پنج ضلعی شورش در آمریکای 2020

به رغم پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آستانه شورش و بحران قرار گرفته‌است

پنج ضلعی شورش در آمریکای 2020

سرانجام سوم نوامبر سال 2020 میلادی فرا رسید. شاید برخی مقامات امنیتی آمریکا تصور می‌کردند این تاریخ، روز پایان مناقشه‌های مستمر سیاسی و اجتماعی در این کشور محسوب می‌شود و می‌توان انتظار دورانی آرام را پس از روز انتخابات داشت. با این حال امروز شاهد چینش مولفه‌های شورش و بحران در آمریکای پسا انتخابات هستیم. ترامپ و جو بایدن هیچ‌یک حاضر به پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیستند. از سوی دیگر،طرفداران دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه نیز صف‌آرایی خیابانی با یکدیگر را کلید زده‌اند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، اضلاع پنج ضلعی شورش در آمریکا با پایان یافتن انتخابات در کنار یکدیگر چیده شده‌است. در اینجا به ترسیم هر یک از این مولفه‌ها( اضلاع) می‌پردازیم.

 ساختار انتخاباتی متقلبانه آمریکا
نخستین ضلع‌شورش در آمریکا را ساختار انتخاباتی کالج الکترال شکل داده‌است. ساختاری که به صورت سنتی متقلبانه بوده و بر اساس تجمیع آرای شهروندان شکل نگرفته‌است. در ساختار کالج الکترال، هر ایالت بر حسب جمعیت و اهمیت خود، امتیاز الکترال خاصی دارد و فراتر از آن، اگر نامزدی حتی یک رای بیشتر نسبت به نامزد دیگری در یک ایالت به دست آورد، کل آرای الکترال آن ایالت را به حساب خود واریز می‌کند. در این ساختار، در نهایت آرای مخالف نامزد پیروز در یک ایالت نیز به آرای موافق تبدیل شده و امتیاز آنها به سبد حزب برتر واریز می‌شود. همین ساختار شکننده باعث شده‌است در سال‌های 2000 و 2016 میلادی، جمهوریخواهان به رغم کسب آرای عمومی کمتر، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند. امسال در حالی که مطابق آخرین برآوردهای موجود، حدود 55 درصد شهروندان آمریکایی مخالف حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا هستند، اما به سبب ساختار کالج الکترال، ناچارند در انتظار مشخص شدن تکلیف نهایی انتخابات بمانند.
 رئیس جمهوری که   شکست را نمی‌پذیرد
ضلع دوم شورش در آمریکا، رئیس جمهوری این کشور یعنی دونالد ترامپ است. کسی که صراحتا اعلام کرده شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را نمی‌پذیرد. ترامپ قصد دارد از طرق مختلف، پیروزی خود را در این رقابت تضمین کند و در این میان، اساسا اهمیتی برای آرای ایالتی (خصوصا در ایالاتی که رقابت را به رقیب خود باخته‌است) قائل نیست. ترامپ خود نیز بارها تاکید کرده‌است انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ بوده‌است. منظور ترامپ از این جملات، لزوما تقلب دموکرات‌ها در انتخابات نیست. او معتقد است تکثر آرای پستی زمینه لازم را برای تقلب گسترده در انتخابات فراهم کرده‌است. در مقابل دموکرات‌ها نیز بر این عقیده هستند که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با مانور روی کلید واژه تقلب در انتخابات، زمینه را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات پستی و در نهایت ابطال آنها فراهم کند. تنها در این صورت، ترامپ می‌تواند بار دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا شود.
 قضاتی که بی‌طرف نیستند
بدون شک در شرایطی که یک گره کور سیاسی در کشوری ایجاد می‌شود، نهادهای نظارتی و قضایی بی‌طرف نقش مهمی در پایان دادن به بحران به وجود آمده دارند. با این حال در ایالات متحده آمریکا چنین قانونی صادق نیست. اصلی‌ترین و آخرین مرجعی که باید رای نهایی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اعتراضات نامزدها را صادر کند دیوان عالی این کشور است. این دیوان اکنون متشکل از 9 قاضی است که شش نفر از آنها، رسما طرفدار ترامپ و حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هستند. به عبارت بهتر، سه قاضی دموکراتی که در این دیوان حاضر هستند، قدرت قابل‌توجهی به منظور جلوگیری از تقلب نظام‌مند قضات عالی‌ترین دادگاه آمریکا به سود ترامپ ندارند. بنابراین، شهروندان آمریکایی اطمینانی نسبت به دیوان‌عالی آمریکا و رای صادره از سوی آن نیز از ابتدا نداشته و نخواهند داشت. دیوان‌عالی آمریکا در سال 2000 میلادی نیز دارای اکثریت جمهوریخواهان ( پنج قاضی به چهار قاضی) بود. در آن زمان، با وجود اسناد محکمی که دلالت بر تقلب گسترده جمهوریخواهان و جورج واکر بوش در ایالت حساس و سرنوشت‌ساز فلوریدا داشت، قضات جمهوریخواه در نهایت با رای خود به سود بوش پسر، به این منازعه خاتمه دادند و دموکرات‌ها نیز نتوانستند اعتراضی به این رای داشته‌باشند.
 نظرسنجی‌های کاملا متناقض در ایالات خاکستری
چهارمین ضلع شورش در آمریکا، مربوط به نظرسنجی‌های متناقض انتخاباتی در این کشور است. این تناقض، در روزها و ساعات منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر به نقطه اوج خود رسید. به عنوان مثال در فاصله یک روز مانده تا انتخابات، نظرسنجی اینسایدر ادونتیج در ایالت فلوریدا ترامپ را با اختلاف یک درصد (48 به 47 درصد) به عنوان برنده رقابت انتخاباتی در این ایالت حساس معرفی کرد. در مقابل، نظرسنجی مشترک آیپسوس ـ رویترز بایدن را با اختلاف 4درصد در این ایالت پیروز اعلام کرد.
در ایالات آریزونا، اوهایو، جورجیا، کارولینای شمالی و آیووا نیز نتایج نظرسنجی‌ها با یکدیگر تناقضی کامل داشت. این تناقض، خود مقدمه‌ای بر اثبات پیروزی هر یک از نامزدها نزد طرفداران‌شان و در نتیجه، نپذیرفتن شکست در انتخابات است.
بدون شک از امروز، طرفداران ترامپ و بایدن در توجیه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، به نظرسنجی‌هایی که به سود آنها در ایالات حساس و خاکستری منتشر شده‌بود، استناد خواهندکرد.
 طرف‌هایی که حاضر به پذیرش پیروزی یکدیگر نیستند
آخرین ضلع شورش پساانتخاباتی در آمریکا را طرفداران دو نامزد انتخاباتی تکمیل می‌کنند. کسانی که حاضر به پذیرش شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 نیستند. طرفداران ترامپ که بخش مهمی از آنها را ملی‌گرایان افراطی و نژادپرستان تشکیل می‌دهند، قدرت تخریب اجتماعی زیادی داشته و در هفته‌های منتهی به انتخابات نیز با در دست‌گرفتن سلاح و موادمنفجره، برای مخالفان رئیس‌جمهوری آمریکا خط و نشان کشیده‌اند. در مقابل، 71 درصد جوانان 18 تا 34سال آمریکایی (مطابق میانگین نظرسنجی ها) توان تحمل ترامپ را برای چهار سال دیگر در کاخ‌سفید ندارند. این تنفر میان اقشار سنی دیگر در آمریکا نیز قابل مشاهده است اما جوانان آمریکایی، به دلیل نقشی که می‌توانند در منازعات خیابانی ایفا کنند نقشی پررنگ‌تر خواهندداشت.