فروشگاه ایرانی، فراتر از مرزها

فروشگاه ایرانی، فراتر از مرزها

عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی


 به‌تازگی فروشگاه اتکا در کاراکاس ونزوئلا فروشگاه بزرگی افتتاح کرده که بیش از نیمی از کالاهای موجود در این فروشگاه تولید ایران هستند. این موضوع می‌تواند نقطه قوت و آغاز راه جدیدی برای صادرات ایران به شمار آید؛ چرا که در بحث تجارت باید توجه داشت مقاصد صادرات و نوع کالاهای صادراتی باید از تنوع و تعدد کافی برخوردار باشند تا مقوله صادرات بتواند پایداری مورد نیاز خود را حفظ کند.
تاسیس چنین فروشگاه‌هایی باعث می‌شود علاوه بر این‌که کالاهای ایرانی در کشورهای مختلف معرفی می‌شوند، به‌واسطه وجود یک محل مشخص برای عرضه کالاهای ایرانی دسترسی شهروندان این کشورها به کالاهای ایرانی با سهولت بیشتری همراه باشد. نتیجه این موضوع، افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی و کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است.
با افزایش صادرات، اشتغال و ارز آوری نیز وارد مسیر رشد خواهد شد؛ بنابراین در شرایط فعلی که مسیر عرضه کالاهای ایرانی از طریق تاسیس فروشگاه زنجیره‌ای فراهم شده است باید بهترین استفاده را از چنین فرصت‌هایی کرد. تولیدکنندگان ایرانی باید به کیفیت و قیمت تمام شده خود توجه بیشتری کنند تا بتوانند با قدرت بیشتری وارد بازارهای صادراتی شوند.
برای رشد و توسعه بازارهای صادراتی ابتدا نیاز است دیپلماسی قدرتمند و مدونی در این زمینه داشته و کالاهایی ا تولید کنیم که هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر قیمت بتوانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند. امروز شاهدیم برخی کشورها با توسعه صنایع پایین دستی، کالای کشورهای دیگر را می‌خرند و عرضه آن کالا را تحت عنوان برند کشور خود عرضه می‌کنند که نمونه آن صادرات پسته و زعفران ایرانی با برند کشورهای دیگر است. به طوری که اسپانیا با خرید فله‌ای زعفران ایران با بسته‌بندی‌های خاص و زیبا، آن را به نقاط مختلف دنیا صادر می‌کند. به نحوی برخی گمان می‌کنند زعفران اسپانیا دارای بهترین کیفیت است.
افزایش این فروشگاه‌ها به عنوان محل مستقیم عرضه کالاهای ایران می‌تواند مانع گسترش چنین پدیده‌هایی شود. از این رو باید توجه داشت ایران باید در زمینه تکمیل زنجیره پایین دستی نیز اقداماتی انجام دهد.  برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر باید در زمینه فرهنگ‌شناسی، زبان‌شناسی و حتی ذائقه‌شناسی نیز اقداماتی انجام شود. در بسته‌بندی‌های فعلی کالاهای ایرانی اغلب زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی درج می‌شود، در صورتی که کالای ایرانی باید به زبان کشور وارد کننده آن کالا نیز توجه کند. همچنین مواردی چون ذائقه شهروندان هر کشور و رعایت این موضوع در بحث صادرات می‌تواند از مواردی باشد که باید از سوی تولید کننده ایرانی لحاظ شود. کشورهای با اقتصاد بزرگ و صادراتی در این مسیر گام محکمی برداشتند و اگر ایران هم قصد دارد به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه صادرات معرفی شود باید روی برند، نوع نیاز مردم و به ذائقه و زبان آن کشور توجه کند.