شیوع هنرمندانه  همدلی

برخی مجموعه‌های فرهنگی و ارگان‌ها آثار کوتاهی را با محوریت کرونا تولید و روانه آنتن کرده‌اند

شیوع هنرمندانه همدلی

اواخر سال گذشته خبر شیوع ویروس کرونا در ایران پیچید؛ خبری که تمام ابعاد زندگی ایرانیان را نیز مثل سایر کشورها به هم ریخت و هراس میان مردم ایجاد کرد. همین واهمه موجب شد از روزهای اول بسیاری تلاش کنند از هر قشر و صنفی، برای قطع زنجیره این ویروس و برچیدن هر چه زودتر بساط کرونا، کاری انجام دهند. از پرستاران و پزشکان که صف اول درگیری با ویروس بودند تا مردم عادی که با رعایت نکات بهداشتی و کمک‌های مردمی برای مقابله با این بیماری تلاش کردند. شاید بتوان بحران کرونا را یکی از مسائل اجتماعی دانست که به دلیل همه‌گیری و درگیر کردن تمام مردم فارغ از تفکرات، جغرافیا و فرهنگ‌های مختلف میان هنرمندان هم با واکنش‌های مختلف و فراوانی روبه‌رو شد. احتمالا خاطرتان هست کلیپی با حضور هنرمندانی چون بابک حمیدیان و... تولید و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. در این مدت فیلم‌های کوتاه یا نماآهنگ‌هایی هم با صدای خوانندگان مختلف همچون علیرضا معتمدی، عیلرضا افتخاری و... در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. تعدادی از ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی هم تصمیم گرفتند با زبان هنر این بحران اجتماعی را روایت کنند و تولیداتی را در رابطه با این پاندمی جلوی دوربین بردند. تلویزیون هم پای کار آمد و به عنوان بستر اصلی پخش این آثار به دیده شدن و تاثیرگذاری گسترده آن کمک کرد. البته این‌طور که شنیده می‌شود هنرمندان سینما و تلویزیون بیش از پیش به سراغ سوژه کرونا رفته‌اند و احتمالا در آینده آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی با موضوع کرونا خواهیم دید؛ آثاری که انتظار می‌رود با فاصله گرفتن از روزهای اول شیوع این بیماری و فرصت بیشتر سازندگان برای کار روی تولیداتشان، کیفیت بالاتری نسبت به اثرهای پیشین در این حوزه داشته باشند. در اینجا نگاهی به پرکارترین مجموعه‌های هنری تولیدکننده و پرمخاطب‌ترین آثار کوتاهی که در ماه‌های اخیر با محوریت کرونا ساخته شده‌اند، انداخته‌ایم.

«کرونا به در» در تلویزیون
مدرسه سینمایی عمار جزو تولیدکننده‌های پرکاری بود که در ماه‌های اخیر آثار داستانی و... مرتبط با موضوع شیوع کرونا را با کیفیت‌های متفاوت جلوی دوربین برد. کرونا به در، سورپرایز، ماسک، خیابان بازی، فضا بازی، روی ماه مادر از تولیدات این مجموعه سینمایی است. سریال سه قسمتی طنز کرونا به در به کارگردانی محمدحسین امانی و تهیه‌کنندگی محمدحسیم بزرگی‌راد با بازی علی سلیمانی،‌ بهشته آلیان، مهری آل آقا و... نیز از آثاری بود که در این مجموعه تولید شد. این سریال با داستان‌های مختلف مرتبط به کرونا در هر قسمت، روی آنتن چند شبکه رسانه‌ملی رفت.  فیلم کوتاه سورپرایز و ماسک و ازدواج به‌وقت کرونا هم محصول مدرسه اندیشه و هنر است که در این مجموعه تولید شده‌اند. سورپرایز به کارگردانی زین‌العابدین تقی‌پور جلوی دوربین رفته و ماسک را هم امیر داسارگر، کارگردان فیلم سینمای منطقه پرواز ممنوع کارگردانی کرده است. ازدواج به‌وقت کرونا، فضابازی و خیابان بازی نیز دیگر آثار مدرسه سینمایی عمار است که توسط کارگردانان جوانی مانند یوسف سبحانی و محمدعلیزاده جلوی دوربین رفته‌اند.


کرونا و محرم
حوزه هنری ده‌ها اثر کوتاه هنری را در قالب‌های مختلف شامل تیزر فرهنگی، نماآهنگ، موشن کمیک و... به مناسبت ماه محرم تولید کرده است که این تولیدات در قالب پویش سوره اشک منتشر می‌شوند. برای نمونه نماآهنگ «سفر دوست» با صدای علیرضا افتخاری در این قالب به‌تازگی پخش شده است. در میان این آثار تولیدی، برخی با محوریت کرونا آماده شده‌اند که یکی از آنها نماآهنگ «تمام خاطرات من» با ترانه‌ای از میلاد عرفان‌پور به کارگردانی امیر اصانلو و مصطفی فتاحی است. این نماآهنگ که دو هفته گذشته بر اساس قطعه‌ای با صدای محمد معتمدی منتشر شد، روایتگر شرایط روحی پرستاران شاغل در بخش کروناست و اشاره‌ای هم به ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) دارد.
همان‌طور که گفتیم حوزه هنری در قالب پویش سوره اشک آثار دیگری هم تولید کرده که نماآهنگ «اشک زلال» به خوانندگی غلامرضا صنعتگر با بازی کورش زارعی، بازیگر تئاتر و تلویزیون از این دسته است. اشک زلال در بیمارستان تصویربرداری شده است و داستان بیمار مبتلا به کرونا را روایت می‌کند که آرزوی شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) را دارد.


خطر «سوگ» جدی است
کارگاه فیلم زندگی که به‌تازگی با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج آغاز به کارکرده، با تولید هفت اثر با موضوع کرونا و انتشار آن در فضای مجازی روایتگر مبارزه با شیوع ویروس کرونا شد. لوطیش، پیشکش، شادش کن، عملیات شبانه و... تعدادی از این آثار بودند که به کارگردانی چهره‌های جوانی مانند سجاد معارفی، محمدحسین امانی، داوود مرادیان، یوسف سبحانی و... در دوره پیک اول و دوم بیماری کرونا تولید شدند و علاوه‌بر پخش از رسانه‌ملی در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد استقبال قرار گرفت. از میان این آثار هم شاید بتوان سوگ به کارگردانی داوود مرادیان، تهیه‌کنندگی احمد اخباری و با نقش‌آفرینی اکبر مددی‌مهر، نیلوفر بیرامی و شکرانه سیاری را اثر شاخص این مجموعه تولیدات دانست. تیزر فرهنگی سوگ که حال و هوایی مرتبط با خطرات جدی ویروس کرونا دارد، پنجمین تیزر فرهنگی است که کارگاه فیلم زندگی در سال99 با موضوع این بیماری تولید کرده و تیرماه با هشتگ «کرونا همچنان جدی است» آماده پخش از رسانه‌ملی شد. این اثر کوتاه، باریک شدن مرز میان مرگ و زندگی در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی در این شرایط را هشدار می‌دهد.



این دوری کشنده
یکی دیگر از آثاری که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست و در تلویزیون دیده شد، نماآهنگ قرنطینه با صدای حسین حقیقی است که دلتنگی خانواده کادر درمانی و دوری چند ماهه آنان از اهل خانه را روایت می‌کند. حقیقی در ماه‌های اخیر قطعات اجتماعی خانوادگی را در مناسبت‌هایی مانند روز دختر، شب یلدا و... منتشر کرده بود و این‌بار قطعه «قرنطینه» را بر اساس شعری از سید جواد پرئی و آهنگسازی انوشیروان تقوی با حمایت مرکز مأوا عرضه کرد.
در این نماآهنگ سیما خضرآبادی به عنوان هنرپیشه حضور دارد و به نظر می‌رسد حضور بازیگران جوان، همراهی موسیقی پاپ با ترانه‌ای عاشقانه و فضای خانوادگی این نماآهنگ می‌تواند در برقراری ارتباط آن با مخاطبان جوان موثر باشد.


حواسمان به همدیگر باشد
باشگاه فیلم سوره یکی از آن مجموعه‌هایی است که برای تولید آثار فرهنگی و هنری با محوریت کرونا وارد عمل شد و چند کلیپ از آن تاکنون روی آنتن شبکه‌های سیما رفتند. دو تا از این آثار «بانی» و «پرستار» بود. تیزر فرهنگی پرستار به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد یکی از آثاری است که در هفته‌های اول همه‌گیری کرونا جلوی دوربین رفت. این اثر کوتاه داستانی، روایتگر زندگی زوج پرستار درگیر در بخش کرونا در ماه مبارک رمضان است که مشغله‌های کاری‌شان در بیمارستان باعث شده بود فرزندان خردسال‌شان وضعیت خوبی نداشته باشند و همسایه‌ها نسبت به این موضوع رفتاری همدلانه از خود نشان می‌دهند. نقش اول این فیلم کوتاه را پانته‌آ میرفصیحی بازی کرده است که سابقه کارگردانی و بازیگری تئاتر و سینما را در کارنامه دارد. این تیزر فرهنگی جزو آثار کوتاه داستانی بود که با موضوعیت کرونا در رسانه‌ملی و شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده شد.  همان‌طور که اشاره شد باشگاه سوره آثار دیگری نیز مانند «بانی» به تهیه‌کنندگی صادق روشن و کارگردانی میلاد محمدی را که روایتی طنز از احتکار اقلام بهداشتی در دوران کروناست، تولید کرده که مجموع این تولیدات نزدیک به یک میلیون و نیم بازدید داشته است. این دو اثر پخش شده بیش از هر چیز روی رفتار انسانی و همدلی در شرایط بحران دست گذاشته‌اند و نقش مردم در این شرایط را به تصویر می‌کشند.