تقلب ویروسی

تقلب ویروسی

 سالواتور پالیتی پزشک و متخصص ایتالیایی


  طی روزهای اخیر، بار دیگر شاهد اظهارات غیرتخصصی مقامات آمریکایی، به‌خصوص ترامپ درباره واکسن کرونا هستیم. به نظر می‌رسد واکسن کرونا به جای تبدیل شدن به ابزاری برای مواجهه با این ویروس فراگیر، به ابزاری برای رسیدن برخی سیاستمداران مانند ترامپ به اهداف خود مبدل شده است.
واقعیت این است غیرتخصصی و سیاسی بودن ترامپ در قبال شیوع ویروس کرونا بسیار خطرناک بوده و این مساله، می‌تواند مولد بحران‌های دیگری در آمریکا و حتی کشورهای جهان باشد. رئیس‌جمهور آمریکا هنوز متوجه نشده است شیوع کرونا با جان میلیاردها انسان در دنیا ارتباط دارد. او (ترامپ) یک‌بار ویروس کرونا را مورد تمسخر قرار می‌دهد، یک‌بار توصیه‌هایی در خصوص تزریق مواد ضدعفونی کننده به بدن می‌دهد و الان نیز از توزیع واکسن کرونا قبل از انتخابات ماه نوامبر خبر می‌دهد.
 بدیهی است همه دنیا در انتظار توزیع عادلانه واکسن کرونا هستند. با این حال، تولید واکسن کرونا و آزمایش دقیق آن و شناسایی و محاسبه دقیق عوارض و آثار واکسن‌های تولید شده، مستلزم گذشت زمان است. این که فردی مانند ترامپ برای پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بخواهد مولفه‌ها و قواعد بهداشتی و تخصصی را زیر پا بگذارد، اساسا قابل‌قبول نیست. این یک اقدام وقیحانه است.
باید در نظر گرفت سلامت شهروندان، شوخی بردار نیست. قاعده‌ای که گویا ترامپ و همراهانش با آن بیگانه هستند. تنها هدف ترامپ، پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2020 و مواجهه با حزب دموکرات آمریکا در انتخابات است. با این حال، ترامپ باید بپذیرد اگر وی واقعا نسبت به حفظ جان شهروندان آمریکایی تعهد دارد، واکسن کرونا، ابزار مناسبی برای تسویه حساب سیاسی با رقیب نیست. نتیجه این بازی می‌تواند از دست رفتن جان انسان‌های دیگر باشد. نباید فراموش کرد در جریان شیوع اولیه کرونا در آمریکا نیز سیاست‌های ترامپ و تمسخر این ویروس توسط وی سبب شد شاهد پاندمی گسترده آن در سراسر ایالات این کشور باشیم. در هر حال، هنوز مشخص نیست نگاه سیاسی مقامات آمریکایی در قبال واکسن کرونا، چه سرنوشتی برای مردم این کشور و دیگر مردم دنیا رقم خواهد زد.