کارنامه استعدادیابی تلویزیون

مروری بر کارنامه رسانه ‌ملی در حوزه کشف و معرفی استعدادهای جدید در چند سال اخیر

کارنامه استعدادیابی تلویزیون

تلویزیون از قدیم کارخانه ستاره‌سازی بوده و همچنان هم با وجود نقدهایی که ممکن است گاه‌وبیگاه بر آن وارد شود، مهم‌ترین کارخانه ستاره‌سازی و معرفی چهره‌های جدید رسانه‌ای است. واقعیت آن است که هرچقدر هم طی این سال‌ها رقبای تلویزیون قوت گرفته باشند اما هنوز که هنوز است دامنه میلیونی مخاطبان این رسانه که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور را دربرمی‌گیرد، به‌قدری زیاد است که حضور چهره‌های تازه در این رسانه می‌تواند سکوی پرشی مناسب برای این چهره‌ها باشد. چهره‌هایی که برخی از آنها از مسیر برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون حالا تبدیل به مجری و بازیگر و خواننده شده‌اند و برخی دیگر نیز از طریق درخشیدن در برنامه‌های مختلف سیما یا ایفای نقش در سریال‌های پرمخاطب تبدیل به ستاره‌های پرطرفدار سینما و تلویزیون شدند.

ستاره‌هایی که با «خندوانه»‌ درخشیدند
علی صبوری 

علی صبوری، یکی از خوش‌شانس‌ترین چهره‌هایی بود که به‌واسطه حضور در مسابقات استندآپ‌کمدی «خندوانه» توانست خود را به‌عنوان کمدینی جوان معرفی کند. صبوری از این نظر خوش‌شانس بود که حضورش در تلویزیون با واکنش برخی از چهره‌های سرشناس مثل بهروز افخمی همراه شد. تعریف افخمی به‌عنوان یکی از کارگردان‌های شناخته‌شده سینمای ایران از استندآپ‌های صبوری و مقایسه او با رضا عطاران اعتباری مضاعف به او بخشید که در تثبیت موقعیت او به‌عنوان یک کمدین موثر بود. صبوری بعد از خندوانه توانست با نقش‌آفرینی در سریال «آخرخط» شبکه سه سیما رسما به جمع بازیگران تلویزیون بپیوندد و مسیر جدیدی در فعالیت‌های هنری خود آغاز کند.

مجید افشاری
مجید افشاری هم ازجمله چهره‌هایی بود که با حضور در مسابقات استندآپ‌کمدی خندوانه درخشید و توانست مسیر ورودش به فعالیت حرفه‌ای هنر را باز کند. افشاری که پیش از کمدین‌شدن، مدتی به‌عنوان خبرنگار فعالیت می‌کرد در سری اول مسابقه استندآپ‌کمدی خندوانه تا مرحله فینال رفت اما دوم شد. بااین‌همه او نسبت به میثم درویشان‌پور، قهرمان آن‌دوره خوش‌شانس‌تر بود و بعدها به‌عنوان مجری در برنامه تلویزیونی «ایرانیوم» شبکه سه سیما حضور پیدا کرد. او البته حاشیه‌هایی نیز در فضای مجازی داشت. بااین‌همه بعد از مدتی به‌عنوان مجری برنامه «شما و آی‌فیلم» تجربه تازه‌ای در زمینه اجرا پیدا کرد.

بهزاد قدیانلو 
یکی دیگر از استعدادهایی که از مسیر حضور در مسابقات استندآپ‌کمدی خندوانه و از طریق تلویزیون وارد مسیر حرفه‌ای هنری شد، بهزاد قدیانلو بود. او که با شیوه خاص اجرای کمدی‌های خود که مبتنی بر اکت‌های شدید بدنی بود، شیوه تازه‌ای از کمدی را به این مسابقه آورده‌بود، بعد از اتمام حضور در این برنامه، راهش را به سمت بازیگری تغییر داد. قدیانلو در سال 1396 با بازی در فیلم‌سینمایی «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی یکی از نقش‌های اصلی این فیلم را برعهده گرفت. «ما همه با هم هستیم» نیز دیگر تجربه مهم او در سینما بود که با وجود نقش کوتاهی که داشت توانست با حضور در آن در کنار بازیگران شناخته‌شده‌ای ایفای نقش کند.

امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی 
امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی هم دو چهره جوانی هستند که به مدد حضور در خندوانه و از راه تلویزیون وارد عرصه هنر شدند. دو کمدین جوانی که سال‌ها قبل از حضور در خندوانه نیز با هم رفیق بودند و حضور آنها در سری دوم مسابقات استندآپ‌کمدی خندوانه به آنها شهرتی قابل توجه بخشید. پس از اتمام خندوانه هردوی آنها تجربه اجرای کمدی در قالب آیتم‌های کوتاه در برنامه‌های مختلف سیما را به‌دست‌آوردند. «از شنبه» عنوان برنامه‌ای در شبکه ورزش سیما بود که عبدا... روا اجرای آن را برعهده داشت و امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی تعدادی از آیتم‌های آن را اجرا می‌کردند.

نیما شعبان‌نژاد
اما یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی که با حضور در برنامه خندوانه توانست به شهرت برسد، بدون‌شک نیما شعبان‌نژاد بود. هرچند که شعبان‌نژاد پیش از خندوانه نیز سال‌ها به‌عنوان بازیگر تئاتر فعالیت می‌کرد اما بدون‌شک حضورش در خندوانه و درخشیدن در کنار رامبد جوان باعث شد تا او مسیر حرفه‌ایش را از تئاتر به سمت سینما و تلویزیون و طبعا شهرت بیشتر تغییر دهد. او بعد از حضور در فصل اول خندوانه، تجربه بازی در چند سریال تلویزیونی ازجمله «رهایم‌نکن»، «سرباز» و «دوپینگ» را به‌دست‌آورد. البته که او یکی از چهره‌های ثابت فصول بعدی «خندوانه» نیز بود و همین حضور پیوسته نیز بر افزایش شهرت و حفظ محبوبیت او در میان مخاطبان موثر بود.

عصرجدید، عصر رویش‌های تازه
سعید فتحی‌روشن

عصرجدید در این دو سال اخیر بدون‌شک یکی از مهم‌ترین سکوهای پرش بسیاری از چهره‌ها برای ورود به مسیر حرفه‌ای هنر و رسیدن به شهرت بوده‌است. سعید فتحی‌روشن یکی از همین چهره‌ها بود که در فصل اول این برنامه حضور پیدا کرد و با راه‌پیداکردن به فینال فصل‌اول عصرجدید به شهرت رسید. فتحی‌روشن که منتالیست و ذهن‌خوان آن فصل عصرجدید بود، توانست با شعبده‌های جذابش نظر مخاطبان را جلب کند. او بعد از عصرجدید به‌عنوان مجری برنامه «بازیمون» شبکه سه به فعالیت حرفه‌ای‌اش ادامه داد. این برنامه نیز حال‌وهوایی مشابه اجراهای او در عصرجدید داشت.

ایمان قیاسی
عصرجدید نه‌فقط در مسیر زندگی حرفه‌ای شرکت‌کنندگانش بلکه در مسیر فعالیت بسیاری از عوامل این برنامه نیز تغییر ایجاد کرد. ایمان قیاسی که به‌عنوان مجری پشت‌صحنه این برنامه فعالیت می‌کند، ازجمله چهره‌هایی است که هرچند پیش از عصرجدید نیز سال‌ها به‌عنوان خواننده و نوازنده در دنیای‌هنر حضور داشته اما حضورش در عصرجدید و اجرای نقش مجری دوم این برنامه که ازجمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون است، شهرتی ویژه به او بخشید. قیاسی نیز در زمره چهره‌هایی قرار می‌گیرد که شهرتش را مرهون حضور در آنتن تلویزیون و دیده‌شدن از طریق قاب جادویی این رسانه است.

سیدبشیر حسینی
گرچه سیدبشیر حسینی سوابق زیادی در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای دارد و پیش از حضور در قامت یکی از چهار داور عصر جدید، چندین بار به عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا کرده بود، اما مخاطبان تلویزیون او را با داوری برنامه عصر جدید شناختند و به تعبیری او نیز شهرتش در میان مردم را مرهون دیده شدن از طریق تلویزیون است. حسینی که در رزومه علمی‌اش عناوینی چون مدیر گروه علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما، رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد بین‌المللی سواد رسانه‌ای و مشاور دانشگاهی و استعدادیابی و جوان برگزیده کشور سال 1385 دیده می‌شود، بعد از حضور در عصر جدید تبدیل به چهره‌ای شناخته شده برای همه مردم ایران شد.

فاطمه عبادی و پارسا خائف
فاطمه عبادی و پارسا خائف، دو چهره حاضر در فینال فصل اول عصر جدید که هر چند به دلیل ماهیت رشته هنری‌ای که در آن فعالیت می‌کردند، بعدها به عنوان مجری یا بازیگر در برنامه‌های تلویزیون ظاهر نشدند، ولی شهرتی که حضور در تلویزیون به آنها داد باعث شد به چهره‌هایی شناخته شده برای اغلب مردم ایران به ویژه در شهر و دیار خودشان تبدیل شوند. پارسا خائف البته این شانس را داشت که تیتراژ برنامه تلویزیونی «میدون» شبکه سه سیما را بخواند و فاطمه عبادی نیز چند باری با طرح‌هایی که به مناسبت اتفاقات و رویدادهای ملی و مذهبی کشید و پخش هنرنمایی او در تلویزیون و فضای مجازی، توانست ارتباطش را با مخاطبان حفظ کند.

کارخانه بازیگرسازی تلویزیونی
روزبه حصاری 

روزبه حصاری، بازیگر و خواننده‌ای است که او هم شهرتش را مدیون دیده شدن از قاب تلویزیون است. حصاری که تا پیش از درخشش در نقش جواد جوادی در فصل سوم سریال تلویزیونی 
«بچه مهندس» در سریال‌هایی همچون «یادآوری» و «تاریکی شب، روشنایی روز» نیز ایفای نقش کرده بود، با حضور در «بچه مهندس 3» به عنوان یکی از جوان‌های آینده‌دار در عرصه بازیگری معرفی شد.  ایفای نقش جواد جوادی که جوانی یتیم اما خود ساخته بود، به چشم مخاطبان تلویزیون آمد و علاوه بر محبوبیت پیدا کردن این سریال باعث محبوبیت و شهرت مضاعف او در میان مخاطبان شد.

حسام منظور 
بازیگرانی بسیاری هستند که سال‌ها در صحنه تئاتر خوش درخشیدند، اما قرار گرفتن آنها در برابر دوربین تلویزیون و دیده شدن آنها از طریق قاب جادویی، باعث رسیدن آنها به شهرت شد. حسام منظور یکی از همین چهره‌هاست؛ او که سال‌ها با حضور در صحنه تئاتر تا عالی‌ترین سطح بازیگری در این حوزه رسیده بود و نامش در میان اهالی تئاتر و دوستداران این هنر شناخته شده بود، با ایفای یکی از نقش‌های اصلی سریال بانوی عمارت شهرتی مضاعف پیدا کرد. او البته قبل از آن در چند اثر سینمایی و تلویزیونی دیگر نیز ایفای نقش کرده بود؛ ولی شخصیت ویژه «ارسلان میرزا» در این سریال و نقش‌آفرینی خوب منظور در این شخصیت او را تبدیل به ستاره‌ای تازه در میان بازیگران سینما و تلویزیون کرد. او بعدها با حضور در سریال «برادر جان» شبکه سه سیما نیز خوش درخشید. منظور این روزها مشغول ایفای نقش در سریال تلویزیونی «نجلا» است؛ سریالی که قرار است همزمان با ایام اربعین حسینی امسال روی آنتن شبکه سه برود.

سروش جمشیدی
تلویزیون همچنان یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین مسیرهای معرفی بازیگر جدید به ویژه در حوزه آثار کمدی است. سروش جمشیدی یا همان «قیمت» در دورهمی یکی از همین بازیگران بود که درخشش خیره‌کننده‌اش در این تاک‌شوی تلویزیونی از او چهره‌ای به شدت محبوب و پرمخاطب ساخت. جمشیدی که پیش از دورهمی مدتی در شبکه تلویزیونی تابان در استان یزد با نقش «پیله» درخشیده بود، ابتدا با حضور در سریال «در حاشیه» که آن هم از آثار مهران مدیری بود، در میان مخاطبان سراسر کشور شناخته‌شد، اما ایفای نقش «قیمت» در برنامه تلویزیونی دورهمی شهرتی ویژه برای او پدید آورد. او بعدها در چند مجموعه تلویزیونی و  سینمایی نیز نقش‌آفرینی کرد.

سینا مهراد
پسر آقای فیلمساز و برادر بازیگر معروف سینما، با حضور در سریال تلویزیونی «پدر» و ایفای یکی از نقش‌های اصلی این مجموعه تلویزیونی به شهرت رسید و جای پایش را به عنوان یک بازیگر تازه در عرصه هنرهای نمایشی سفت کرد. سینا مهراد، پسر سعید سهیلی کارگردان سینما و برادر ساعد سهیلی بازیگر سینما، شهرتش را مرهون حضور و دیده شدن در قاب تلویزیون است، این روزها سریال «آقازاده» را در شبکه نمایش خانگی دارد. او در فیلم سینمایی «ژن خوک» که از ساخته‌های پدرش بود هم ایفای نقش کرد.

ساناز سعیدی
نقش اول سریال تلویزیونی «نفس» ساخته جلیل سامان، بازیگر جوانی به نام ساناز سعیدی بود که با وجود حضور در صحنه تئاتر تا پیش از حضور در این نقش چندان شناخته شده نبود. سعیدی با ایفای نقش «ناهید» در این سریال و البته با توجه به زمان پخش مناسب آن یعنی ماه رمضان سال 96 توانست تبدیل به چهره‌ای شناخته شده در میان مخاطبان شود. او بعد از بازی در این اثر در چند مجموعه تلویزیونی دیگر از جمله «سارق روح» و «بوی باران» نیز ایفای نقش کرد. کاراکتر «مامان صدیقه» در فصل اول سریال «بچه مهندس» نیز از جمله شخصیت‌های مهمی بود که سعیدی آن را ایفا کرده‌است.

محمد نادری 
نادری هم در زمره بازیگرانی قرار می‌گیرد که تا قبل از دیده شدن در قاب جادویی تلویزیون با وجود سابقه بالایی که در تئاتر و هنرهای نمایشی داشت اما شهرت چندانی در میان مخاطبان پیدا نکرده بود. نقش‌آفرینی قابل قبول او در مجموعه تلویزیونی شمعدونی، سکوی پرشی برای محمد نادری شد تا خود را به عنوان یک کمدین تمام‌عیار معرفی کند. او بعدها به تیم خندوانه نیز پیوست و یکی از چهره‌های موثر در شکل‌گیری شخصیت محبوب جناب خان بود. لیسانسه ها۲، افسانه هزارپایان، دنگ و فنگ روزگار و دورهمی از جمله آثار تلویزیونی او و هزار پا و پاستاریونی نیز از جمله آثار سینمایی محمد نادری هستند.