به تو با  نور سلام

گروه نقاشان نور در تازه‌ترین اثر، قاب ماندگاری از جاماندگان اربعین امسال ثبت کردند

به تو با نور سلام

برنامه استعدادیابی عصرجدید با اجرای احسان علیخانی طی دو فصل منجر به اتفاقات خارق‌العاده شده و هر فردی که استعدادی داشته در این برنامه آن را رونمایی کرده است. به همین دلیل مخاطبان با تماشای این برنامه نه تنها شاهد استعداد شرکت‌کنندگان بودند، بلکه با کارهای عجیب و غریبی آشنا شده‌اند که حتی به اطلاعات عمومی آنها اضافه کرده است. یکی از خلاقان فصل دوم، گروه نقاشان نور بود که توانست به مرحله دوم راه پیدا کند. این گروه شیوه‌ای متفاوت از ثبت عکس را به نمایش گذاشت که مورد توجه مردم قرار گرفت. حال این گروه در جدیدترین بازی هنری خود با نور و سایه‌ها و عکاسی توانست، قاب ماندگاری از جاماندگان اربعین امسال ثبت کند. فیلم این اتفاق چند روزی است در صفحه برنامه عصرجدید بارگذاری دست به دست شده است. البته این اتفاق با اقبال عمومی روبه‌رو شده و تا امروز بازخوردهای خوبی به همراه داشته است. به همین دلیل با علی تقوایی، سرپرست گروه نقاشان نور درباره این اتفاق و ایده جذاب اربعین به گفت‌وگو نشسته‌ایم و او درباره این اتفاق که همراه گروهش شکل گرفته، صحبت کرده است. تصویر جلد روزنامه جام‌جم امروز، همین اثری است که درباره‌اش صحبت کرده‌ایم.

اولین خواسته از امام حسین(ع)
پارسال بود همراه دوستانم در پیاده‌روی اربعین شرکت کردیم. البته چند سالی بود این کار را انجام می‌دادیم، اما سال گذشته در کربلا و بین‌الحرمین بودیم که شب اربعین خواسته‌ام را با امام حسین(ع) طرح کردم و از او خواستم کمک کند تا بتوانم در برنامه عصرجدید شرکت کنم. راستش شرکت در این برنامه و نشان دادن شیوه متفاوتم در عکاسی برایم آرزو بود و می‌خواستم به مردم نشان بدهم هنر عکاسی با نور تا چه میزان می‌تواند جذاب و متفاوت باشد. همان زمان هم نیت کردم حتما کاری برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) انجام بدهم. خوشبختانه به برنامه عصرجدید رفتیم و همراه گروهم تا مرحله دوم هم راه پیدا کردیم و باعث شد به آرزویم برسم. به همین دلیل دیگر نوبت من بود که به نیتم عمل کنم و همراه گروه در جدیدترین بازی هنری خود با نور و سایه‌ها و عکاسی توانستیم قاب ماندگاری از جاماندگان اربعین امسال ثبت کنیم.


 از عاشورا تا اربعین
در ایده اولیه می‌خواستیم این اثرمان را برای عاشورا آماده کنیم، اما نشد. به همین دلیل در فرصتی که داشتیم تصمیم گرفتیم این کارمان را برای اربعین آماده کنیم و باید بگویم به عشق امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) این اثر را با همکاری یکدیگر به سرانجام رساندیم. یک ماه مانده به اربعین، محمدحسین علی محمدی طراحی کار ما را به عهده گرفت. برای او درباره نقاشی با نور توضیح دادیم و او هم متناسب با همین ماجرا طراحی کرد. بعد از دریافت اتود، همراه گروه شروع به تمرین کردیم و تمرین نهایی قطعی شد و خروجی کارمان مورد رضایت قرار گرفت. البته در این مسیر باید از عوامل برنامه عصر جدید(امیرحسین بزرگ‌زادگان و علیرضا پورآخوندی به‌ویژه احسان علیخانی) قدردانی کنم که واقعا از گروه نقاشان نور حمایت کردند. بدون شک اگر حمایت‌های آنها نبود تا این میزان کارمان ویژه اربعین دیده نمی‌شد.



 تکنیک عکاسی با نور
شاید برای برخی از مردم که برنامه ما را در عصرجدید ندیده‌اند، با شیوه کار ما ناآشنا باشد. باید بگویم عکاسی با نور یک شیوه متفاوت در عکاسی است. عکاس، در جایی تاریک قرار می‌گیرد و دوربین را روی سه‌پایه می‌گذارد. حال ممکن است در اتاق هر منبع نوری اعم از چراغ قوه، لیزر، سیم ظرفشویی، آتش و... داشته باشیم و بعد به واسطه وسایل نوری در مدت زمانی که داریم نقاشی‌هایی روی آسمان می‌کشیم که با چشم دیده نمی‌شود، اما دوربین عکاسی همه این موارد را ضبط می‌کند و خروجی آن کار جالبی خواهد شد.



 زیارت مجازی با جاماندگان اربعین
با توجه به شرایط کنونی که کرونا نه تنها در ایران، بلکه همه جای دنیا درگیر این ویروس هستند، امسال دیگر خبری از پیاده‌روی اربعین نیست. در حالی که خیلی‌ها به دنبال این ماجرا بودند که امسال قسمت‌شان شود و در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، اما به خاطر شرایط کرونا از این اتفاق عظیم جا مانده‌اند. به واسطه کاری که ساخته‌ایم، مردم می‌توانند زیارت مجازی داشته باشند و دل‌هایشان را راهی کربلا کنند.



 مردم دلشکسته
وقتی این کار را ساختیم با دوستان بسیاری صحبت کردیم تا این فیلم دست به دست شود و مردم با آخرین کار گروه نقاشان نور ویژه اربعین آشنا شوند. اتفاقا عوامل عصرجدید کارمان را درصفحه عصرجدید گذاشتند و خیلی هم با اقبال مردم روبه‌رو شده است. تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد بوده و حتی در خبرگزاری‌ها هم عنوان شده است. امیدوارم توانسته باشیم به میزان سهم خودمان و برای عشق‌مان به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) کاری کرده باشیم. زیرا امسال که مردم به دلیل کرونا نتوانستند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، بسیاری دلشان شکسته و امیدوارم با دیدن این فیلم تا میزانی تسکین یابند. اتفاقا وقتی این فیلم را در صفحه اینستاگرام خودم هم گذاشتم، همه دوستان خاطرات‌شان را از پیاده‌روی اربعین یادآوری کردند.



 اول تنهایی و بعد گروه
من پنج سال است فارغ التحصیل رشته عکاسی هستم. در یکی از کلاس‌هایمان، استاد یک فیلم آموزشی مربوط به تکنیک عکاسی با نور نشان داد که یک آقای خارجی این کار را انجام داده بود. بعد از دیدن این فیلم بسیار به وجد آمدم و دلم خواست این سبک از عکاسی را ادامه بدهم. به همین دلیل این شیوه را انتخاب و شروع به کار کردم.
 ابتدا تنها بودم و اولین کارم را با سیم ظرفشویی انجام دادم. بعد از مدتی تصمیم گرفتم این کار را گروهی انجام بدهم تا نتیجه بهتری بگیرم. به همین دلیل به سراغ دوستانی که در این حوزه استعداد دارند، رفتم. وقتی توانستیم تا مرحله دوم راه پیدا کنم خیلی خوشحال بودم، چون دلم می‌خواست مورد توجه قرار بگیرد.  اعضای گروه نقاشان نور علی سوری، سفانه‌طایی و محمد عبدالمالکی هستند.