دردســــــرهای مهناز

مهناز افشار مدعی شد مواضع اخیرش با تحریك محسن تنابنده صورت گرفته است

دردســــــرهای مهناز

«بعد كیمیا، امروز دومین نفری هستی كه دلم برایش سوخت و تاسف خوردم. اما خانم افشار مگه غیر اینه بعد دیدن اسكرین شات‌ها آنقدر از هول خبر خوشحال بودی كه حاضر نشدی تحقیق كنی و سریع منتشر كردی؟ كانالیزه شدی چون پتانسیل‌شو داشتی» این را كاربری به نام دختر كاراته‌باز زیر توییت مهناز افشار نوشته؛ توییتی كه دوباره افشار را به متن رسانه‌ها كشاند و حاشیه جدیدی برایش درست كرد. مهناز افشار در مطلب اخیرش در توییتر مدعی شده محسن تنابنده باعث واكنش‌های تند و احساسی اخیر او بود و حالا خودش را كنار كشیده. واكنش‌هایی كه حتی به شكایت قضایی علیه افشار هم كشیده شد و حالا هم احتمالا از نگرانی همین موضوع است كه خارج از ایران به سر می‌برد و به كشور باز نگشته. افشار در چند ماه اخیر حاشیه‌های زیادی برای شخصیت حرفه‌ای خود آفریده و حالا در تازه‌ترین مورد، شواهد حاكی از اختلافات بین او و محسن تنابنده است. كسی که در فیلم «قسم» با او همبازی بود. توییتر شخصی مهناز افشار حالا تبدیل به یك تریبون مهم حاشیه‌ای شده است؛ تریبونی كه هر از گاهی یك حاشیه درجه چندم روانه فضای فرهنگ و افكار عمومی می‌كند. از حاشیه درست كردن برای كمك عراقی‌ها به سیل‌زده‌های خوزستان گرفته و دمیدن به آتش زیر خاكستر نزاع‌های نژادپرستانه فارس و عرب و توصیه مردم به استفاده از یك داروی غیراستاندارد تا موضع تندی كه به دلیل یك خبر دروغ علیه یك طلبه گرفت و برایش دردسرساز شد. حالا افشار در مطلب جدید خودش دست به یك انتحار جدید زده است. مایه موضع جدیدش، حذف تصویر چهره او از پوستر فیلم «قسم» است كه قرار است به تازگی وارد شبكه نمایش خانگی شود. افشار مدعی شده واكنشی كه منجر به شكایت طلبه مازندرانی از او شده به دلیل اسكرین‌شات خبر دروغی بوده كه محسن تنابنده برایش فرستاده. طبق ادعای افشار، محسن تنابنده بوده كه اسكرین‌شات‌های بعضی اخبار نادرست را برای افشار فرستاده و باعث شد او بر مبنای خبرهای دروغ، واكنش نشان بدهد؛ واكنش‌هایی كه برای او كم‌هزینه هم نبوده. در یك قلم فقط طلبه‌ای كه افشار خبر دروغ توصیه به زنان ایرانی برای صیغه شدن مردان عراقی را به نقل از او منتشر كرده بود، راهی دادگاه شده و از مهناز افشار شكایت كرده. بعضی منابع هم دلیل برنگشتن و ممنوع شدن فعالیت حرفه‌ای او تا اطلاع ثانوی را هم نه مواضع سیاسی او كه همین شكایت شخصی از افشار می‌دانند.

 دمیدن به نزاع فارس و عرب
قضیه به 9 ماه قبل و روزهای بهاری اردیبهشت 98 باز می‌گردد. یك حساب كاربری با تصویری از یك روحانی خطاب به زنان ایرانی توییت زده و آنها را دعوت به صیغه شدن مردان عراقی كرده بود. افشار با انتشار اسكرین‌شات این توییت خطاب به منتقدانش افسوس خورد كه در برابر چنین حقارتی ساكت مانده‌اند غافل از آن‌كه حساب كاربری، یك حساب كاربری ساختگی و جعلی است و به دروغ از تصویر یك طلبه مازندرانی استفاده كرده بود. همین باعث شد طلبه مازندرانی بعد از مدتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شكایت از مهناز افشار خبر دهد.
سیدغفار دریاباری، صاحب اصلی آن تصویر همان زمان و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره نحوه اطلاعش از موضوع گفته بود یكی از دوستان نزدیكش به من پیام داده در فضای مجازی از تصویر او سوءاستفاده كرده و به نقل از او مطالبی را علیه حشدالشعبی عراق منتشر كرده‌ است. این طلبه مازندرانی در ادامه با اشاره به اقدام عجولانه مهناز افشار افزوده بود: «من با كسی كه با استفاده از تصویر من سوءاستفاده می‌كند حرفی ندارم، او یك فرد معاند و بی‌معرفت است، اما حرف حساب من با سلبریتی‌هایی است كه مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌كنند و منجر به یتیم شدن فرزندان این روحانی همدانی شدند.»
دریاباری در ادامه گفته بود كه از مسببان نشر این مطلب شكایت كرده است. همین مطلب كافی بود كه اقدام شتاب‌‍ زده افشار وارد فرآیند قضایی شود. تصویر او از تبلیغات فیلم «قسم» در سینماها حذف شده و حالا هم گویا در جدیدترین مورد از تبلیغات این فیلم در شبكه نمایش خانگی هم حذف شده. شاكی خصوصی او برای پیگیری حقوق از دست رفته خود عزم جدی دارد. حالا هم افشار مدعی شده كه اسكرین‌شات آن توییت جعلی توسط محسن تنابنده برایش ارسال شده. در ادامه هم از دستگاه قضایی درخواست كرده كه او را هم به عنوان شریك اتهام مورد پیگیر قانونی قرار دهند.


 تلویزیون را تحریم می‌كنم اما نه الان
محسن تنابنده اما تا این لحظه هنوز واكنشی به این موضوع نشان نداده است. مهم‌ترین حواشی اطراف تنابنده به امضای بیانیه آبان 98 تعدادی از هنرمندان باز می‌گردد كه منتقد نوع برخورد صورت گرفته با مردم در ناآرامی‌های آبان‌ماه و بعد از گرانی بنزین شده بودند. بیانیه‌ای كه نام محسن تنابنده هم در زیر آن به چشم می‌خورد. به جز اینها اما تنابنده در زمان اكران سینمایی «قسم» هم كنایاتی حواله صدا و سیما كرده بود. زمانی كه در تیزر تبلیغاتی تلویزیونی این فیلم نشان چندانی از مهناز افشار به چشم نمی‌خورد. حذفی كه گویا به دلیل شكایت خصوصی از افشار صورت گرفته بود. تنابنده در همان زمان بدون اشاره به این كه این اتفاق چه علتی دارد و چه فرد یا افرادی، افشار را برای اتخاذ چنین موضعی هدایت كرده‌اند، به سیاست تلویزیون در حذف تصویر مهناز افشار از تیزر تبلیغاتی فیلم اعتراض كرد.
او این روزها در پروژه سریال تلویزیونی «پایتخت» حضور دارد و مشغول كار است. با این حال تنابنده هم هفته قبل حاشیه‌ساز شده بود. روزهای انتهایی دی‌ماه بود كه حضور دكتر محمدصادق كوشكی در یكی از برنامه‌های تلویزیونی حاشیه‌ساز شد. كوشكی سخنان ناشایستی بر زبان راند. كوشكی هرچند ضمیر سخنان خود را مشخص نكرده بود اما قرائنی كه در سخنان او وجود داشت احتمال رخشان بنی‌اعتماد را به واقعیت نزدیك می‌كرد. همین اقدام هم با واكنش تعدادی از سینماگران از جمله خانه سینما روبه رو شد. تعدادی از سینماگران با انتشار بیانیه‌ای از اهالی سینما درخواست كردند از همكاری با صدا و سیما خودداری كرده و تلویزیون را تحریم كنند.
محسن تنابنده اما در این میان موضع عجیبی گرفته بود. او اعلام كرده بود كه بعد از اتمام قسمت ششم پروژه تلویزیونی پایتخت، تلویزیون را تحریم كرده و دیگر هیچ نوع همكاری با آن نخواهد داشت. تنابنده حتی تاكید كرده بود این تحریم فقط شامل بازیگری نشده و او دیگر حتی به عنوان نویسنده هم هیچ نوع همكاری با صدا و سیما نخواهد داشت.
با این حال همه این تحریم‌ها منوط به پایان تصویربرداری و تولید پایتخت خواهد بود؛ چرا كه به تعبیر خودش چاره‌ای جز ادامه تصویربرداری نیست. اقدامی كه البته با واكنش طنازانه مخاطبان و كاربران شبكه‌های اجتماعی رو به رو شد كه اگر واقعا قصد تحریم تلویزیون را دارد، چرا از همین میانه كار قطع همكاری نمی‌كند و حاضر نیست ضرر اقتصادی فسخ قراردادش را در ازای این تحریم تقبل كند.