کرونا در کاخ سفید

ترامپ که از ابتد ا به انکار و تمسخر کرونا اصرار داشت حالا خودش به این ویروس مبتلا شده است اتفاقی که در بدترین زمان ممکن برای او رخ داده است

کرونا در کاخ سفید

ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به کرونا، آن هم در فاصله حدود یک ماه باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر( آبان ماه ) مولد بحران‌های زیادی برای ترامپ و جمهوریخواهان بوده است. ابتلای ترامپ و همسرش به کووید-19 در حالی تایید شده که رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره چهارشنبه گذشته با جو بایدن نیز از سیاست‌های سهل‌انگارانه خود در قبال این ویروس دفاع کرده بود!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تائید کرده که تست کرونای او و همسرش مثبت است. او پیش از آن گفته بود که دستیار ارشدش، هوپ هیکس که او را در کارزار انتخاباتی همراهی کرده به کرونا مبتلا شده است. بر اساس اعلام ترامپ، در ابتدا وی روز پنجشنبه هفته گذشته متوجه شده که تست دستیارش هوپ هیکس مثبت بوده و او نیز به دنبال آن تست کرونا انجام داده است. پس از انجام تست کرونا، ترامپ تاکید کرد که نتیجه تست کرونای او و همسرش ملانیا مثبت شده و هر دو روند قرنطینه و درمان را آغاز می‌کنند. ترامپ در توییت خود پیام داده است: «در کنار هم این بیماری را پشت‌سر خواهیم گذاشت».
بنابر گزارش دویچه‌وله، هیکس روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۹ سپتامبر) ترامپ را در سفر به کلیولند، اوهایو و در نخستین مناظره تلویزیونی او با رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن از حزب دموکرات همراهی کرده بود.هیکس ۳۱ ساله ترامپ را در سفر با هواپیمای ایرفورس وان که ویژه رئیس‌جمهور است، همراهی کرده بود. دستیار ترامپ پس از آن در هلی‌کوپتری که ترامپ پس از حضور در کارزار انتخاباتی در ایالت مینه‌سوتا به واشنگتن بازگشته بود نیز حضور داشت.
هیکس سال‌هاست که از نزدیکان ترامپ محسوب می‌شود و در کارزار انتخاباتی پیشین نیز او را همراهی کرده بود. او بعدا مدیر ارتباطات کاخ سفید شد و در حال حاضر به عنوان دستیار ارشد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ همراهی می‌کند. هوپ هیکس اکنون در منزل خود قرنطینه شده است.
 عوامل خطرساز برای ترامپ
بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، احتمال خطرساز بودن این بیماری برای رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد.ترامپ اکنون به دلیل بالا بودن سن (۷۴ سال) در گروه مبتلایان به کرونا با خطر بالا قرار دارد. همچنین براساس گزارش‌ها وزن نسبتا بالای وی نیز می‌تواند در روند بهبودی مشکلاتی ایجاد کند. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال با پنج برابر خطر بیشتر بستری‌شدن در مقایسه با دیگر افراد روبه‌رو هستند. خطر مرگ این افراد در این سنین در مقایسه با افراد بین ۱۸تا ۲۹ سال ۹۰ برابر بیشتر است.
لجاجت ترامپ آخر کار دستش داد
دکتر سالواتور پالیتی متخصص ایتالیایی در گفت و گو با روزنامه جام‌جم در خصوص ابتلای ترامپ به کووید-19 تاکید کرده است:  بدون شک همه می‌پذیرند که رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدا نگاهی تخصصی و درمانی نسبت به شیوع کرونا در کشورش و جهان نداشت. وی با نگاهی کاملا سیاسی و غیرتخصصی به رصد و تحلیل شرایط ناشی از شیوع گسترده کرونا در کشورش می‌نگریست. او حتی روش‌های درمانی برای مواجهه با کرونا را به تمسخر گرفت. او حتی از تزریق مواد ضد عفونی‌کننده به بدن، به عنوان یک راهکار درمانی برای مواجهه با کووید-19 یاد کرد. ترامپ چندین بار نیز بر استعمال داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا تاکید کرده بود. این در حالی بود که متخصصان هشدار داده بودند مصرف کنترل‌نشده این دارو، منجر به بروز اختلالاتی پایدار در کبد و حتی اختلال دائمی در بینایی افراد خواهد شد.
این متخصص ایتالیایی در ادامه تاکید کرد: برای ترامپ فقط یک هدف مهم بود؛ او به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر می‌اندیشید. از سوی دیگر، پس از اختلال در معادلات اقتصادی آمریکا (به دنبال شیوع کرونا)، رئیس‌جمهور آمریکا تصور کرد که دیگر نمی‌تواند روی دستاوردهای اقتصادی خود از سال 2016 تا ابتدای سال 2020 حساب ویژه‌ای باز کند.در هر حال، او سرانجام نتیجه لجاجت خود را دریافت کرد و به کرونا مبتلا شد.
تصور آمریکای بدون ترامپ قبل از انتخابات
ترامپ درست در زمانی به کرونا مبتلا شد که بسیاری از شهروندان آمریکایی خود را برای رصد منازعه درازمدت وی و دموکرات‌ها آماده کرده بودند. حتی رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره هفته گذشته با جو بایدن نیز هشدار داده بود در صورت شکست در انتخابات، به راحتی صحنه قدرت را ترک نمی‌کند! در هر حال، با اعلام خبر مثبت‌شدن آزمایش کرونای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شاخص سهام در آمریکا 4/1 درصد سقوط کرد و قیمت نفت حدود ۳ درصد کاهش یافت. بر اساس این تغییرات، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا به 62/37 دلار کاهش یافت. نفت برنت دریای شمال نیز 87/39 دلار معامله شد. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بازارهای مهم سهام مانند شانگهای و هنگ‌کنگ تعطیل بودند و بازار سهام استرالیا 3/1 درصد سقوط کرد.
آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
به نظر می‌رسد تصویر آمریکای بدون ترامپ حتی زودتر از ماه نوامبر در ذهن شهروندان آمریکایی نقش بسته است. آخرین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که پس از برگزاری مناظره انتخاباتی اخیر میان ترامپ و بایدن، محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا نزد افکار عمومی بیش از پیش کاهش یافته است. ترامپ قصد داشت در مناظره‌های انتخاباتی بعدی، شکست خود در مناظره اول را در مقابل بایدن جبران کند اما گویا فرصتی برای این کار ندارد.
بر اساس میانگین آخرین نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده پیشتازی 13 درصدی بایدن بر ترامپ( در سطح ملی و عمومی) می‌باشد. همچنین در این نظرسنجی‌ها آمده است که حدود یک‌چهارم جمهوریخواهان ( 27 درصد ) نسبت به عملکرد ترامپ رضایت ندارند. ممکن است بسیاری از این افراد در انتخابات مشارکت نکنند یا حتی آرای خود را به سود بایدن به گردش درآورند. در میان رای‌دهندگان مستقل نیز بایدن با اختلافی 14 درصدی از ترامپ پیشتاز است. در چنین شرایطی، مناظره انتخاباتی میان مایک پنس و کامالا هریس معاونان ترامپ و بایدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. این مناظره، 29 سپتامبر 2020 در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایو برگزار خواهد شد.  هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است.
بایدن انتظار جواب تست کووید-19
پس از مثبت شدن آزمایش کرونای رئیس‌جمهور آمریکا چند مقام دولت او از جمله معاون و وزیر خارجه‌اش مورد آزمایش قرار گرفتند که آزمایش هر دو منفی بوده و رقیب وی در انتخابات هم که با او در مناظره اخیر تماس داشته، قرار است آزمایش دهد. مایک پنس رسما از منفی بودن تست کووید-19 خود خبر داد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم که در سفر به سر می‌برد، بعد از اعلام خبر ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ از مورد آزمایش قرار گرفتن خود و همسرش برای چهارمین بار در طول دو هفته اخیر خبر داد و گفت نتیجه این آزمایش که ۲۰ دقیقه قبل از نشستن هواپیمای آنها در شهر دوبرونیک در کرواسی انجام شد، منفی بوده است.


کرونای ترامپ به روایت پیام‌های توییتری  مردم آمریکا
ترامپ به ویروسی مبتلا شده است که زمانی آن را انکار می‌کرد.
ترامپ و ملانیا! حالا می‌توانید مواد ضدعفونی‌کننده تزریق کرده تا از کووید-19 نجات پیدا کنید.
نگران نباش ترامپ! می‌توانی هیدروکسی کلروکین یا همان داروهایی که خودت تجویز می‌کردی را استفاده کنی.
ما با رئیس‌جمهوری نژادپرست مواجه هستیم که هزاران نفر را به دلیل سوءمدیریت در بحران کرونا کشت. او چگونه می‌خواهد ما برای بهبود او دعا کنیم؟
ترامپ اکنون باید علاوه بر خود، پاسخگوی سلامت میلیون‌ها نفری باشد که قربانی لجاجت وی با پزشکان و متخصصان و اقدامات خطرناک وی در دوران شیوع کرونا شدند.
ابتلای او ( ترامپ) به کرونا کافی نیست. منتظر اعلام خبر مرگ او هستیم.
گویا ترامپ دقیقا از نقطه‌ای ضربه خورده است که خود نیز تصورش را نمی‌کرد: ابتلای کرونا در فاصله یک‌ماه تا انتخابات.
دلمان برای کسانی می‌سوزد که تصور می‌کردند رئیس‌جمهور ترامپ در مقابل کرونا آسیب‌ناپذیر است. الان آنها چگونه فکر می‌کنند؟
ملی‌گرایان افراطی که بدون ماسک تجمعات ضدنژادپرستی را سرکوب می‌کردند، حالا باید به فکر سلامت حداقلی رئیس‌جمهور منتخب خود یعنی ترامپ باشند.
واقعا ترامپ روز سه‌شنبه (روز برگزاری مناظره) نمی‌دانست احتمال ابتلای او به کرونا وجود دارد؟!
حالا اگر تست کرونای بایدن هم مثبت در آید، تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟ باید برویم در قبرستان رای دهیم؟!
مگر ترامپ با اطمینان از توزیع واکسن کرونا خبر نداده بود؟ پس چرا یکی از همین واکسن‌های خیالی را به خود و همسرش تزریق نکرد؟!
امروز زیباترین روزی بود که طی چهار سال اخیر در آمریکا سپری کرده‌ام.
هیچ‌وقت نمی‌دانستم تا قبل از انتخابات، عامل دیگری بتواند منجر به حذف ترامپ از کاخ‌سفید شود. امروز فهمیدم می‌شود.
 گویا زور ویروس کرونا از دیوان‌عالی آمریکا برای بیرون راندن ترامپ از کاخ‌سفید بیشتر است.



تکلیف آن 200هزار نفر چه می‌شود؟
استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی

امروز اصلا نمی‌خواهیم از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و دوگانه دموکرات- جمهوریخواه در آن سخنی به میان بیاوریم. آنچه امروز ذهن ما را مشغول کرده، نه وضعیت جسمی و سلامت ترامپ و بایدن و نه تکلیف نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی است. امروز می‌خواهیم در مورد بیش از 200هزار نفر قربانی کرونا سخن بگوییم. افرادی که قربانی سیاست‌های ساده‌انگارانه و جنایتکارانه دولت ترامپ شدند و جان خود را از دست دادند. بدیهی است این قاعده، در خصوص میلیون‌ها آمریکایی مبتلا به ویروس کووید-19 نیز صدق می‌کند.
ترامپ حتی وقتی ویروس کرونا به آمریکا رسید و ده‌ها نفر را درگیر کرد، هنوز مجاب نشد که ماجرا جدی است. فراموش نکنیم ترامپ بودجه بخش مواجهه با بیماری‌های ناگهانی و فراگیر در آمریکا را قبل از شیوع کووید-19 کاهش داده و آن را صرف دیگر حوزه‌های مدنظر خود کرده بود. فراتر از آن، کاخ‌سفید اساسا اعتقادی به آماده‌سازی کشور(آمریکا) در قالب دفاع بیولوژیک نداشت. شیوع کرونا در چنین شرایطی رخ داد و متاسفانه حتی پس از مشاهده ابتلای گسترده به آن نیز اقدامی در مهار موثر آن صورت نگرفت.
ترامپ حتی با انتخاب فردی مساله‌دار مانند مایک پنس معاونش به عنوان مسؤول پروژه مواجهه با ویروس کرونا نشان داد متوجه عمق فاجعه نشده یا این‌که قصد دارد این فاجعه را در راستای اهداف و خواسته‌های خود هدایت کند. مایک پنس و ترامپ، هر دو از کسانی هستند که اساسا برای سلامت افراد و یافته‌های علمی دانشمندان در حوزه سلامت و بهداشت، اهمیتی قائل نبوده و نیستند. حذف بیمه‌های درمانی و اجتماعی توسط مقامات کاخ‌سفید از ابتدا نشان داده بود آنها در صورت ابتلای بیشتر شهروندان آمریکایی به یک ویروس ناشناخته، کمترین اقدامی در راستای نجات و حتی تامین هزینه‌های درمان ابتدایی آنها نمی‌کنند. این همان اتفاقی بود که در دوران شیوع کرونا رخ داد. به راستی الان چه کسی پاسخگوی قربانی شدن بیش از 200هزار شهروند در طول ماه‌های اخیر است؟!