حال صعود!

حال صعود!

پرسپولیس در دیداری نفسگیر و با وجود کارشکنی‌های AFC توانست با شکست دادن النصر عربستان به فینال لیگ قهرمانان برسد.

غیرت و تعصب ایرانی  در کنار شجاعت تیمی. این عوامل پرسپولیس را با وجود همه فشارهایی که در خارج از زمین فوتبال وجود داشت، به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند. این شجاعت را علی شجاعی ، بازیکن 23 ساله‌ای که تا همین یک ماه پیش، هرگز بازی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه نکرده بود معنا کرد، وقتی حساس‌ترین پنالتی تیمش را به مطمئن‌ترین شکل ممکن به تور دروازه النصر دوخت و آن شادی گل دیبالایی را به تصویر کشید. شجاع خلیل‌زاده هم یکی از همان سربازان شجاع تیم یحیی بود با آن پنالتی زیبا و آن شادی گل رونالدویی. درست مثل حسین کنعانی‌زادگان، سیامک نعمتی و میلاد سرلک که زننده دیگر پنالتی‌های این تیم بودند. به این جمع حامد لک، سعید آقایی، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، احمد نوراللهی، بشار رسن، مهدی عبدی (زننده گل پرسپولیس)، آرمان رمضانی، مهدی شیری و حتی احسان پهلوانی که اخراج شد را هم باید اضافه کرد. آنها  که تا پای جان جنگیدند تا علیه ناعدالتی آسیا بایستند و برنده از زمین بیرون بیایند.
حالا نام پرسپولیس را باید نوشت کنار بارسلونا، کنار بایرن مونیخ، منچسترسیتی، اتلتیکو مادرید، پاری‌سن ژرمن، سویا و 23 تیم دیگری که قرار است خرداد ماه سال آینده در چین برگزار کننده اولین دوره جام باشگاه‌های جهان با فرمت جدید باشند.
 پیروزی مقابل النصر درهای جدیدی را بر روی باشگاه پرطرفدار تهرانی باز کرد. صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا برای دومین بار طی سه فصل اخیر، موفقیت بزرگی است که تا اینجا فقط نصیب سه تیم العین امارات، الهلال‌ و الاتحاد عربستان شده بود و حالا پرسپولیس هم به این جمع اضافه شده است. این برد یک جایزه 2 میلیون دلاری هم برای قرمزها به همراه دارد که در شرایط اقتصادی کنونی، می‌تواند بخش زیادی از مشکلات پرسپولیس را مرتفع کند.
 لک، لک و باز هم لک
پرسپولیس بدون آن‌که در جریان بازی گل بخورد به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. کار خارق العاده قرمزها در واقع همین بود. دو بازی با التعاون عربستان، بازی با الدحیل قطر، بازی با الشارجه امارات، بعد هم دو بازی مرحله حذفی با السد قطر و پاختاکور ازبکستان و سرانجام یک ماراتن 120‌دقیقه‌ای با تیم پرستاره النصر عربستان. در این مسیر النصر و السد بهترین خط حمله‌های لیگ قهرمانان آسیا را داشتند اما هرگز دروازه پرسپولیس در جریان بازی باز نشد و آن دوگلی هم که الدحیل و النصر زدند از روی نقطه پنالتی بود. بایت این عملکرد فوق‌العاده باید یک تبریک ویژه گفت به حامد لک. کسی که در بهترین زمان ممکن، جای خیلی علیرضا بیرانوند را به بهترین شکل ممکن پر کرد. حامد لک در همین بازی آخر هم علاوه بر یک واکنش تماشایی در وقت‌های اضافی، یک پنالتی هم از بازیکنان النصر گرفت تا با پیراهن شماره 81 مرد شماره یک تیمش باشد.


گل‌محمدی: باور پیروزی را در چهره تک‌تک بازیکنانم می‌دیدم
سرمربی پرسپولیس از بازیکنان تیمش و مادران ایران زمین تشکر کرد. یحیی گل‌محمدی، شنبه‌شب در نشست خبری بعد از پیروزی تیمش برابر النصر و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت: بازی خیلی سخت و نفسگیری بود. خدا را شکر که برنده شدیم. خیلی نمی‌توانم درباره بازی صحبت کنم، چون دوست دارم اینجا از خیلی‌ها تشکر کنم. از همه هواداران‌که حمایت‌مان کردند و همیشه پشتیبان ما بودند. از همه مادران ایران‌زمین به‌خصوص مادر آل‌کثیر که می‌دانم خیلی دوست داشت فرزندش را در این بازی ببیند، تشکر می‌کنم. به همه‌شان این پیروزی بزرگ را تبریک می‌گویم. به بازیکنانم تبریک می‌گویم. بازیکنان واقعا در این دوره و با تمام مشکلاتی که داشتند بزرگی کردند. دویدند و جنگیدند و غیرت و شرف گذاشتند و از حیثیت مردم دفاع و آبروداری کردند. فقط دوست دارم از همه تشکر کنم. همه کسانی که دل‌شان با تیم بود، کسانی که دوست داشتند این تیم به فینال برود و خیلی‌ها هم دوست نداشتند این اتفاق برای ما رخ بدهد. در هر صورت خیلی خوشحالیم و به امید خدا که بتوانیم قهرمان شویم.
او در پاسخ به این پرسش که چطور توانست تیمش را بعد از ۱۰‌نفره شدن نیرو ببخشد هم توضیح داد: ما به این پیروزی باور داشتیم. باور داشتیم که می‌توانیم به فینال راه پیدا کنیم. این باور را در چهره تک‌تک بازیکنانم‌می‌دیدم.


این حکم مصداق کامل تصمیم‌گیری عجولانه در فوتبال آسیاست
موضع گیری باشگاه پرسپولیس علیه AFC  
در پی صدور حکم عجیب کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد محرومیت عیسی آل‌کثیر، باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای  این حکم را مصداق کامل تصمیم‌گیری عجولانه و بدون بررسی دقیق در فوتبال آسیا برشمرد. در بخشی از حکم باشگاه پرسپولیس آمده است:
محرومیت عیسی آل‌کثیر در فاصله چند ساعت مانده به بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، تصمیمی بسیار غیرمنطقی، عجولانه و ناعادلانه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیاست. در حالی که انتظار می‌رفت کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان عالی‌ترین مرجع فوتبال در قاره آسیا با بررسی دقیق موضوع و با در نظر گرفتن همه جوانب، را‌یی عادلانه و مبتنی بر واقعیت اتخاذ کند، کمیته انضباطی این کنفدراسیون بدون توجه به دلایل و مستندات باشگاه پرسپولیس، در اقدامی شتاب‌زده حکم به محرومیت بازیکن ارزنده تیم پرسپولیس صادر کرد که قطعا با هیچ معیاری مورد قبول جامعه فوتبال، باشگاه پرسپولیس و هواداران آن نمی‌باشد. در این زمینه باشگاه پرسپولیس بدون اتلاف وقت اعتراض خود به این رای را همراه با مستندات کامل ارائه کرده و خواستار اجرای عدالت در مورد بازیکن ارزشمند پرسپولیس است و تا آخرین لحظه نیز پیگیر احقاق حق تیم پرسپولیس و هواداران میلیونی‌اش خواهد بود.


شادی پس از گل، شادی را از مهاجم قرمزها گرفت
شیطنت آل‌سعود ، محرومیت آل‌کثیر

فدراسیون بین‌المللی فوتبال  (فیفا) سال 2013 و در شصت و سومین كنگره خود قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای جلوگیری از رفتارها و شعارهای نژادپرستانه تصویب كرد. در آن نشست مقرر شد، تمامی اعضای فیفا به طور جداگانه، برنامه اجرایی دقیقی را برای مبارزه با تمام اشكال نژادپرستی و تبعیض نژادی در ورزشگاه‌ها طراحی كنند. یکی از همین اشکال، شادی‌های مساله‌دار پس از گل بود. موضوعی که حالا با حکم جنجالی کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه عیسی آل‌کثیر، مهاجم جنوبی پرسپولیس، همه را در آستانه بازی حساس دیشب غافلگیر و شوک‌زده کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی کم‌سابقه در فاصله سه ساعت مانده به بازی پرسپولیس مقابل النصر عربستان در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا اقدام به محرومیت ۶ ماهه عیسی آل‌کثیر کرد. مهاجم پرسپولیس در حالی با محرومیت سنگین ۶ ماهه از حضور در تمامی میادین فوتبالی روبه‌رو شد که دلیل این محرومیت نوع شادی او در بازی با پاختاکور ازبکستان عنوان شده است. آل کثیر در آن بازی دستانش را در کنار چشمانش قرار داد تا اینطور برداشت شود که او حرکتی نژاد‌پرستانه و در جهت تحقیر ازبک‌ها انجام داده است.
این در حالی است که بررسی شادی‌های گل گذشته آل‌کثیر بخصوص زمانی که در تیم صنعت نفت آبادان بازی می‌کرد، نشان می‌دهد آل‌کثیر چنین اقدامی را در ادامه عادت قبلی خود انجام داده است. آل‌کثیر خودش هم در گفت‌وگو با سایت باشگاه پرسپولیس تاکید کرده بود که این نوع شادی گل را به خاطر برادرزاده‌اش که چشمان کوچکی دارد انجام می‌داده است.
 شیطنت سعودی!
منشا محرومیت آل‌کثیر را می‌توان در جوسازی رسانه‌های عربستانی در روزهای گذشته جست‌وجو کرد. رسانه‌های سعودی با بازنشر چندباره شادی گل آل‌کثیر مقابل پاختاکور، اتهام نژادی پرستی به وی را مطرح کردند و در القای این امر نیز موفق بوده‌اند. دیروز بسیاری از خبرنگاران ورزشی عرب زبان هم در فضای مجازی، با توئیت‌های خود، از تلاش باشگاه النصر برای ضربه زدن به پرسپولیس نوشتند تا تیم عربستانی شانس بیشتری برای راهیابی به فینال پیدا کند.
 چرا 6 ماه؟
خیلی‌ها بعد از شنیدن خبر محرومیت  6 ماهه عیسی آل‌کثیر، در مقایسه این محرومیت با نمونه‌های خارجی‌اش، این سوال را مطرح کردند که؛ چرا 6 ماه؟ فارغ از ضمائم و ادله موجود در پرونده عیسی آل‌کثیر و این‌که کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال مهاجم پرسپولیس سخت‌گیر بوده یا خیر باید گفت فیفا برای نشان دادن عزم راسخ خود در مبارزه با نژادپرستی در ورزشگاه‌ها در آیین‌نامه انضباطی خود آورده در صورتی كه هر فردی شامل بازیكن، مدیر و كادرفنی تیم‌ها و ... مرتكب عمل خلافی شود، دستكم از 5 دیدار تا 2 سال تعلیق خواهد شد و حتی اجازه حضور در ورزشگاه را نیز از دست می‌دهد. به این ترتیب حتی اگر پرسپولیسی‌ها در دفاعیات خود پیروز شوند و در جلسات رسیدگی به پرونده مهاجم خود ثابت کنند آل‌کثیر در شادی های پس از گلش سوء نیت نداشته است، به ضم وکلا و حقوق‌دان‌ها «عنصر معنوی عمل از بین می‌رود و دادگاه می‌تواند حداقل مجازات را برای عمل ارتکابی در نظر بگیرد.» به زبان ساده‌تر آل‌کثیر حداقل 5 جلسه از همراهی پرسپولیس محروم است و این انتظار شاید تا همان 6 ماه به درازا بکشد.