سركرده تندر در تور اطلاعات

گزارش جام‌جم از دستگیری سرکرده گروه تروریستی تندر؛ جمشید شارمهد کیست؟

سركرده تندر در تور اطلاعات

وزارت اطلاعات، دیروز اطلاعیه‌ای منتشر كرد و خبر داد ‌جمشید شارمهد، سركرده گروه تروریستی تندر كه از آمریكا عملیات مسلحانه و خرابكارانه در ایران را هدایت می‌كرد در پی عملیاتی پیچیده، دستگیر شده و اكنون در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار دارد. براساس این اطلاعیه، این گروه تروریستی در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ داشت كه البته با اقدامات نیروهای وزارت اطلاعات، بیشتر این عملیات‌ها ناكام ماند. جام‌جم به بررسی این گروهك تروریستی پرداخته است.

گروه تندر یا انجمن پادشاهی ایران، یك گروه تروریستی است كه چند سالی است فعالیت‌های خرابكارانه در ایران را در دستور كار خود قرار داده است. این گروه سال 1383 از سوی فتح‌ا... منوچهری، معروف به فرود فولادوند تشكیل شد. فولادوند، متولد سال 1320 قبل از انقلاب در عرصه هنری به‌ویژه در حوزه تئاتر، سینما و دوبله فعالیت داشت. اولین فیلمی كه كارگردانی كرد شهر شراب در سال 1355 بود. وی بعد از انقلاب از كشور خارج شد و به مصر رفت. حضور چندساله در این كشور باعث آشنایی دست و پا شكسته او با زبان عربی شد. منوچهری مدتی در این كشور تلاش كرد فعالیت‌های هنری خود را ادامه بدهد و یكی دو فیلم دست سوم ساخت كه البته به هیچ جشنواره‌‌ای راه پیدا نكرد. او در مصر تلاش می‌كرد در قالب یك مسلمان ضدصهیونیست خود را جا بزند، اما از آنجا كه تلاشش به نتیجه‌ای نرسید یكباره 180 درجه تغییر مسیر داد و به عنوان یك ضد دین و مذهب دو آتشه ظاهر شد. چند مدتی در مصر كسی از او خبر نداشت و شنیده شده بود به اتهام كلاهبرداری تحت تعقیب است، اما بعدها خبر رسید از مصر خارج شده و به تركیه رفته است. وی در تلاش بود از رضا پهلوی، كمك مالی دریافت كند؛ اما تلاشش به نتیجه‌ای نرسید و خود شخصا به فكر تاسیس یك تلویزیون خانگی افتاد. منوچهری در تركیه، گروهی 11 نفری به نام گیووارگان ایجاد كرد و بعد از مدتی نام این گروه به انجمن پادشاهی ایران تغییر یافت. بعد از مدتی منوچهری به انگلیس رفت و در آپارتمان شخصی خود شبكه ماهواره‌ای تلویزیون شما [Your TV] را تاسیس كرد. او روزانه 12 ساعت در مقابل دوربین حرافی می‌كرد و به‌واسطه عربی نیم‌بندی كه بلد بود به نقد و توهین به اسلام و مقدسات مذهبی می‌پرداخت. وی بعد از مدتی گروه تندر را سال 1383 با این ادعا راه انداخت كه ظرف مدت یك‌سال موفق به براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. شنیدن چند دقیقه حرف‌ها و سخنان منوچهری از تلویزیون یك‌نفره‌اش هر بیننده منصفی را به این تحلیل وا می‌داشت كه با فردی متوهم مواجه است كه قصد دارد از كاه، كوه بسازد. او هر روز با یك كلت كمری كالیبر 45 جلوی تلویزیون ظاهر می‌شد و مسؤولان نظام را با اسم تهدید می‌كرد.
منوچهری سال 1385 ناپدید شد و كسی از سرنوشت وی اطلاع دقیقی ندارد. البته چند روز قبل از ناپدید شدن، كلیپ تصویری از او منتشر شد كه با حالات حماسی می‌گفت در نزدیكی مرز ایران است و همین امروز و فرداست كه وارد كشور شود و جمهوری اسلامی را ساقط كند؛ اما فردای آن روز هیچ خبری از او نشد. همراه فولادوند، دو عضو دیگر انجمن پادشاهی ایران به نام‌های الكساندر ولی‌زاده با نام مستعار «كورش لُر» و ناظم اشمیت با نام مستعار «سیمرغ» نیز ناپدید شدند. گمانه‌زنی‌هایی البته درباره سرنوشت این افراد در رسانه‌های اپوزیسیون مطرح شد و گروهی معتقد بودند او در عملیات فریب گرفتار وزارت اطلاعات شده است. در عین حال تنها دختر وی مدعی شده است پدرش در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (اسرائیل) به‌سر می‌برد.
پس از ناپدیدشدن فرود فولادوند، فرد دیگری به‌نام جمشید شارمهد به‌عنوان مسؤول این گروهك معرفی شد. شارمهد، متولد سوم فروردین ۱۳۳۴ در تهران در یك خانواده ایرانی- آلمانی رشد كرد. تحصیلات پیش دانشگاهی را در ایران و آلمان دنبال كرد و سال 60 و در اوج جنگ ایران و عراق به آلمان رفت. وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی الكترونیك در آلمان به پایان رساند و در چند شركت تجاری مشغول فعالیت شد. وی سال 1989 یك شركت مهندسی در آلمان تاسیس و سال 2002 به آمریكا مهاجرت می‌كند. شارمهد در لس‌‌آنجلس- كه یكی از مهم‌ترین مراكز تجمع ایرانیان مهاجر است -فعالیت ضد نظام و انقلاب خود را شروع كرد. او میان گروه‌های اپوزیسیون با گروه انجمن پادشاهی همكاری خود را شروع كرد و در این راستا همكاری نزدیكی را با تلویزیون ماهواره‌ای فرود فولادوند داشت. در سال 2004 تارنمای تندر توسط وی راه‌اندازی شد كه در این تارنما به اسم نقد اسلام و نظام جمهوری اسلامی شدیدترین اهانت‌ها صورت گرفت. كار انجمن پادشاهی با تاسیس رادیو تندر توسط شارمهد در سال 2007 ادامه پیدا كرد. وی بعد از ناپدید شدن فولادوند نقش لیدری گروهك تروریستی تندر را به عهده گرفت و بعد از انتشار اخبار مربوط به اقدامات خرابكارانه این گروهك در ایران و انفجارهای صورت گرفته، متهمان به نقش تاثیرگذار وی در این اقدامات اشاره صریح داشتند. در جریان رسیدگی به دادگاه متهمان گروهك تندر، تارنمای این گروه به‌صراحت از همكاری نزدیك محمدرضا علی زمانی با رادیو تندر و روابط تنگاتنگ آنها با جمشید شارمهد در تهیه برنامه‌های رادیویی خبر داد.


برخی از اعدامی‌های گروه تندر
در سال‌های گذشته، برخی اعضای گروهك تروریستی تندر دستگیر و برخی از آنها به اعدام محكوم شده‌اند. محسن اسلامیان، فرزند محمد با نام مستعار فرمانده بهمن یكی از اعضای تندر بود كه به اتهام تهیه سلاح و مهمات و ساخت بمب و مشاركت در انفجار تروریستی 24 فروردین 87 حسینیه سیدالشهدا رهپویان وصال شیراز به اعدام محكوم شد.
علی اصغر پشتر، فرزند كرم هم در ارتباط با عملیات تروریستی شیراز اعدام شد.
روزبه یحیی‌زاده هم به اتهام تهیه بمب برای كار‌گذاری در مراكز شناسایی شده در رشت در 24 فروردین 88 در شیراز اعدام شد. زهرا بهرامی و محمدرضا علی زمانی از دیگر اعضای انجمن پادشاهی بودند كه اعدام شدند. بیژن عباسی، عضو دیگر این گروه عامل بمبگذاری در حرم امام خمینی در 30 خرداد 88 بود كه با انفجار بمب همراه خود كشته شد.


اقدامات خرابكارانه
گروهك تروریستی تندر به‌طور مستقیم مسؤولیت چند عملیات تروریستی در ایران را به‌عهده گرفته است. نخستین عملیات تروریستی این گروهك در ایران در 24 فروردین 1387 در شیراز صورت پذیرفت كه طی آن عوامل تروریست این گروهك با كارگذاشتن یك بمب هشت پوندی میان عزاداران حسینیه شهدا متعلق به كانون رهپویان وصال شیراز باعث شهادت ۱۴ نفر و زخمی شدن ۲۱۵ نفر از عزاداران حسینی شد.
در اقدامی دیگر، تروریست‌ها كه در یكی از هتل‌های تهران مشغول ساخت بمب بودند، بر اثر انفجار و آتش‌سوزی موقعیتشان لو رفت و توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. دومین عملیات تروریستی این گروهك در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در حرم امام خمینی(ره) صورت گرفت كه البته فرد بمبگذار موفق به وارد كردن محموله انفجاری به حرم حضرت امام(ره) نشد و بمب را مقابل كفشداری حرم منفجر كرد كه بر اثر انفجار آن هشت نفر از هموطنان مجروح شدند.
انفجار در مقابل منزل امام جمعه نهاوند در ۲۴دی۱۳۸۸ از دیگر اقدامات تروریستی انجمن پادشاهی است. این گروهك در ترور شهید مسعود علی‌محمدی از دانشمندان صنعت هسته‌ای كشور نیز نقش داشت.
گروهك تروریستی تندر، طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی به‌دنبال عملیات تروریستی شیمیایی و میكروبی در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران و عملیات تروریستی در كنسولگری روسیه در رشت نیز بود، اما با هوشیاری نیروهای امنیتی موفقیتی به‌‌دست نیاورد. از دیگر طرح‌های تروریستی ناموفق این گروهك می‌توان به طرح انفجار مخازن و خطوط انتقال نفت در بندر گناوه، منفجر كردن سد سیوند شیراز، بمبگذاری در حرم حضرت معصومه(س) و مجلس شورای اسلامی اشاره كرد كه این طرح‌ها نیز عقیم ماند و اجرایی نشد.


پای صحبت پدر 2 شهید حادثه تروریستی شیراز
محمد انتظامی، پدر دو شهید از شهدای حادثه تروریستی كانون رهپویان وصال در شهر شیراز است. شهیدان علیرضا و عرفان انتظامی كه برای انجام مراسم مذهبی در این كانون جمع شده بودند در پی عملیات تروریستی طراحی شده از سوی اعضای گروهك تروریستی تندر همراه 12 نفر دیگر به شهادت رسیدند. انتظامی در گفت‌و‌گو با جام‌جم از داغ همچنان تازه خود و همسرش به خاطر از دست دادن عزیزانش می‌گوید. وی می‌گوید همچنان نتوانسته با این حادثه كنار بیاید. انتظامی از سربازان گمنام امام زمان نیز تشكر كرد و گفت با این‌كه 12 سال، انتظاری طولانی بود اما از فرزندان خدوم این مرز و بوم قدردانی می‌كنم كه توانستند با اقدامات هوشمندانه خود سركرده این گروهك تروریستی را دستگیر كنند. به گفته وی، انتظار و توقع همه خانواده‌های آسیب‌دیده این حادثه تلخ این است كه فرد یا افراد مرتبط با این گروهك تروریستی به صورت علنی محاكمه و در محل كانون ره‌پویان وصال و در ملاء عام اعدام شوند. انتظامی می‌گوید اشتیاقی برای دیدن شارمهد، سركرده گروهك تروریستی تندر ندارد، اما در عین حال اگر حسب اتفاق با او روبه‌رو شود از او می‌پرسد شهدای این حادثه كه تقصیر و قصوری نداشتند به كدامین گناه كشته شدند.