مرور و عبور

مرور و عبور

انتقال خط تولید پیکان به خراسان
یک عضو هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد: ایران‌خودرو خطوط جدید، خط تولید پیکان و سایر خودروهای خاص را به استان‌خراسان
منتقل می‌کند.
رضا ویسه در این‌باره گفت: استان‌خراسان از نظر توانمندی، از نظر تولید قطعات‌خودرو، موقعیت‌جغرافیایی و دیگر اولویت‌ها برای این منظور انتخاب شده‌است.
با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افزایش تولید خودرو در این شرکت تعداد 200هزار فرصت‌شغلی ایجاد می‌شود. اکنون حدود 500هزار نفر در صنعت خودرو به کار مشغولند، در حالی که این رقم در سال 72 کمتر از 30هزار نفر بود. ( صفحه یک )




چاوز؛ مدیران فرهنگی را برکنار کرد
هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تمامی مدیران و مسؤولان فرهنگی این کشور را برکنار کرد. این اقدام که در طول 42سال حکومت دموکراسی در این کشور غیرمنتظره است، جامعه فرهنگی ونزوئلا را دچار شوک
کرده‌است. چاوز این اقدام را با شعار هنر برای همگان، نوعی انقلاب‌فرهنگی نامید که امتیاز اداره مراکز فرهنگی را حذف می‌کند و اختیار آنها را به طور غیرمستقیم به مقام رئیس‌جمهوری می‌دهد. ( صفحه 16 )



مجازات حداکثری آمریکا برای عراق
جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد آمریکا اجازه نخواهدداد صدام، سلاح‌های کشتار جمعی تولید یا همسایگان خود را تهدید کند.
بوش در اولین کنفرانس‌مطبوعاتی خود از زمان به دست گرفتن قدرت گفت: سیاست آمریکا به گونه‌ای طراحی شده که متضمن پیامی برای رهبر عراق است. ما حداکثر تلاش خود را می‌کنیم تا نظام بین‌المللی بیشترین مجازات را برای عراق در نظر بگیرد. ( صفحه 16)



قرارداد 100میلیون دلاری
ایران و ایتالیا

نشریه‌خبری تجارت‌خارجی نوشت، در سفر هفته‌گذشته وزیر صنایع و تجارت‌خارجی ایتالیا به ایران، طرفین برای اعطای یک خط اعتباری 100میلیون دلاری از ایتالیا به ایران برای صادرات به توافق رسیدند.
این خط‌اعتباری که میان بانک‌ملی کار ایتالیا و بانک‌مرکزی ایران منعقدشده برای پشتیانی از صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط ایتالیایی اعطا شده‌است. ( صفحه 4 )



پیش‌بینی رواج حاشیه‌نشینی در سال 1400
بر اساس بررسی‌های انجام شده، یک‌سوم خانواده‌های کشور از معضل فقر رنج می‌برند. دکتر طالبی، معاون‌اجتماعی سازمان‌بهزیستی در اولین‌همایش بررسی آسیب‌های‌اجتماعی استان‌مرکزی گفت: بر اساس برنامه پنج‌ساله سوم باید بیش از 700هزار شغل در کشور ایجاد شود و در غیر این صورت جمعیت بیکار کشور در سال 85 به شش‌میلیون نفر می‌رسد. رشد حاشیه‌نشینی و نبود امکانات مناسب شهری، اشباع شهرها از جمعیت و مهاجرت رو به رشد از دیگر آسیب‌های اجتماعی است. در صورت ادامه روند حاشیه‌نشینی در سال 1400، 20درصد جمعیت کشور در روستاها و 80درصد در شهرها ساکن خواهند شد.