«مرغ» از قفس پرید!

قیمت مرغ با یک جهش قابل توجه بین 14 تا 18 هزار تومان به فروش می‌رسد

«مرغ» از قفس پرید!

چند روز پس از مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره تعیین سقف 12هزار و 900 تومانی برای قیمت مرغ، این كالای اساسی هم‌اینك در نقاط مختلف كشور بین 14هزار و 500 تا 18000 تومان به فروش می‌رود و در چند استان هم نایاب شده است. قیمت مرغ در كمتر از یك هفته افزایش چند هزار تومانی داشته تا ركورد جدیدی برای این كالای اساسی رقم بخورد. این در حالی است كه از سال گذشته با افزایش دو سه برابری قیمت گوشت قرمز، اكثر مردم ‌به‌ناچار مصرف گوشت مرغ را به‌عنوان جایگزین گوشت قرمز افزایش دادند. عرضه اغذیه گوشتی در رستوران‌ها هم به سبب نخریدن مردم، به‌شدت كاهش یافت؛ اما اكنون كه قیمت مرغ هم با رشد دوچندان مواجه شده، احتمالا سرنوشت گوشت قرمز در سفره اكثر مردم در انتظار گوشت مرغ خواهد بود. تعیین دستوری قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار، یكی از دلایل به هم ریختن بازار مرغ است. از آنجا كه هزینه‌های تولید مرغ به شدت افزایش یافته و دولت با وجود وعده‌ها نتوانسته نهاده‌های دامی را با قیمت پایین به مرغداران عرضه كند، تولیدكنندگان مرغ چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. در این وضعیت، بهتر است دستگاه‌های دولتی به جای اعلام دستوری قیمت كالاها، فكری برای ساماندهی توزیع نهاده‌های دامی بكنند؛ زیرا تا قیمت نهاده‌ها پایین نیاید، به مرغدار نمی‌توان به زور گفت محصول را با قیمت پایین عرضه كند.

 نایاب شدن مرغ در برخی استان‌ها
براساس اظهارات مسؤولان صنفی، در برخی استان‌های كشور عرضه مرغ تازه كمیاب و بعضاً نایاب شده است. دلیل این مساله، اجرای سلیقه‌ای مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره سقف 12هزار و 900 تومانی قیمت مرغ است. در استان‌هایی كه این مصوبه به صورت دستوری در حال اجراست، مرغداران ترجیح می‌دهند مرغ خود را در استان‌های همجوار كه قیمت به صورت آزاد است، عرضه كنند. به عنوان مثال، سیدرضا میری مدیرعامل اتحادیه مرغداران یزد ضمن تأیید خبر كمبود مرغ گرم در استان یزد گفت: به‌دلیل عدم‌هماهنگی بین مسؤولان استان، مرغداران و اتحادیه مرغداران شاهد كمبود مرغ در بازار استان هستیم. وی تصریح كرد: نرخ جدید مرغ گرم از سوی تنظیم بازار كشور 12هزار و 900 تومان اعلام شده است و مسؤولان استانی نیز مرغداران را ملزم به رعایت آن كرده‌اند، این در حالی است كه در استان‌های همجوار این نرخ رعایت نمی‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران یزد افزود: به‌طور مثال قیمت مرغ در كرمان 14هزار و 700 تومان، اصفهان بیش از 15هزار تومان و شیراز 13هزار و 900 تومان است. از این‌رو، مرغداران یزد كه تأمین‌كننده مرغ استان‌های دیگر نیز هستند ترجیح می‌دهند مرغ خود را به قیمتی بالاتر به استان‌های همجوار بفروشند. میری ادامه داد: با توجه به این‌كه قیمت مرغ، شنبه در یزد 14هزار و 700 تومان بود؛ اتحادیه قیمت پیشنهادی 13هزار و 900 تومان را داد كه پس از آن طی چند روز و به‌تدریج قیمت را كاهش دهند و به قیمت مصوب برسانند كه متاسفانه با آن موافقت نشد و مسؤولان مربوط بر كاهش یك‌باره قیمت تاكید كردند كه نتیجه آن وضع موجود و كمبود مرغ در استان شده است.
داریوش دیودیده، رئیس صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد هم از توزیع نشدن مرغ گرم در بازار توسط تولیدكنندگان خبر داد و گفت: براساس اعلام قیمت ستاد تنظیم بازار قیمت هر كیلوگرم كشتار روز 12هزار و 900 تومان اعلام شد و این قیمت را به تمام مراكز توزیع كشتارگاه‌ها و عوامل فروش اعلام كردیم و فروش بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان به جد برخورد می‌شود.
داریوش دیودیده با بیان این‌كه كشتارگاه‌ها و مراكز توزیع اعلام كردند كه قیمت مرغ زنده افزایش پیدا كرده و در نتیجه نمی‌توانند با این قیمت مرغ را وارد بازار كنند، افزود: همین موضوع موجب كمبود و نبود مرغ كشتار روز در بازار شده است.
مهلت دادیم مشكل را برطرف كنند
محسن مظفری‌زاده، مدیر بازرسی اتاق اصناف استان یزد به خبرنگار ما گفت: مرغ اكنون با قیمت بیش از 14هزار تومان در استان یزد توزیع می‌شود كه این قیمت با نرخی كه ستاد تنظیم بازار مصوب كرده تفاوت دارد و بیشتر است. وی با بیان این‌كه در جریان بازرسی‌ها متوجه شدیم مرغ گران به دست مردم می‌رسد، افزود: در بازرسی‌ها متوجه كمبود عرضه مرغ و همچنین افزایش قیمت این كالا شدیم كه در جریان بررسی به این نتیجه رسیدیم كه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی كه باید مرغ را با قیمت كمتر از ده هزار تومان به كشتارگاه تحویل دهند از انجام این كار ممانعت می‌كنند و دلیل اصلی این موضوع را كارشكنی وزارت جهاد كشاورزی در عرضه‌ دان مرغ عنوان می‌كنند. مظفری‌زاده با تاكید بر این‌كه دولت ارز 4200 تومانی برای واردات كالاهای اساسی تخصیص می‌دهد، تصریح كرد: دولت ارز 4200 تومانی را برای واردات كالاهای اساسی در نظر گرفته تا مردم این كالاها را با قیمت بالاتر دریافت نكنند و وزارت جهاد كشاورزی باید در این زمینه نظارت خود را افزایش دهد و مرغ با نرخ مصوب 12هزار و 900 تومان به دست مردم برسد. به همه عوامل تولید مرغ هم مهلت چهارروزه‌ای داده شد که طی این مدت بتوانند مرغ را با قیمت مصوب عرضه كنند.



هزینه تولید مرغ افزایش یافته است
عظیم حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی هم كاهش وزن‌گیری لاشه‌ها ناشی از تنش‌های گرمایی و كشش بازار در فصل تابستان را دلیل اصلی رشد قیمت مرغ در بازار اعلام كرد و افزود: با توجه به كمبود عرضه مرغ پیش‌بینی می‌شود كه نوسان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت در بازار استمرار یابد.
حجت میزان جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری را مناسب دانست و گفت: با توجه به حجم مناسب تولید، نوسان شدیدی را برای بازار مرغ متصور نیستیم.
عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی بیان كرد: اگرچه حواله برای عرضه نهاده دامی به اندازه كفایت صادر می‌شود، اما ارسال بار كماكان با مشكلاتی روبه‌روست كه اگر متولیان امر، موضوع را پیگیری نكنند، بدون تردید مشكلات حمل‌ونقل چالش جدی برای تولیدكننده و مصرف‌كننده ایجاد می‌كند.
وی با اشاره به این‌كه از ابتدای سال صنعت گرفتار تأخیر در ارسال نهاده‌های دامی است، گفت: با وجود آن‌كه مرغداران قبل از تحویل نهاده دامی، پول را به حساب تجار واریز می‌كنند، اما واردكنندگان با گذشت چند ماه حساسیتی نسبت به ارسال كالا ندارند كه این امر تولیدكنندگان را در تأمین ذرت و كنجاله سویای مورد نیاز با چالش‌هایی روبه‌رو كرده است.
حجت، نرخ مصوب هر كیلو ذرت در بنادر را 1500 و كنجاله سویا را 2800 تومان اعلام كرد و افزود: هم‌اكنون هر كیلو نهاده دامی با احتساب ۲۵۰ تومان كرایه حمل به دست مرغدار می‌رسد.  این مقام مسؤول با اشاره به این‌كه برخی هزینه‌های بلندمدت واحدهای مرغداری نسبت به بلندمدت 5/2 تا ۳ برابر رشد داشته است، تصریح كرد: اگر مسؤولان ستاد تنظیم بازار در قیمت تمام‌شده تولید و اعلام نرخ مصوب، توجهی به این امر نداشته باشند، بدون تردید تجهیز و نوسازی واحدهای مرغداری با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود كه در افزایش تلفات و بیماری‌ها تأثیرگذار است چراكه تولیدكننده از محل فروش مرغ، سود لازم را برای تعمیرات واحدهای خود ندارد.



ستاد تنظیم بازار در بلخ نشسته و برای بغداد نسخه می‌نویسد
برومند چهارآئین، عضو هیات‌مدیره كانون سراسری مرغداران گوشتی ایران درخصوص دلایل افزایش قیمت مرغ در كشور گفت: قیمت تمام‌شده هر كیلوگرم مرغ زنده بر اساس نرخ مصوب نهاده‌های دولتی و با 10 درصد سود متعارف به‌طور متوسط 9700 تومان در واحدهای تولیدی است و این در حالی است كه حدود 20 درصد از نهاده‌های مورد نیاز تولید از جمله كنجاله سویا و ذرت به صورت دولتی به مرغداران تحویل داده می‌شود و مرغداران مجبور هستند 80 درصد دیگر را در بازار آزاد خریداری كنند.
وی افزود: قیمت نهاده‌های دولتی به این ترتیب است كه سویا 2700 تومان، ذرت 1650 تومان و جوجه 2450 تا 3000 تومان به مرغداران تحویل داده می‌شود (البته در حال حاضر قیمت جوجه 1800 تومان است البته باید توجه داشت كه قیمت مرغ براساس قیمت نهاده‌های 45 روز پیش آن محاسبه می‌شود) این در حالی است كه در بازار آزاد قیمت سویا 3200 تا 3500 تومان و ذرت 1800 تومان است.
این فعال اقتصادی و تولیدكننده مرغ تصریح كرد: از طرف دیگر قیمت واكسن‌های كیفی (اگر در كشور قابل‌دسترسی باشد) در دو ماه گذشته حداقل سه برابر افزایش پیدا كرده است، به‌طوری كه قیمت یكی از این واكسن‌ها از 210 هزار تومان به 700‌هزار تومان و دیگری از 41 هزار تومان به 115 هزار تومان رسیده است. متاسفانه با قدمت بیش از یك قرن از عمر موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی هنوز حدود 60درصد واكسن‌های مورد نیاز صنعت طیور وارداتی است.
وی افزود: قیمت ریزمغذی‌ها از جمله لیزین و متیونین نیز كه برای رشد مرغ بسیار ضروری است به صورت بسیار نامتعارف افزایش و تا مرز 80 هزار تومان رسیده است.
چهارآئین گفت: بازار مرغ كشور یك بازار رقابتی است و قیمت آن وابسته به مكانیسم عرضه و تقاضاست و به همین دلیل هیچ دلیل موجهی برای دخالت دولت در قیمت‌گذاری این محصول وجود ندارد. 14 تا 15 هزار مرغدار گوشتی در سراسر كشور  برخلاف تكلیف قانونی دولت از جمله ماده 5 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پایه مورد نیاز تولید از دسترسی به اطلاعات مورد نیاز محروم شده‌اند و به‌طور كاملا مستقل و غیرهماهنگ اقدام به جوجه‌ریزی می‌كنند و نمی‌توانند درباره این محصول قیمت‌گذار باشند بلكه كاملا قیمت‌پذیر هستند.
این فعال صنعت مرغ یادآور شد: قیمت مرغ زنده در حال حاضر برای مرغداران منطقی شده و آنها در حال حاضر هر كیلوگرم مرغ زنده را به طور متوسط با قیمت 9700 تا ده هزار تومان عرضه می‌كنند كه طبیعتا با حاشیه سود 10 درصدی قیمت این محصول به این قیمت فعلی رسیده، این در حالی است كه تا دو ماه پیش قیمت مرغ زنده 6500 تومان بود با این حال قیمت مرغ كشتار روز نیز به 14هزارو500 تومان رسیده و در برخی مناطق بالای شهر تهران به بیشتر از این قیمت رسیده است.
وی درخصوص دلایل نایاب شدن مرغ در برخی استان‌ها از جمله كهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی استان‌ها توان تولید مرغ به‌اندازه نیاز داخلی استان خود را ندارند و مجبورند نیاز خود را از استان‌های همجوار وارد كنند كه با توجه به كاهش عرضه، بروز مقطعی چنین شرایطی دور از ذهن نیست.
چهارآئین افزود: در برخی استان‌ها هم برخلاف قانون تجارت، مقامات محترم محلی مانع خروج مرغ از استان به استان‌های دیگر می‌شوند كه این‌گونه تصمیمات علاوه بر آن‌كه حلال مشكل كنونی نیست بلكه آن را تشدید می‌كند.
عضو هیات مدیره كانون سراسری مرغداران گوشتی ایران ضمن گلایه از دولتمردان گفت: گرچه به دلیل ساختار و بازار رقابتی تولید گوشت مرغ، تشكل‌ها مخالف ورود دولت محترم در امر قیمت‌گذاری مرغ هستند، ولی گلایه تشكل‌ها این است كه قیمت مرغ برخلاف ضوابط موجود بدون حضور نمایندگان واقعی مرغداران گوشتی كشور در كارگروه تنظیم بازار بررسی شده و به همین دلیل قیمت مرغ به صورت غیرمنطقی 12900تومان تعیین‌شده است. این قیمت با واقعیت‌های تولید فاصله زیادی دارد. نمی‌توان در بلخ نشسته و برای بغداد نسخه نوشت. این قیمت گرچه به‌ظاهر به سود مصرف‌كنندگان است اما با كاهش انگیزه تولید در تولیدكنندگان در آینده بسیار نزدیك سبب كاهش تولید Eو افزایش انفجاری قیمت‌ها خواهد شد.
وی درخصوص دلایل كمبود مرغ اذعان كرد: گرمی هوا در بازه زمانی 15 خرداد تا 15 شهریور همه‌ساله سبب كاهش وزن‌گیری جوجه‌های گوشتی می شود.



رستوران‌ها قربانی  نوسان قیمت هستند
با افزایش قیمت گوشت، برخی رستوران‌ها منوی كباب گوشت را حذف كرده‌اند و به جای آن كوبیده مرغ قرار داده‌اند، اما ظاهراً باید با این نام هم از فهرست رستوران‌ها خداحافظی كرد.
علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران از كسادی این صنف در پی نوسانات قیمت كالاهایی مانند گوشت، برنج و مرغ خبر داد و به جام‌جم گفت: هرچند ماه یك‌بار شركت پشتیبانی امور دام در توزیع یا تأمین نهاده‌های دامی با مشكل روبه‌رو می‌شود كه نوسان قیمت مرغ و گوشت را به‌دنبال دارد و این موضوع، تازه نیست و سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌كنیم.
وی افزود: زمانی كه گوشت گران شد بسیاری از رستوران‌ها به‌دلیل این‌كه توانایی خرید مردم پایین آمد غذاهای گوشتی را از خوراك خود حذف كردند و امیدواریم كه موضوع مرغ به‌زودی حل شود و این كالا به سرنوشت گوشت دچار نشود.
میرابراهیمی با بیان این‌كه زمانی كه قیمت كالاها افزایش می‌یابد قدرت خرید مردم كاهش پیدا می‌كند، تصریح كرد: با كاهش قدرت خرید مردم رستوران‌ها باید هزینه بیشتری را بپردازند و این در حالی است كه سازمان امور مالیاتی بدون در نظر گرفتن وضعیت فروش یك مالیات ثابت را برای خود در نظر می‌گیرد و همان را به مؤدی اعلام می‌كند. رئیس اتحادیه رستوران‌داران تهران تاكید كرد: سازمان امور مالیاتی باید مالیات را براساس فروش دریافت كند و امیدواریم مجلس قانون مالیات بر ارزش افزوده را دوباره مورد تجدیدنظر قرار دهد و بعد به دولت برای اجرا ابلاغ شود.