متــری چهــار و نیـم!

حداقل هزینه ساخت یک متر‌مربع آپارتمان چقدر است؟

متــری چهــار و نیـم!

متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در كلانشهر تهران طبق آخرین گزارش بانك مركزی بیش از 24 میلیون تومان است. باتوجه به افزایش قیمت شدید مسكن در شهرهای مختلف، دولت اخیرا تصمیم گرفته تا به جوانانی كه تا‌به‌حال از وام مسكن استفاده نكرده‌اند؛ 400 میلیون تومان از طریق سپرده‌گذاری تسهیلات دهد. اما كارشناسان معتقدند این رویه‌ها نمی‌تواند منجر به خانه‌دار شدن افراد شود. آن‌طور كه كارشناسان مطرح می‌كنند؛ دولت‌ها به صورت مستقیم وارد بحث ساختمان‌سازی نمی‌شوند، اما شرایطی را تسهیل می‌كنند كه بخش خصوصی بتواند در این زمینه سرمایه‌گذاری كند. باید توجه داشت سرمایه‌گذاران همیشه در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری می‌كنند كه بتوانند بیشترین سود را كسب كنند و اگر بازارهای موازی سود بیشتری داشته باشد، شاید تمایل به آن بخش بیشتر شود. تجربه مسكن مهر نشان داده بخش زیادی از هزینه ساخت یك واحد مسكونی را قیمت زمین تشكیل می‌دهد و با عرضه رایگان زمین می‌توان از قیمت تمام‌شده ساختمان كاست. از این رو جام‌جم به بررسی هزینه تمام‌شده یك واحد مسكونی بدون در نظر گرفتن قیمت زمین پرداخته كه مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 فلزات ساختمانی
حدود 25 درصد یك ساختمان را آهن و فولاد تشكیل می‌دهد. فرقی ندارد كه اسكلت اصلی آن را بتن تشكیل می‌دهد یا آهن، مصرف فلز در هر دو یكسان است. در ساختمان‌هایی كه اسكلت بتنی است، میلگرد زیادی در قالب‌های مشخص استفاده می‌شود كه بررسی‌ها نشان داده 25 درصد مصالح به‌كار رفته برای ساخت یك ساختمان را بخش فلزات تشكیل می‌دهد. قیمت آهن در فروردین شاخه‌ای 360 هزار تومان و فولاد كیلویی 5000 تومان بود كه اكنون آهن به 710 هزار تومان و فولاد به 11 هزار و 500 تومان رسیده است. مشخص است افزایش قیمت آهن‌آلات كه یك‌چهارم مصالح ساختمانی را شامل می‌شود، در قیمت تمام‌شده مسكن تاثیر دارد.
 تاسیسات پنهان
یكی از بخش‌های ساختمان را تاسیسات آن تشكیل می‌دهد. از لوله‌های آب گرفته تا نصب سرویس‌های بهداشتی. اكنون قیمت هر شاخه لوله ساختمانی حدود صد هزار تومان است. اگر به طور میانگین برای هر طبقه حدود صد متر لوله و اتصالات نیاز باشد، برای یك ساختمان چهار طبقه حدود 400 متر لوله نیاز است. این تنها بخشی از هزینه‌های ساخت مسكن را تشكیل می‌دهد و اتصالات و پمپ‌های مكنده‌ای كه برای این بخش در نظر گرفته می‌شود، جزو هزینه‌های اصلی به‌شمار می‌رود. اگر ساختمان دارای سیستم گرمایش و سرمایش باشد، حتما به یك موتورخانه و پكیج نیاز دارد كه به قیمت این بخش افزوده خواهد شد.
 دیوارهای گران
آجر یكی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است كه با تركیب سیمان، دیوارهای خانه‌ها را تشكیل می‌دهد. با توجه به اصلاح كیفیت ساختمان‌ها، اكنون سازندگان برای پیشرفت در انجام پروژه و همچنین برای بهبود مصرف انرژی از آجرهای سفالی استفاده می‌كنند. قیمت هر عدد آجر كه در ابتدای سال با قیمت 580 تومان عرضه می‌شد، اكنون به 1200 تومان رسیده است. این در حالی است كه تعداد زیادی آجر در بخش جابه‌جایی شكسته می‌شود و سازندگان آن را به عنوان مصالح پرت یاد می‌كنند و در مرحله پایانی با خرد كردن همه مصالح روی كفپوش‌های حیاط به كار می‌برند. همچنین سیمان 50 كیلویی كه در سال گذشته با قیمت 5000 تومان به دست مصرف‌كنندگان ساختمان می‌رسید، اكنون با قیمت بیش از 14 هزار تومان باید خریداری شود. زمانی كه دیوارها به پایان رسید، نوبت به گچكاری می‌رسد. قیمت هر كیسه گچ 50 كیلویی با رشد چشمگیری از حدود 5000 تومان به نزدیك 10 هزار تومان رسیده است. پس از این باید سراغ پنجره‌های گران رفت. پنجره‌هایی كه اكنون به‌ازای هر متر باید مبلغ 70 هزار تومان پرداخت شود. به بیان بهتر یك پنجره ساده دو متری با ساده‌ترین كیفیت حداقل 200 هزار تومان به غیر از شیشه، پیچ و مهره و نصب هزینه دارد كه با احتساب این موارد به 500 هزار تومان می‌رسد. از این رو باید توجه داشت شیشه‌های دوجداره باید در ساختمان‌های جدید به كار برود كه هزینه تمام‌شده آن به ازای هر متر حدود  500 هزار تومان است.
 نازك‌كاری وقت‌گیر
وقتی كارهای دیوارچینی تمام شد ساختمان به‌اصطلاح وارد فاز نازك‌كاری می‌شود. از گچ و رنگ نهایی تا نصب كلید و پریز كه هركدام از این موارد اكنون به یك بخش اصلی برای هزینه ساخت تبدیل شده است. شاید اگر قبلا قیمت هر كلید و پریز كمتر از هزار تومان بود برای هركدام از آنها اكنون باید حدود 5000 تومان با توجه به كیفیت محصول پرداخت شود.
هر خانه 50 متری حدود 30 عدد كلید و پریز دارد و اگر سازنده قصد داشته باشد بهترین كیفیت را در این بخش به‌كار گیرد، باید هزینه بالاتری بپردازد. یكی از بخش‌های نازك‌كاری ایزوگام كف و نصب سرامیك خانه است. در این بخش قیمت هر متر ایزوگام اكنون 11 هزار تومان است كه برای یك واحد 50 متری حدود 70 متر نیاز است. به این دلیل كه باید تا 30 سانتی‌متر در دیواره‌ها پوشش داده شود. همچنین هزینه هر متر سرامیك حداقل 20 هزار تومان است اما سرامیك با قیمت 300 هزار تومان هم در بازار وجود دارد كه دارای استحكام و تنوع رنگ بیشتری است.
 آشپزخانه یا لاكچری‌خانه
آشپزخانه با اختلاف، پر‌هزینه‌ترین بخش ساختمان است. به این دلیل كه در زمان ساخت باید راه‌های خروجی برای آبگرمكن و هود در نظر گرفته شود. همچنین تعبیه شیرهای تخلیه برای ماشین لباسشویی، ظرفشویی، سینك ظرفشویی و همچنین چاه كف، هركدام به هزینه ساخت این بخش می‌افزاید. علاوه‌بر همه این موارد غول هزینه در بخش سینك و كابینت است. قیمت یك سینك معمولی اكنون در بازار حدود 800 هزار تومان است و هر متر مربع كابینت ام‌دی‌اف 500 هزار تومان قیمت دارد. یك آشپزخانه معمولی حداقل 20 متر كابینت می‌خواهد كه هزینه 10 میلیون تومانی را برای ساخت به دنبال دارد. البته هزینه برش، ساخت و نصب هم به این ارقام افزوده خواهد شد.
 حداقل قیمت تمام شده
قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با امكانات معمولی چهار میلیون و 500 هزار تومان است كه برای ساخت یك واحد آپارتمان 50 متری باید حدود 225  میلیون تومان پرداخت كرد. البته محاسبه این رقم برای ساخت یك چهاردیواری است و اگر بیرون از واحد مسكونی و در بخش مشاعات امكاناتی اضافه شود، قطعا به قیمت هر متر مربع اضافه خواهد كرد. امكاناتی كه خیلی هم ارزان نیستند و ممكن است استفاده از آن به تنهایی چند صد میلیون هزینه روی دست سازندگان بگذارد. ساخت پاركینگ انباری و آسانسور از جمله این موارد است. حال باید در نظر داشت كه هزینه ساخت یك واحد مسكونی 50 متری با امكانات ساده مانند آسانسور، انباری و پاركینگ 400 میلیون تومان است كه دولت می‌تواند با عرضه زمین رایگان و همكاری با بخش خصوصی برای ساخت مسكن اقدام كند.
 لزوم ورود نهادهای نظارتی برای عرضه مصالح ساختمانی
محمدعلی ربانی، رئیس كمیسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گویی كه با خبرنگار ما داشت، از افزایش قیمت سرسام‌آور مصالح ساختمانی خبر داد و تصریح كرد: سفال بخش زیادی از یك ساختمان را تشكیل می‌دهد، اما هر روز قیمت متفاوتی دارد كه این موضوع باعث می‌شود با توجه به مصرف بالای آن قیمت تمام‌شده در نوسان باشد.
وی افزود: همچنین تغییرات قیمت آهن و بتن نیز در قیمت تمام‌شده یك ساختمان اثر‌گذاری زیادی دارد و از نهادهای نظارتی خواستار توجه بیشتر برای تولید مسكن در كشور هستیم. اكنون میزان تولید سیمان در كشور بیش از نیاز است، اما پیمانكاران نمی‌توانند این محصول را به‌راحتی تهیه كنند و زمانی هم كه این كار را انجام می‌دهند، گران به دست‌شان می‌رسد.
ربانی تاكید كرد: برخی شركت‌های تولیدكننده مصالح ساختمانی در بورس هستند و گرانی‌های اتفاق افتاده ناشی از نوسانات نرخ دلار و بورس است كه ورود نهادهای نظارتی به این موضوع، می‌تواند به این گرانی‌ها خاتمه دهد.


بخش خصوصی را جدی بگیرید
 مجتبی بیگدلی، رئیس كانون سراسری انبوه‌سازان ایران درباره گرانی مصالح ساختمانی به خبرنگار ما گفت: آهن و فولاد بخش اصلی یك ساختمان را تشكیل می‌دهد كه رشد بیش از دو برابری را نسبت به اواخر سال گذشته تجربه كرده است.
وی افزود: برخی مسؤولان كند شدن تولید مسكن را به كرونا نسبت می‌دهند. اما از زمان آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی تاكنون كه آقای اسلامی آمده، برنامه مشخصی برای تولید مسكن از سوی دولت ارائه نشده. بیگدلی تاكید كرد: یكی از هزینه‌های تولید مسكن را قیمت زمین تشكیل می‎دهد كه دولت می‌تواند با همكاری بخش خصوصی در این زمینه، هم تولید را افزایش دهد و هم از قیمت آن بكاهد.
رئیس كانون سراسری انبوه‌سازان ایران تصریح كرد: تولید مسكن به مسائل ارزی ارتباط نداشته و مصالح ساختمانی به خارج از كشور وابستگی دارد و اما به دلیل نبود نظارت مصالح ساختمانی كه در داخل تولید می‌شود هم گران به دست تولید‌كنندگان ساختمان می‌رسد.