کارُارینی روی آنتن

مروری بر برنامه‌های اقتصادی و کارآفرینی تلویزیون

کارُارینی روی آنتن

کسب و کار و ایجاد یک شغل تازه و خلاقانه که بتوان از آن درآمدزایی خوبی داشت از جمله دغدغه‌هایی است که این روزها فکر بسیاری از جوانان را به خود درگیر کرده. شغلی که بتوان با آن هم کار تازه‌ای انجام داد و هم درآمد به دست آورد و هم این‌که بتوان در کنار درآمد باعث اشتغالزایی نیز شد. برای همین هم هر روز شاهد ظهور کارآفرینانی هستیم که توانسته‌اند با ایده‌های خود کسب و کار تازه‌ای راه بیندازند. اما در میان این افراد، جوانانی نیز هستند که به دلیل نداشتن شرایط مختلف همچون سرمایه‌گذار نتوانسته‌اند ایده خود را به مرحله اجرا و تولید درآورند. برای همین هم موفقیتی به دست نیاورده‌اند و بر این باورند که به دلیل نبود امکانات و نبود شرایط برای معرفی توانایی‌های خود پتانسیل‌های‌شان هدر رفته و نمی‌توانند ایده خود را به مرحله اجرایی شدن درآورند. برنامه‌سازان تلویزیون باتوجه به همین موضوع و نبود فرصت برای جوانانی که دارای ایده و خلاقیت هستند دست به ساخت برنامه‌هایی زده‌اند تا بتوانند برای آنها فرصت‌هایی ایجاد کنند تا از طرح و ایده خود بگویند و از این طریق سرمایه‌گذارهای ریسک پذیر را از ایده آنها مطلع کرده تا در نهایت به این نتیجه برسند حاضرند برای چنین ایده‌ای سرمایه‌گذاری کنند. آشنایی صاحبان صنعت با ایده‌های جدید، تشویق و تبلیغ نگاه خلاقانه و روحیه کارآفرین و پرورش نسل جدیدی از کارآفرینان با نوآوری در عرصه اقتصادی از جمله اهدافی است که چنین برنامه‌هایی به دلیل آن استارت کار خود را زده‌اند. هر چند نمی‌توان به آنها نمره صد در صد قبولی داد اما همین که کنداکتور شبکه‌ها از وجود چنین برنامه‌هایی خالی نیست باز هم جای امیدواری دارد. در این گزارش مروری خواهیم داشت به برخی از این برنامه‌ها که توانسته‌‌اند در این زمینه ورود کرده و تا حدودی عرصه را برای چنین ایده‌پردازها و استارت‌آپ‌هایی باز کنند.

شتاب
شبکه:  یک 
زمان پخش: روزهای فرد ساعت 16:45 دقیقه 
کارگردان: مجتبی طالبی
تهیه کننده: سید طاهر سیاح و مسعود طالبی
موضوع: این برنامه با هدف جذب استارت‌آپ با همکاری دانشجویان دانشگاه صدا و سیما و شهید بهشتی طراحی و ساخته شده است. برنامه‌ای الگوبرداری‌شده از برنامه‌های خارجی که تلاش می‌کند عرصه‌ای برای فعالیت جوانان دارای ایده و انگیزه با حضور داوران و کارشناسان باز کند. داوران این برنامه حدود 20 نفر مانند محمد احمدی، حسن تقی‌زاده انصاری، علی فیاض‌بخش، مرتضی دانش و... هستند که هر کدام بسته به نوع برنامه حضور داشته و معمولا داوران حاضر در هر قسمت هم شامل 4 نفر می‌شود. استارت‌آپ‌ها در این برنامه با توجه به  فضا و زمانی که دارند به صحبت می‌پردازند و خدمات و ایده‌های خود را در مقابل 4 داوری که در آن برنامه حضور دارند معرفی و تلاش می‌کنند توانایی خود را در برابر این کارشناسان مطرح کنند و از رمز و رازهای کسب و کارشان بگویند. این برنامه تلاش کرده تا سکوی پرتاب کارآفرینان جوان ایران باشد.
 گروه کارآفرینان در سه دقیقه ایده خود را برای داوران توضیح می‌دهند، داوران برنامه نیز هر کدام به مدت یک و نیم دقیقه سوالاتی را از آنها می‌پرسند. بعد از آن داوران نظر خود را درباره ایده و قابلیت اجرایی آن و مبلغ مطرح شده کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. در نهایت نیز کارآفرین برتر شناخته شده و سرمایه‌گذاری برای آن 
معرفی می‌شود.

کارستون
شبکه:  نسیم 
زمان پخش: چهارشنبه تا جمعه ساعت 20:45
تهیه کننده: فرهاد خان‌استادی
مجری: میثم درویشیان 
موضوع: برنامه‌ای در زمینه کسب و کار و مشاغل کارآفرینان است که در آن تلاش شده تا کارآفرینان بتوانند توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کنند و در نهایت برای جذب سرمایه‌گذار و گرفتن موقعیت‌های لازم برای شروع یا ادامه کسب و کار ایده و خلاقیت خود را معرفی کنند. یک نکته جالب این برنامه، مجری آن است. میثم درویشیان، مجری استندآپ کمدینی که توانست در برنامه خندوانه خود را به خوبی معرفی کند و حتی در میان 20 نفر اول خنداننده شو نیز قرار گرفت. برای همین هم این برنامه را از حالت خشک اقتصادی درآورده است و شاید همین موضوع 
باعث شده تا نسبت به برنامه‌های دیگر فرق‌هایی داشته باشد. شعار این برنامه بر این اساس است که مردم می‌توانند گره کار خودشان را باز کنند و اگر دولت‌ها با سیاست‌های درست این زمینه را برایشان فراهم کنند کارستان خواهد شد.

جشنواره کارآفرینی
شبکه:  یک 
زمان پخش: شنبه تا چهارشنبه، ساعت 16
تهیه کننده: محمدهادی سلیم زاده
مجری: کیا داوود اسفندیاری 
موضوع: این برنامه همانطور که از نام‌ آن مشخص است جایی است برای عرض اندام کارآفرینان و به آنها فرصتی داده ‌شود تا بتوانند به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند. هدف این برنامه به گفته تهیه‌کننده آن ایجاد فرصت مناسب برای صاحبان ایده است تا نسبت به بازار و جنبه‌‌های مالی، آشنایی بیشتری پیدا کنند. این معرفی با این هدف است تا سرمایه‌گذارها و کسانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در کارهای تازه و جدید هستند با آنها ارتباط گرفته و بتوانند در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند. برنامه جشنواره کارآفرینی با آن‌که درباره موضوعات کارآفرینی است و به نظر می‌رسد حاشیه خاصی نداشته باشد؛ اما در برخی موارد دچار حاشیه‌هایی شد که عوامل این مجموعه مجبور به واکنش و پاسخگویی نیز شدند.‌ همچنین یکی از کارهایی که در این برنامه انجام گرفته است راه‌اندازی صدها واحد تولیدی بوده و نجات از ورشکستگی برخی از واحدهای تولیدی که به دلیل نبود سرمایه‌گذار به سمت نابودی کشیده شده بودند.  در فصل گذشته از حدود 100‌شرکت کننده در جشنواره مبلغی معادل 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مردمی 
صورت گرفت و در فصل جدید برنامه هم با توجه به شرایط کرونایی کشور؛ بیشترین میزان اشتغال‌زایی در بخش تولید پوشاک بیمارستانی، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ... بوده است.

مسابقه میدان 
شبکه:  سه
زمان پخش: دو روز در هفته (پنجشنبه و جمعه) بعداز اخبار شبانگاهی
تهیه کننده: محمد‌حسین هاشمی‌گلپایگانی
کارگردان: مهران و مهرگان علوی
مجری: حامد سلطانی
موضوع: این برنامه مسابقه‌ای برای استعدادیابی شغلی است و هر قسمت آن با سه شرکت‌کننده آغاز می‌شود  که با یکدیگر به رقابت 
می‌پردازند. 
در انتها کارآفرین برتر از میان 3 نفر انتخاب شده و در نهایت با داوری مردم استعداد برتر انتخاب خواهد شد و برای تبدیل طرح منتخب به کار صنعتی به برگزیده وامی برای شروع کار و فعالیتش تعلق می‌گیرد. در این برنامه اولویت با ایده‌هایی است که به مرحله تولید رسیده و برای آن‌که به تولید انبوه برسد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. حجت ا...  عبدالملکی، حمیدرضا موثقی‌نیا، مینا مهرنوش و علیرضا یونچی از جمله داوران این برنامه هستند. 
این مسابقه برای کارآفرینان مسابقه جذاب و دیدنی است وتوانسته مخاطب خاص خود را پیدا کند. یکی از اتفاقات عجیب در این برنامه آتش گرفتن استودیو به دلیل معرف پودری برای کپسول آتش‌نشانی بود که به خوبی عمل نکرد و باعث آتش‌سوزی شد. شرکت‌کنندگان این برنامه که باعث آتش گرفتن دکور شده بودند در سری بعدی حضور پیدا کردند و بعد از عذرخواهی مجدد، ایده خود را مطرح و در معرض معرفی و نمایش قرار دادند. 

شب آفتابی 
شبکه: سه 
زمان پخش: شنبه‌ها ساعت 24 
تهیه کننده: محمد جواد طالبی 
مجری: شاهین جمشیدی
موضوع: این برنامه جزو برنامه‌هایی بوده که قبل از پخش تلویزیونی به صورت رادیویی با همین عنوان از رادیو اقتصاد پخش می‌شده و به موضوعات مختلف اقتصادی و کسب و کار همچون تولید، کشاورزی، صنعت و خدمات می‌پرداخته. همچنین در این برنامه علاوه بر این‌که از کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد استفاده می‌شده از کارآفرینان نیز دعوت به عمل می‌آمده تا در زمینه کسب و کار با آنها به گفت‌و‌گو بپردازند و کارآفرینان موفق نیز از رمز موفقیت و مراحلی که در این خصوص
 گذرانده‌اند بگویند. تهیه‌کننده بخش رادیویی این برنامه برعهده لیلا امیدیگانه و نازنین کتابچی بود و زهرا تقی ملا و 
محمد حسین امیدی نیز اجرای این برنامه را برعهده داشتند. اما بعد از استقبال از این برنامه بود که تصمیم گرفته شد تا از فضای رادیو به تلویزیون ورود کنند تا مخاطبان بیشتری بتوانند از این برنامه بهره ببرند. در برنامه تلویزیونی شب آفتابی علاوه بر حضور کارآفرینان، کارشناسان و متخصصان حوزه کسب و کار مانند دکتر محمد مهدی ربانی، دکتر افشین گلستان، دکتر علی اکبر فرجادیان، دکتر مسلم خانی، دکتر فریدون گل‌افرا، دکتر میثم شفیعی و... نیز حضور دارند که به مبحث کار‌آفرینی و کسب و کارهای کوچک می‌پردازند.

پایش
شبکه: یک 
زمان پخش: یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۴۵
تهیه کننده: رضا جوهرچی
سردبیری: محمد هادی سلیمی‌زاده
مجری: سعید توکلی 
موضوع: برنامه پایش از جمله برنامه‌هایی است که توجه اصلی خود را بر روی کارآفرینان موفق گذاشته است. کارآفرین‌هایی که از صفر شروع کرده و حالا با کسب و کار تازه نه تنها خود را فرد موفقی معرفی کرده‌اند بلکه باعث رونق کسب و کار و اشتغال‌زایی نیز شده‌اند. در این برنامه از چنین افرادی دعوت می‌شود تا از رمز و کار موفقیت‌های خود بگویند. دربرنامه پایش اما تمام توجه و کل برنامه به کارآفرین‌ها و رمز و راز موفقیت‌شان نمی‌گذرد بلکه فراتر رفته و علاوه بر این‌که کارآفرین‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند با دعوت از مهمانان گوناگون در حوزه‌های اقتصادی و دولتی، مسوولان و... تلاش می‌کند به موضوعات روز اقتصادی کشور نیز بپردازد. به دلیل پرداختن به همین موضوعات و صحبت‌هایی که در این برنامه 
بیان می‌شود باعث شده تا در شبکه‌های اجتماعی گوناگون نیز برخی از این صحبت‌ها و واکنش‌ها دست به دست گردد و رسانه‌ها و مطبوعات نیز به برخی از مسائل مطرح شده در این برنامه نیز به صورت نقادانه، تحلیلی و... به بحث و بررسی بپردازند. این برنامه به دلایل مختلف عوامل سازنده‌اش تغییر کرده و از جمله تغییرات زیادی که در این برنامه شاهد آن بودیم مجریانی است که تغییر کرده و در حال حاضر سعید توکلی اجرای این برنامه را برعهده گرفته است.