جـــــــــــــــام خــــراســـــانی

استقلال - تراکتور؛ ساعت 18:15 در فینال جام‌حذفی

جـــــــــــــــام خــــراســـــانی

آمدم ای شاه پناهم بده / خط امانی ز گناهم بده. ای حرمت ملجأ درماندگان / دور مران از در و راهم بده. هندزفری را که از گوشش برداشت تازه متوجه شد که همه در سالن طور دیگری نگاهش می‌کنند. یک هندزفری طلایی و سفید بزرگ، بدون سیم. از همان خفن‌ها. هنوز داشت صدا می‌داد؛ در شب اول که به قبرم نهند / نور بدان شام سیاهم بده…
 دستپاچه شده بود اما برای چه؟ چه ایرادی دارد؟ مگر بازیکن استقلال نمی‌تواند دلش را گره بزند به ضریح علی‌ابن‌موسی‌الرضا. همه چیز که دنیوی و مال و منال نیست. لایق وصل تو که من نیستم / اذن به یک لحظه نگاهم بده. نگاهش کردم و گفتم:«قبول باشد، رسیدید مشهد ما را هم دعا کنید.»خندید  و گفت: «لایق که نیستیم، لایق که باشیم حتما.» می‌ترسم ریا شود برای همین اسمش را نمی‌گویم. شاید ثوابش کم شود و شاید اصلا راضی نباشد. پریدند و رفتند. رفتند مشهد مقدس تا برای جام‌حذفی مقابل تراکتورسازی آماده شوند.
بازی در مشهد، در ورزشگاه امام‌رضا(ع). حیف که تماشاگران نیستند. آخ که اگر بودند،چه کیفی می‌داد. تراکتوری‌های پرشور، استقلالی‌ها، تازه هواداران مشهدی هم می‌آمدند. چند باری رفته بودم مشهد برای گرفتن گفت‌و‌گو و گزارش فوتبالی. حال و هوایش طور دیگری است. خیالت در جریان بازی زیاد راحت نیست. دلشوره عجیبی انتهای دلت را چنگ می‌زند. انگار که می‌دانی بعد از بازی، فارغ از هر نتیجه‌ای که دست بیاید قرار است بروی جایی که سراسر آرامش است. ایوان طلا، سقاخانه و پنجره فولاد. ای وای حرم...
کروناست و چاره‌ای نیست. اجازه نمی‌دهند غیر از بازیکنان و عوامل کسی دیگر به ورزشگاه برود. با این حال تماس با مشهد که گرفتم بچه‌ها می‌گفتند یک سری آمده‌اند که پرچم ابومسلم در دست دارند. همان تیم سابق خراسانی که معلوم نیست حالا کجاست. بچه‌ها می‌گویند استقلالی‌ها بیشترند اما خب مگر می‌شود در هر نقطه‌ای از ایران، طرفداران تراکتور نباشند؟ اگر کرونا نبود، خیلی‌ها بودند، تماشاگران، زائران، زائران...
این برای دوازدهمین‌بار است که استقلالی‌ها به فینال می‌رسند و برای دومین‌بار که تراکتور رنگ فینال حذفی را می‌بیند. استقلال هفت‌بار قهرمان شده و طرفداران این تیم امیدوارند که شماره 7، هشتمین قهرمانی را برایشان به ارمغان بیاورد. تراکتوری‌ها را هم که نگو. تشنه‌اند. تشنه یک جام تا با آن عاشقی کنند. به قول یکی از بچه‌ها که می‌گفت: «اگر زور داشتم، اگر اختیار داشتم جام را می‌دادم به آنها، حتی اگر قهرمان نشوند یک جام برای‌شان می‌ساختم. تبریزی‌ها به تیم‌شان تراکتور عشق می‌کنند و این عشق قیمت ندارد.» جوابش را دادم، گفتم: «دل استقلالی‌ها که می‌شکند. شاید این طور بهتر باشد که هر چه پیش آید خوش آید. فوتبال است و طبیعتش به این شکل. پس از پایان بازی خیلی‌ها سرمست هستند و خیلی‌ها ناراحت. فوتبال است و زندگی و این تکرار ادامه دارد.»
فینال که تمام شود یا استقلال مستقیم آسیایی شده یا تراکتور. بالاخره باید یکی‌شان جام را بالای سرش ببرد. تیمی که فاتح این نبرد شود امشب را تا خود صبح نخواهد خوابید؛ قهرمانی، صعود به لیگ قهرمانان، زیارت حرم امام رضا(ع) و ...انصافا کیف می‌دهد.




علیرضا اکبرپور: استقلال قدرتش را به رخ کشید
به تراکتور در یک بازی 4 گل زدم
علیرضا اکبرپور 10 سال در استقلال بود. یکی از به یادماندترین بازی‌های او مقابل تراکتور رقم خورد؛ در روزی که توانست 4 بار دروازه این تیم را باز کند. به بهانه بازی امروز گفت‌و‌گویی با او داشتیم.
 بازی تراکتور-استقلال که پیش می‌آید همه یاد بازی سال 96 می‌افتند و پوکر شما مقابل تراکتور.
می‌خواهید کاری کنید تبریزی‌ها از شما شاکی شوند؟ هزار سال از آن بازی گذشته. می‌خواهید دوباره یاد مردم تبریز بیندازید؟ آن بازی تمام شد و رفت.
 ولی جزو بازی‌های به‌یادماندنی عمر شماست.
خب آن روز من 4‌گل زدم. بازی هم خیلی مهم بود. اگر می‌بردیم، زودتر از پایان فصل قهرمان می‌شدیم. یادم هست دو سه بازی مانده بود به پایان فصل. بازی را 5 بر یک بردیم. 4 گل زدم و یک گل هم ساختم.
 بهترین بازی زندگی‌تان بود؟
نه، من بازی خوب زیاد کردم. در بازی تراکتور موقعیت گیرم آمد و هرچه می‌زدم گل می‌شد. ولی بوده دیداری که من در آن گل نزده باشم ولی بهترین بازی‌ام را کرده باشم. شده بود مسابقه‌ای پیش آمد که پاس گل سرنوشت‌ساز دادم. منتها آن مسابقه دیگر توپ‌ها گل شد و به خاطر همین در ذهن طرفداران ماند.
 حالا پیش‌بینی شما از بازی امروز چیست؟
دو تیم خوب هستند. با عملکردی که داشته‌اند نشان دادند جزو برترین تیم‌های ایران هستند. استقلال با شکست سپاهان و پرسپولیس قدرتش را به رخ همه کشید. از آنطرف تراکتور هم تیمی مدعی است. تیمی است که به نظر من می‌تواند معادلات را به هم بزند؛ البته گاهی هم نتایج غیر‌منتظره‌ای به دست می‌آورد. به نظرم بازی سختی برای هر دو تیم است و نمی‌توان از قبل چیزی درباره مسابقه گفت.
 شما نزدیک به 10 سال برای استقلال خوب بازی کردید. حسرت نمی‌خورید چرا الان فوتبالیست نیستید؟
من اگر همین الان هم بازی می‌کردم قیمتم پائین بود. همان موقع که در استقلال بودم بازیکن نیمکت‌نشین تیم از من که فیکس بودم بیشتر پول می‌گرفت! خیلی حجب و حیا به خرج می‌دادم و هیچوقت نخواستم تیم را به‌هم بریزم و فقط می‌خواستم مثمر‌ثمر باشم. همه جوره با استقلال ساختم. در آن 10 سال یک بار هم نگفتم اگر ترانسفرم نکنید بازی نمی‌کنم ولی بعضی بازیکنان این کار را می‌کردند.
 واقعا؟
بله. خیلی از تیم‌های عربی من را می‌خواستند ولی باشگاه را تحت فشار نگذاشتم. هر بار گفتند به تو نیاز داریم‌، من هم می‌گفتم باشد، می‌مانم. می‌توانستم با پول خوبی به خارج بروم ولی در استقلال ماندم.



رو  در  رو
استقلال و تراکتور نخستین بار در فصل فوتبالی سال ۵۴ باهم روبه‌رو شدند. اولین رویارویی دو تیم روز ۲۴ فروردین ۵۴ در ورزشگاه باغشمال تبریز بود که تراکتور با تک گل حسین نورمحمدزاده در دقیقه ۱۰، استقلال را شکست داد. آن سال تراکتور تازه از دسته دوم آمده بود و استقلال نیز قهرمان فصل گذشته شده بود. در کل این 2تیم 36 بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که سهم تراکتور 13برد و سهم استقلال 11 برد بوده است.
تک دیدار جام حذفی!
این دو تیم روز اول دی 1394، در نیمه نهایی جام حذفی ۹۵-۹۴ در تبریز به مصاف هم رفتند که تراکتور با سرمربیگری امیر قلعه نویی 2 بر یک مغلوب استقلال پرویز مظلومی شد. تک گل میزبان در آن دیدار را آگوستو سزار زد و دو گل استقلال را سجاد شهباززاده به ثمر رساند. مسابقه ای که البته یک اخراجی هم داشت؛ شجاع خلیل زاده، مدافع کنونی پرسپولیس که آن زمان در ترکیب تراکتور بازی می کرد.




سوت‌زن فینال!
موعود بنیادی‌فر قضاوت فینال جام‌حذفی را برعهده دارد. داوری که فوتبال بازی کردن را به دلیل مشکلی که برایش به وجود آمد کنار گذاشت. با این حال وقتی مادرش به او پیشنهاد کرد به جای فوتبال بازی کردن می‌تواند داور فوتبال شود، از این ایده استقبال کرد. موعود بنیادی‌فر پس از اتمام دوره متوسطه خود در کلاس‌های داوری محمد ریاحی شرکت کرد و مدرک درجه C داوری گرفت.
بعد از آن هم با قبولی در تست کوپر (دویدن و آمادگی جسمانی) بیشتر به حرفه داوری علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت این کار را دنبال کند. اولین قضاوت رسمی بنیادی‌فردیدار بین دو تیم آموزشگاهی بود که توانست از پس آن به خوبی بربیاید و تا سال ۹۱ که اولین بازی خود را در لیگ‌برتر فوتبال ایران سوت زد، در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر قضاوت می‌کرد. بازی بین تیم‌های راه آهن تهران و شاهین بوشهر در لیگ دوازدهم، اولین بازی لیگ‌برتری بود که او سوت زد. در پایان این مسابقه، مسعود عنایت که به عنوان ناظر بازی در ورزشگاه حاضر بود، رضایت کامل خود را نسبت به قضاوت او اعلام کرد.بنیادی‌فر به عنوان یک داور بین‌المللی، بازی‌های خارجی زیادی را سوت زده است که به دلیل قضاوت‌های عادلانه‌اش، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹، داور وسط بازی تیم‌های کاشیما و شاندونگ شد. همچنین بنیادی‌فر همراه با علیرضا فغانی جزو داوران VAR‌ این رقابت‌ها نیز بوده‌اند.


فیض کریملو: فکری در نساجی می‌ماند
امیدوارم استقلال و تراکتور احتیاط را کنار بگذارند
امروز استقلال و تراکتور در فینال حذفی مقابل هم قرار می‌گیرند. احمد فیض کریملو بازیکن سابق دو تیم، دوست دارد این بازی زیبا و تماشاگر‌پسند باشد. او دوست ندارد جانب هیچ تیمی را بگیرد و می‌گوید: «پیش‌بینی که غیرممکن است.
 آقای فیض کریلمو قدرت کدام تیم به دیگری می‌چربد؟
استقلال در لیگ‌برتر نتوانست قهرمان شود و به همین‌خاطر با بودن مجیدی عزم خود را جزم کرده تا فینال حذفی را ببرد. تراکتور هم چند سالی است هزینه کرده و جام نگرفته است. هر دو تیم انگیزه زیادی دارند و به خاطر همین می‌توانیم شاهد یک مسابقه زیبا باشیم. امیدوارم احتیاط را کنار بگذارند و بازی تماشاگر‌پسند شود. این خیلی مهم است که آنها احساسی بازی نکنند. در چنین مواقعی احتمال اخراج بازیکن یا اتفاقات دیگر هست. هر تیمی هوشمندانه و حرفه‌ای بازی کند، برنده خواهد بود.
 جالب اینجاست که هم مجیدی و هم ساکت شنیده‌اند استراماچونی ممکن است جایشان را بگیرد!
من در جریان نیستم چه صحبت‌هایی از سوی دو باشگاه شده ولی فکر می‌کنم هر دو مربی اینقدر حرفه‌ای باشند که اجازه ندهند چنین شایعاتی روی تمرکزشان اثر بگذارد. در ضمن هر دو می‌دانند برای رسیدن به این فینال چقدر سختی کشیده‌اند و شاید به زودی فرصت حضور در آن را پیدا نکنند.
 کارشناسان دیگر می‌گویند الان وضعیت استقلال بهتر از تراکتور است.
استقلال در بازی دربی خوب کار کرد. به نظرم اگر بتواند همان شکلی در فینال ظاهر شود شانس خوبی دارد. نباید از تراکتور هم به سادگی گذشت. این تیم هم با‌تجربه است و قدرتمند. بازیکنان خوبی دارد. به نظرم بازی اصلا قابل پیش‌بینی نیست. هر دو تیم خط حمله خوبی دارند. امیدوارم بازی زیبا باشد.
 آقای کریملو وضعیت خودتان چطور است؟ بعد از اتفاقاتی که برایتان رخ داد، حالا در نساجی مشغول هستید.
من باید از آقای حدادیان مالک باشگاه، آقای فکری و تمام عوامل تیم تشکر کنم. همه از من حمایت کردند. برایم مشکلی پیش آمد که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. خدا راشکر همه چیز را از نو شروع کردم و از طرف باشگاه نساجی حمایت شدم.
 این روزها شایعاتی درباره حضور فکری دراستقلال مطرح است.
این تصمیم شخصی خود آقا‌محمود است ولی فکر می‌کنم با شرایطی که هست، ایشان در نساجی بماند. آقای فکری به تعهدی که دارد همیشه عمل می‌کند. به نظرم نساجی امسال با این بازیکنان و هواداران می‌تواند حتی برای گرفتن سهمیه تلاش کند.




محرومان
بر اساس اعلام سازمان لیگ رضا اسدی بازیکن تراکتور و بهزاد غلامپور مربی دروازه بان های استقلال حق همراهی تیم های خود را در فینال جام حذفی نخواهند داشت. اسدی در بازی نیمه نهایی برابر نفت مسجد سلیمان با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد تا فینال را از دست بدهد. محرومیت غلامپور هم در نوع خودش جالب است. او به عنوان عضو کادر فنی استقلال، در بازی مقابل سپاهان و پرسپولیس از داور کارت زرد گرفت تا به علت دوکارته شدن، فینال را از روی سکوها تماشا کند.


فینال در A.Q.R
فینال امشب در ورزشگاه امام رضا (ع) آستان قدس رضوی (A.Q.R) برگزار می‌شود. این ورزشگاه مدرن و استاندارد، نخستین ورزشگاه مسقف فوتبال ایران ایران است که سه سال پیش در روز ۲۵ شهریور ۱۳۹۶، با دیدار دوستانه منتخب مشهد و منتخب کربلا رسما افتتاح شد. ساخت این ورزشگاه که 27 هزار و 700 نفر گنجایش دارد ، پنج سال به طول  انجامید و هزینه ای در حدود 200 میلیارد تومان در پی داشت. بعد از گرفتن میزبانی از خوزستان، قرار شد شیراز میزبان فینال جام حذفی امسال باشد، اما در نهایت میزبانی به مشهد رسید.



مردان کلیدی فینال
شیخ دیاباته، مهاجم مالیایی خط‌حمله استقلال ستاره این فصل از فوتبال ایران بود که با زدن 15‌گل، آقای گل لیگ‌برتر شد.
مهدی قائدی که ابتدای فصل قول داد به اندازه شماره پیراهنش گل بزند، توانست قولش را عملی کند و 10 گل به ثمر برساند. او با 8 پاس‌گل بهترین پاسور لیگ نوزدهم نیز شد.

در تیم تراکتور، از لحاظ تعداد گل‌زده احسان حاج‌صفی با 5گل زده بهترین گلزن تیمش بود.
مسعود شجاعی را هم باید در کنار احسان حاج‌صفی بهترین پاسورهای این فصل تراکتور دانست. هر کدام از این بازیکنان 4‌پاس‌گل به هم تیمی‌هایشان دادند.