجامد. 
  یادگیری تركیبی 
حالت دسته‌جمعی تیمز یكی از ده‌ها قابلیتی است كه می‌تواند به «یادگیری تركیبی» (blended leaning) كمك كند. عبارت «یادگیری تركیبی» را مایكروسافت برای تركیب انواع شیوه‌های مختلف دیجیتال نظیر تدریس ضبط‌شده، تدریس آنلاین و نیز تعامل آنلاین دانش‌آموزان و دانشجویان به كار می‌برد؛ درست همان‌طور كه در دنیای واقعی، یادگیری در مدرسه یا دانشگاه فقط به تدریس خلاصه نمی‌شود و شامل اجزای دیگری نظیر تعامل با دیگر دانشجویان و دانش‌آموزان و نیز مرور جزوه‌ها یا فایل‌های صوتی و تصویری گرفته شده از كلاس درس است، تیمز نیز رویكردی مشابه را در پیش گرفته است. خلاصه این‌كه «یادگیری تركیبی» دقیقا مزیت بزرگی برای تیمز است كه سبب می‌شود از پلتفرم‌های رقیب نظیر گوگل كلسروم (Google Classroom) یا زوم (Zoom) متفاوت باشد. 
مایكروسافت در همین راستا قرار است قابلیت‌های دیگری را نیز به تیمز بیفزاید كه برای نمونه می‌توان به تسهیل امكان گفت‌وگوی متنی حین تماس تصویری اشاره كرد. 
  تیمز، فراتر از آموزش
تیمز ابتدا برای همكاری اعضای تیم‌ها به‌صورت دیجیتال شكل گرفت و سپس با همه‌گیری كووید ــ ۱۹، تا حد زیادی وارد بخش آموزش شد. با این حال، مایكروسافت همچنان خودش را پایبند به تقویت تیمز در زمینه هدف اولیه این نرم‌افزار می‌بیند. یكی از قابلیت‌هایی كه به‌زودی به تیمز افزوده می‌شود، افزایش سقف تعداد كاربران شركت‌كننده در یك رویداد آنلاین است. تیمز از رویدادهایی با ۱۰ هزار نفر پشتیبانی می‌كند كه در‌نوع خود، پدیده‌ای كم‌نظیر در دنیای نرم‌افزار به شمار می‌رود. سقف تعداد كاربران در یك جلسه نیز ۲۵۰ نفر است كه ظاهرا به زودی به هزار نفر افزایش می‌یابد. گفتنی است این سقف برای كاربران پولی تیمز است و در استفاده از نسخه رایگان، محدودیت‌ بیشتری وجود دارد. 
درهم‌آمیزی دستیار صوتی مایكروسافت نیز یكی دیگر از برنامه‌های شركت برای بهبود تیمز است. احتمالا بدانید كه مایكروسافت برای رقابت با گوگل، آمازون و اپل، یك دستیار صوتی به نام كورتانا (Cortana) را به بازار عرضه كرد. كورتانا نتوانست مانند رقبایش محبوب شود. با وجود این، گنجانده شدن قابلیت استفاده از این دستیار صوتی در تیمز شاید بتواند سكوی پرشی برایش باشد. كاربران تیمز می‌توانند با استفاده از كورتانا، دستورات مختلفی نظیر پیوستن به یك جلسه آنلاین، ارسال پیام یا ارسال فایل را به نرم‌افزار بدهند.  قابلیت‌های جدید مدنظر مایكروسافت به این دو مورد محدود نمی‌شود و قابلیت‌های دیگر كه بیشتر با هدف تسهیل امكان ارتباط با بقیه كاربران و نیز بهبود تجربه كاربری طراحی شده به زودی به آن افزوده می‌شود. 
  نسخه رایگان تیمز
تیمز امكانات خوبی را در نسخه رایگان در اختیار كاربران قرار می‌دهد. اختصاص فضای ۱۰ گیگابایتی برای ذخیره داده‌های تیم، سقف ۲ گیگابایتی برای حجم هر فایل پیوست و همچنین دسترسی رایگان به نسخه تحت وب ورد، اكسل و پاورپوینت، برخی از این امكانات است. البته تعدادی از قابلیت‌های خوبی كه در جلسات یا كلاس‌های درس آنلاین مورد نیاز است، در دسترس كاربران رایگان قرار ندارد. امكان ضبط جلسه كه در نرم‌افزارهایی مانند اسكایپ به‌طور رایگان در اختیار كاربر قرار می‌گیرد، در نسخه رایگان تیمز وجود ندارد.

مایكروسافت تیمز چیست؟
نرم‌افزار تیمز مایكروسافت در ۱۴ مارس ۲۰۱۷ به‌طور رسمی رونمایی شد. تیمز در‌واقع یك پلتفرم یكپارچه است كه امكان گفت‌وگوی متنی، تماس تصویری، اشتراك فایل و نیز استفاده از نرم‌افزارهای مختلف را در اختیار كاربران قرار می‌دهد. همان‌طور كه از نام این نرم‌افزار پیداست، تیم‌های مختلف كاری، جمعیت هدف تیمز هستند. تیمز مایكروسافت در واقع به‌عنوان رقیبی جدید و سرسخت برای پلتفرم قدیمی‌تر اسلك (Slack) وارد میدان شد. 
جالب است بدانید تیمز ابتدا در یك رقابت داخلی برنامه‌نویسی در شركت مایكروسافت ایجاد شد و پس از مدتی، به دلیل قابلیت‌های خوبی كه داشت، به‌عنوان یكی از محصولات شركت به بازار عرضه شد.