مهدهای بی‌مربی

مهدهای بی‌مربی

دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان


نبود سیستم آموزش جامع برای پرورش مربیان مهدهای‌کودک، یکی از مهم‌ترین خلاهای موجود در کشور است که سبب می‌شود این مهدها نتوانند در ارائه برنامه‌های تربیتی صحیح به کودکان نقش موثری ایفا کنند. در واقع، ما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بسیاری از افراد بدون داشتن تحصیلات لازم به عنوان مربی مهدکودک، آموزش فرزندان خردسال ما را به‌عهده گرفته‌اند و این افراد نمی‌توانند اثرگذاری مناسبی در تربیت کودکان داشته باشند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، رشته آموزش مربیان مهدهای‌کودک به طور تخصصی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اما در کشور ما این آموزش‌ها صرفا در قالب گرایشی از رشته علوم تربیتی ارائه می‌شد که اکنون این گرایش نیز حذف شده است. در این شرایط، اگر می‌خواهیم مربیان کارآمدی در مهدهای کودک حضور پیدا کنند، پس باید رشته تحصیلی تربیت مربی مهد را حداقل به عنوان یکی از گرایش‌های رشته علوم تربیتی در کشورمان احیا کنیم.
همچنین می‌توانیم برای جلوگیری از حضور مربیان فاقد تحصیلات مناسب، مقرراتی وضع کنیم که مربیان مهدهای‌کودک صرفا از میان افرادی انتخاب شوند که تحصیلات مرتبط با این حوزه را دارند. علاوه براین، می‌توانیم از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم‌تربیتی برای حضور در مهدهای‌کودک استفاده کنیم، زیرا این افراد تا حدود زیادی در زمینه تربیت کودکان آموزش دیده و واحدهای مرتبط زیادی گذرانده‌اند، البته برای رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به ضعف برنامه‌های تربیتی در مهدهای‌کودک، بهتر است آموزش مربیان مهدها را ذیل رشته علوم تربیتی در دانشگاه‌ها احیا کنیم و افرادی متخصص را برای تربیت فرزندمان پرورش دهیم.
البته شاید برخی افراد این اعتقاد را داشته باشند که لزوما نیازی نیست مربیان مهدهای‌کودک، تحصیلات آکادمیک داشته باشند و آموزش‌های مربوط را می‌توان در دوره‌های آزاد و فشرده به متقاضیان حضور در مهدهای‌کودک ارائه کرد. اما این تفکر، دقیقا همان تفکر اشتباهی است که ما سال‌ها در دوره ابتدایی نیز آن را پیاده‌سازی کردیم و تا همین چند سال پیش گمان مسؤولان آموزشی بر این بود که نیازی نیست معلمان مدارس ابتدایی تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته جهان، معمولا میزان تحصیلات معلمان دبستان، پیش‌دبستانی و مهدهای‌کودک از معلمان راهنمایی و دبیرستان بیشتر است، زیرا این کشورها به این باور رسیده‌اند که سنین پایین‌تر در شکل‌گیری شخصیت کودکان نقش بسیار مهم‌تری دارد و باید از بهترین معلم‌ها و مربیان در مهدهای‌کودک، مراکز پیش‌دبستانی و دبستان‌ها استفاده شود.